Name ship: AUDACIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5407851
Nat. Official Number: 2669 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 171
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-08-02
Delivery Date:
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie no. 4026 Type 8D70 (305x460)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 324.00 Net tonnage
Deadweight: 765.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35300 Cubic Feet
 
Length 1: 50.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.75 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.91 Meters Depth, moulded
Draught: 3.46 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-00-00 AUDACIA
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: C. Minnaar, Overschie, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCWB
Additional info:

Date/Name Ship 1960-02-15 AUDACIA
Manager: C. Minnaar N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: C. Minnaar N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCWB
Additional info:

Date/Name Ship 1963-04-09 PIONEER
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Netherlands
Owner: Rederij Pinkster, Voorthuizen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Voorthuizen / Netherlands
Callsign: PGTP
Additional info: In 1970 homeport: Groningen.

Date/Name Ship 1972-07-20 HASSAN
Manager: Ali Hassan Samin, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Ali Hassan Samin, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 HASSAN
Manager: Wafic Begdache & Ali Hassan Samin, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Wafic Begdache & Ali Hassan Samin, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 HASSAN
Manager: M. Feres & H.E. Sinno, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: M. Feres & H.E. Sinno, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 HASSAN
Manager: Sinno Trading & Navigation Agency, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Sinno Trading & Navigation Agency, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 HASSAN
Manager: Moustafa El Ferres & Cie., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Moustafa El Ferres & Cie., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1992-00-00 HASSAN
Manager: Moustafa El Ferres & Cie., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Moustafa El Ferres & Cie., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1993-00-00 HASSAN
Manager: Moustafa El Ferres & Cie., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Moustafa El Ferres & Cie., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNX
Additional info:

Date/Name Ship 1996-00-00 HASSAN
Manager: Rjeily, San Lorenzo, Honduras
Owner: Rjeily, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1951-08-02: NvhN 03-08-1951: Stapelloop Audacia. Gistermiddag is van de N.V. Scheepswerf Vooruitgang (Gebr. Suurmeijer) te Foxhol met veel moeite als gevolg van het warme weer te water gelaten de coaster Audacia, gebouwd voor rekening van de fa C. Minnaar te Overschie. Het schip meet ca 765 ton dw en heeft de volgende afmetingen: lengte tussen de loodlijnen 49.25 m, breedte 8.65 m, holte tot vrijb. dek 3.50 m, holte tot verh. dek 4.40 m. Het schip, van het raised-quarterdek-type, werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas en S.I. Het wordt uitgerust met een 600 pk motor, een 110 volts lichtinstallatie, 1 mast en twee 3 tons laadbomen. De kiel zal worden gelegd voor een halfshelterdekschip groot 1000 ton dw voor rekening van de N.V. Rederij Wenda te Hoogezand. In dit vaartuig zal een 860 pk motor worden geplaatst.

1951-09-28: Op 28-09-1951 als AUDACIA, zijnde een stalen motorschip, metende 1416.31 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 25-09-1951 no. 8555, liggende te Groningen door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2669 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op de kampanje, 2.85 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas, 1.50 m. uit dek.

1951-10-01: NvhN 02-10-1951: Proefvaart Audacia. Het motorschip Audacia heeft gistermiddag op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit moderne vaartuig werd voor rekening van de firma C. Minnaar te Overschie, onder klasse Lloyds (Atlantische vaart) gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang gebr. Suurmeyer te Foxhol. Het laadvermogen bedraagt 750 ton, bij de stalen mast staan twee laadlieren en twee dekmotoren, terwijl ook de ankerlier motoraandrijving heeft. De lengte van het schip is 50.46 meter, de breedte 8.75 meter, de holte 2.91 meter, terwijl de beladen diepgang 3.53 meter is. De hoofdmotor van 600 p.k. gaf het vaartuig een snelheid van 11 mijl, terwijl verder twee hulpmotoren in de machinekamer zijn opgesteld. De Audacia heeft electrische ruimventilatie, radio telefonie en richtingzoeker en wordt te Delfzijl met ijzeraarde beladen voor Aberdeen.

1951-11-22: Het Vrije Volk 22-11-1951: Audacia—Het Ned. m.s.”Audacia” meldt hedenmorgen, dat het tapeind van een cylinder is gesprongen. Het schip bevindt zich bij Start Point en gaat naar Plymouth voor reparatie.

1953-02-03: Het Vrije Volk 03-02-1953: Rotterdamse coaster neemt 450 mensen op. De kustvaarder Crescendo van Holschers' kustvaartbedrijf te Rotterdam heeft Maandagavond en vannacht ongeveer 450 mensen uit Stavenisse, op Tholen, aan boord kunnen nemen en is met deze vluchtelingen op weg naar Rotterdam. Het schip vaart via het Spui. Het zou in de loop van de middag arriveren aan de Spidoponton bij het Willemsplein. Blijkens berichten van de burgemeester van Tholen zijn-er op dit eiland vele slachtoffers. De kapitein seinde, dat enkele mensen aan boord dringend medische hulp nodig hebben. Er is geen dokter aan boord. De benodigde ambulances zullen aan de kade gereed staan om de zieken dadelijk te vervoeren. Gisteravond om halfzeven bracht een motorsloep van de Koninklijke Marine 25 mensen uit Zuid-Beijerland naar het Antwerpse Hoofd. De evacué's werden verspreid over Ahoy', particuliere adressen en de ziekenhuizen. De politieboot P-2 heeft voedsel van Dordt naar Ooltgensplaat gebracht en mensen vandaar terug naar het Dordtse ziekenhuis vervoerd. Thans is de boot bij Ooltgensplaat. De P-l bracht gisteravond om negen uur 27 evacué's naar Rotterdam. Ze werden naar de Ahoy- hal overgebracht. Om half elf voerden de Droogdok 2 en de Mwe ongeveer 50 geëvacueerden aan, die eveneens naar de Ahoy-hal gingen. Twee Nederlandse kustvaartuigen — het 500 ton metende m.s. „Audacia" en het 228 brt. grote m.s. „Fiducia" — beide uit Rotterdam, gaan hulp verlenen. De „Audacia", die in Rotterdam ligt, vertrekt vandaag naar Zierikzee en de „Fiducia", die in Londen ligt, zet vandaag koers naar Schouwen-Duiveland.

