Name ship: EMMANUEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1909
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 7289 GRON 1909
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig: 1 derrick
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: G.J. van der Werff, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 91
Date Laid Down:
Launch Date: 1909-06-16
Delivery Date: 1909-09-04
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 146.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 230.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9500 Cubic Feet
Bale: 9100 Cubic Feet
 
Length 1: 29.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught: 1.95 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1919-08-00: 29.08.1919 door Scheepswerf Het Kromhout in Amsterdam omgebouwd voor de zeevaart en een motor ingebouwd : 2tew 2 cil 80 Pk Kromhout-gloeikop Type (280x360) 6 Kn. Hernoemd: EMMANUEL.

1926-00-00: 1926 gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 80 Pk Skandiaverken-gloeikop Type (x) 7 Kn.

1941-00-00: 1941 andere hoofdmotor: 4tew 3 cil 70 Pk MAN (1935) Type (210x300) 6 Kn.

1953-00-00: 1953 nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 100 Pk Deutz Type (220x360) 7 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-08-24 TWEE GEBROEDERS
Manager: Jacobus Bos, Papendrecht, Netherlands
Owner: Jacobus Bos, Papendrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Papendrecht / Netherlands
Callsign:
Additional info: Binnenvaart.

Date/Name Ship 1919-08-29 EMMANUEL
Manager: Frederik Jonker, Groningen, Netherlands
Owner: Frederik Jonker, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NPTR
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 25.500,--. Call sign 1934: PDXM

Date/Name Ship 1942-07-15 EMMANUEL
Manager: A. Polder's Scheepvaart bedrijf, Amsterdam, Netherlands
Owner: A. Polder's Scheepvaart bedrijf, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXM
Additional info:

Date/Name Ship 1947-12-29 EMMANUEL
Manager: C.V. Th.C. van der Vegt, Amsterdam, Netherlands
Owner: C.V. Th.C. van der Vegt, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXM
Additional info:

Date/Name Ship 1951-12-28 MARIS STELLA
Manager: Johan Bernard Teuben, Rotterdam, Netherlands
Owner: Johan Bernard Teuben, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFUY
Additional info:

Date/Name Ship 1957-01-29 STELLA MARIS
Manager: Johan Wilhelm Teuben, Rotterdam, Netherlands
Owner: Johan Wilhelm Teuben, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFUY
Additional info:

Date/Name Ship 1961-06-22 JASON
Manager: Jopsa S.A., Greece
Owner: Jopsa S.A., Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1909-08-24: Dagregister deel 18 nummer 433, den vijfentwintigsten Augustus 1900 negen. Ik, ondergeteekende Jacobus Bos, schipper gedomicilieerd te Papendrecht, provincie Zuid Holland, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het overdekt stalen zeilaakschip genaamd “De Twee Gebroeders”, hebbende een dek en een mast van welk schip het laadvermogen bij den grootsten toegelaten diepgang is circa 230000 kilogram 230 ton, gebouwd te Hoogezand gevoerd wordende door mij ondergeteekende schipper. Hoogezand 24 Augustus 1909. W.g. J. Bos. In de kantlijn staat bijgeschreven 7289 en opnieuw gebrand 1364 Z GRON 1930. (Opm.: Genoemde Jacobus Bos werd geboren op 25-05-1857. Infomatie d.d. 06-03-2015 van J. Bos, Dordrecht.)

1909-08-26: Eerste meting te Hoogezand d.d. 26-08-1909. Meetnummer: Hz1424N Naam schip: De Twee Gebroeders. Scheepstype: zeilaakschip. Plaats werf:
Hoogezand. Bouwjaar: 1909. Lengte: 31 m 48 cm, breedte: 6 m 10 cm, waterverplaatsing: 205,410 ton. Eigenaar: Jacobus Bos, domicilie: Papendrecht.

1930-08-05: Op 05.08.1930 als EMMANUEL, zijnde een zeilschip met hulpmotor, groot 412.49 m3, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Frederik Jonker, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 1364 Z GRON 1930 op het achterschip bovenkant boeisel bakboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 7289 GRON 1909 is vernietigd.)