1954-10-07: NvhN 07-10-1954 : Storm bracht vele schepen in moeilijkheden. De Deense s.s.”Rikke Skou” 1489 BRT is ook tijdens de zware storm in de problemen gekomen. Het uit Kopenhagen geregistreerde schip heeft vannacht op ongeveer 50 to 60 mijl ten zuidoosten van de Doggersbank (ongeveer 120 mijl ten Noorden van Den Helder.) in de storm een gebroken stuurgerei opgelopen. De Duitse sleepboot Wotan voer naar de dringende oproep van het Deense schip van het Waddeneiland Borkum ter assistentie uit. Ook het Noorse schip Congo is later op aanwijzingen van Elbeweserradio in de richting van het in nood verkerende schip gevaren. De sleepboot Holland van redererij Doeksen en de Nederlandse kustvaarder “Audacia” namen later ook deel aan het zoeken van de Rikke Skou. De Rikke Skou, geladen met kolen, was op 2 october uit IJmuiden vertrokken. Een Harpoon van de Marine Luchtvaartdienst cirkelt in de omgeving van de plaats waar het Deense schip zich moet bevinden.

1957-04-26: Leeuwarder courant 26-04-1957: De scheepswerf „Welgelegen" te Harlingen heeft een nieuwe luikenversluiting in praktijk gebracht en daarop reeds patent verkregen. Tal van kustvaarders, reeds een veertig, zijn van deze nieuwe vinding, die kennelijk uitstekend voldoet, voorzien. De laatste is de 765 ton d.w. metende kustvaarder „Audacia" van rederij C. Minnaar te Overschie, maar er zullen stellig nog wel heel wat volgen.

1958-12-02: Friese koerier 02-12-1958: Friese jongeman in Marokko verdronken. Rotterdam (ANP) — De 18-jarige zeeman Albert van der Meer uit Zwaagwesteinde is op donderdag 20 november verdronken toen hij in de haven van Kenitra in Marokko bij het verven van de romp van het vrachtschip „Audacia" van de Rotterdamse scheepvaartfirma Ripmeester achterover viel in het water. Dezelfde dag vertrok het schip uit de Marokkaanse haven zonder dat het stoffelijk overschot was gevonden. Het Franse persbureau AFP heeft bericht dat het ontzielde lichaam zaterdag is gevonden. De „Audacia" is thans op weg van Almeria in Spanje naar Southampton.

1961-12-18: Coastal Shipping, januari 1962. Op 18 december 1961 is de 'Audacia' aangevaren door de Engelse collier 'John Orwell Philips' (1955/3391gt. - North Thames Gas Board, London). De 'Audacia' lag op de boeien in de Thames bij Greenhithe, Londen, balen esportagras te lossen. Door de schok kreeg de 45-jarige kok A. Ferment in de kombuis gloeiend heet water over zich heen en liep ernstige brandwonden op. Kapt. J. Schreudering was ook in de kombuis en kreeg lichte verwondingen. Matroos J. Alles viel overboord, maar wist zich op een baal gras drijvend te houden tot hij werd opgepikt. De 'Audacia' liep een gat in het achterschip op boven de waterlijn. Het schip zal in Londen worden hersteld. (LJ)
De waarheid 19-12-1961: Nederlands schip aangevaren in de Theems. Kapitein Schreudering (33) uit Rotterdam en kok Ferment (45) uit Hilversum werden gewond, toen gisteren het Nederlands schip „Audacia" (500 ton), op de Theems werd geramd door een Brits schip. Beiden kregen bij de botsing in de kombuis een golf heet water o ver zich heen. Ze waren bezig koffie te zetten. Een van de matrozen, Jan Alles (27), sprong overboord, toen hij de botsing zag aankomen. Hij kon zich drijvende houden tot hij werd opgepikt.

1966-03-23: Friese koerier 23-03-1966: Draad in scheepsschroef. Harlingen — De kustvaarder Pioneer kreeg bij het binnenlopen van de Harlinger haven een draad in de schroef. Kikvorsmannen uit Drachten werden ingeschakeld, maar zagen geen kans de draad weer te verwijderen. Het schip is nu op scheepswerf Welgelegen droog gezet. De Pioneer moet 475 ton melkpoeder laden voor Triest in Harlingen.

1992-06-00: 01.06.1992 zware schade opgelopen ten gevolge een explosie tijdens reparatie in Tripoli.

1998-00-00: Final Fate: In 1998 opgelegd in Beirut, Libanon en daarna gesloopt. Lloyd's 1999 rapporteert dat het schip in 1998 gesloopt is.

Ship Masters Data

Images


Description: Audacia 1951 on her day of delivery 29.09.1951
Image type: Photo

Description: Audacia 1951 on her day of delivery 29.09.1951
Image type: Photo

Description: Pioneer 1951 (ex Audacia)
Image type: Photo
Sources