1942-11-00: 10.11.1942 door de Duitsers in beslag genomen en als logementsschip "HR58" in dienst bij de Kriegsmarine. 13.11.1944 als logementsschip ingezet bij het 2e Transportflotille. 05.1945 teruggevonden in Hamburg en in 06.1945 weer terug van de eigenaar. Ze kwam op 21.09.1945 in Amsterdam aan en werd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Mij gerepareerd van de opgelopen oorlogsschade.

1954-11-21: 21-11-1954 m.s. CERESIO af Marstal, 258 B. R. T. Bygget 1915 af stål. På rejse fra Trelleborg til Nykøbing F. i ballast. Kollideret d. 21/11 54 i Guldborgsund. Søforklaring og søforhør i Nykøbing F. d. 22/11 54. Kl. 0840 passerede C. Guldborgbroen. Herfra styredes mod den hvide spirtønde, som holdtes godt om bb. Kort efter sås tæt over stb.s bov masten på et modgående skib, som senere viste sig at være m.s. „MARIS STELLA“ af Groningen. Roret lagdes straks hårdt stb., og motoren kastedes fuld kraft bak, men umiddelbart efter tørnede C. med bb.s bov mod M. S.s bb.s side agter. Af den af M. S.s besætning afgivne forklaring fremgår, at dette skib efter at have passeret den hvide spirtønde om bb. satte kursen mod Guldborgbroen. Forude om bb. sås C. Da dette skib imidlertid ikke syntes at ville gå af vejen, afgaves opmærksomhedssignal, men umiddelbart efter skete kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen fik M. S. nogen ovenbords skade. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at der ikke er blevet holdt behørig udkig om bord i C.

1957-02-01: NvhN 01-02-1957: MARIS STELLA verkocht. De heer Joh. B. Teuben te Groningen heeft het motorschip Maris Stella verkocht aan de heer Joh. W. Teuben te Groningen, die het schip onder de nieuwe naam STELLA MARIS in de vaart zal brengen, waarbij de thuishaven Groningen ongewijzigd blijft. Het schip heeft een draagvermogen van plm. 200 ton en werd in 1909 gebouwd bij de scheepswerf G. J. van der Werff te Hoogezand. In de machinekamer staat een 100 pk motor opgesteld. De Maris Stella heeft eerder gevaren onder de namen Emmanuel en Twee Gebroeders.

1961-08-25: NvhN 25-08-1961: STELLA MARIS naar Panama. De rederij J. W. Teuben te Groningen heeft het motorkustvaartuig Stella Maris verkocht aan Griekse kopers, die het schip onder de nieuwe naam Jaspo in de vaart zullen brengen. De nieuwe eigenaars zullen het schip in Panama in de vaart brengen, terwijl het schip eveneens onder Panamese vlag zal gaan varen. Het schip werd in 1909 gebouwd bij de N.V. G. J. v. d. Werffs Scheepsbouw te Hoogezand en is voorzien van een 100 pk motor. De Stella Maris heeft eerder gevaren onder de namen Maris Stella, Emmanuel en Twee Gebroeders. Het schip heeft een draagvermogen van 200 ton.

1961-09-00: 1e reis van IJmuiden naar Palermo met zinkplaten, 2e reis van Palermo naar Port Said. In 1990 nog in de schapenvaart in Saudi Arabië. (Gezien door Teuben.) In 1998 rapportage dat het schip in verlaten toestand op een strand op Zanzibar zou liggen.
Andere berichten zeggen dat het schip al in 1964 in Duitsland zou zijn gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Emmanuel 1909 ex Twee Gebroeders
Image type: Photo

Description: Maris Stella 1909 ex Emmanuel ex Twee Gebroeders.
Image type: Photo

Description: Stella Maris 1909 ex Maris Stella ex Emmanuel ex Twee Gebroeders.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 010257
MARIS STELLA verkocht.
De heer Joh. B. Teuben te Groningen heeft het motorschip MARIS STELLA verkocht aan de heer Joh. W. Teuben te Groningen, die het schip onder de nieuwe naam STELLA MARIS in de vaart zal brengen, waarbij de thuishaven Groningen ongewijzigd blijft. Het schip heeft een draagvermogen van plm. 200 ton en werd in 1909 gebouwd bij de scheepswerf G.J. van der Werff  te Hoogezand. In de machinekamer staat een 100 pk motor opgesteld.
De MARIS STELLA heeft eerder gevaren onder de namen EMMANUEL en TWEE GEBROEDERS.