Name ship: GRUNO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1914
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO number: 5027417
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: Lighter
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1914-06-05
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power: 92
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 121.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 81.00 Net tonnage
Deadweight: 191.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.54 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.04 Meters Depth, moulded
Draught: 1.94 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1961-00-00: In 1961 gehermotoriseerd: 2tew 2 cil Kromhout 160 rpk 5 mijl.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-06-05 GRUNO
Manager: N.V. motorschip Gruno, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. motorschip Gruno, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVHD
Additional info:

Date/Name Ship 1914-08-20 GRUNO
Manager: Jans de Vries, Groningen, Netherlands
Owner: Jans de Vries, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVHD
Additional info:

Date/Name Ship 1917-12-29 GRUNO
Manager: Geolf Palmquist, Stockholm, Sweden
Owner: Geolf Palmquist, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: KBLF
Additional info:

Date/Name Ship 1924-06-04 GRUNO
Manager: Hans Wedin, Fiskeboda, Sweden
Owner: Hans Wedin, Fiskeboda, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Fiskeboda / Sweden
Callsign: KBLF
Additional info: Kapt. K.E. Eklöv

Date/Name Ship 1926-11-09 GRUNO
Manager: Trafik A/B, Stockholm, Sweden
Owner: Trafik A/B, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: KBLF
Additional info: Kapt. H. Wedin

Date/Name Ship 1931-03-15 GRUNO
Manager: A/B Insjotrafik, Stockholm, Sweden
Owner: A/B Insjotrafik, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: KBLF
Additional info:

Date/Name Ship 1935-09-04 GRUNO
Manager: Orebro Rederi A/B, Orebro, Sweden
Owner: Orebro Rederi A/B, Orebro, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Orebro / Sweden
Callsign: SELK
Additional info: Kapt. F.L. Dalquist

Date/Name Ship 1965-07-21 GRUNO
Manager: P/R Inge Lundgren, Stockholm, Sweden
Owner: P/R Inge Lundgren, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: SELK
Additional info:

Date/Name Ship 1967-08-00 GRUNO
Manager: Bogser & Sjötransport, Stockholm, Sweden
Owner: Bogser & Sjötransport, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: SELK
Additional info:

Date/Name Ship 1973-05-00 GRUNO
Manager: I. Ars Anton Anderson P/R, Stockholm, Sweden
Owner: I. Ars Anton Anderson P/R, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: SELK
Additional info:

Date/Name Ship 1981-10-00 GRUNO
Manager: Bo Nilsson P/R, Stockholm, Sweden
Owner: Bo Nilsson P/R, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: SELK
Additional info:

Ship Events Data

1914-08-08: Eerste meting te Hoogezand op 08-08-1914. Meetnummer: Hz1762N. Lengte: 30 m 54 cm, breedte: 5 m 40 cm, waterverplaatsing: 190,875 ton.
Eigenaar: Jans de Vries.

1918-05-13: Op 13-05-1918 vertrokken van de Nieuwe Waterweg, de Zweedse sleepboot "Edison"1903/72brt) met de Zweedse lichters "Gruno" en "Advendo III"

1941-00-00: Was van 04.1941 tot 27.05.1945 in dienst bij de Zweedse marine als opleidingsvaartuig.

1952-00-00: In 1952 verbouwd als koelvrachtvaarder voor de vaart op de Zweedse eilandjes.

1973-05-00: 1980 te Stockholm verbouwd en voorzien van een nieuwe opbouw, nu Brt 109 Nrt 92 Dwat 160.

1998-00-00: 1998 Lloyd's twijfelt aan het nog bestaan van het schip en laat daarom de registratie vervallen.

2017-00-00: 02-2017: Opm. Ben Scholten: De rederij Orebrö Rederi A/B (Arvid Andersson), Orebrö, schrijft in haar geschiedenis dat het schip continue gevaren heeft van de Zweedse meren op Stockholm v.v. ook in de oorlog. Zeker is dat het schip zeker geen koelinstallatie heeft gehad.

Ship Masters Data

Images


Description: Gruno 1914.
Image type: Photo

Description: Gruno 1914 at Uppsala.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

 

AH 080514
Raad voor de Scheepvaart.
Door de schipper L. Meertens, eigenaar van het klipperschip de VOORWAARTS, is, gebruik makende van het recht tot beroep, hem gegeven in art. 18 van de Schipperswet, bezwaar ingebracht bij de voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart tegen de voor zijn schip door de daarvoor ingestelde commissie, vastgestelde minimum uitwatering.
De VOORWAARTS, die gebouwd is bij Boerma te Martenshoek, is niet geklasseerd bij een van de door de Nederlandse Regering erkende onderzoekingsbureaus en onder toezicht van de Scheepvaartinspectie gebouwd.
De commissie tot vaststelling van de minimum uitwatering, krachtens art. 4f van de Schepenwet, heeft de minimum uitwatering vastgesteld op 34 cm. Het schip meet bruto 105,61, nette 85,36 reg. ton. Schipper Meerten wenst die bepaald te zien op 26 à 28 cm.
Gistermiddag heeft de voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart, mr. A.J. Cnoop Koopmans, geassumeerd door de heren M.A. Cornelissen te Amsterdam en J. de Bruyn Kips van Epe, ter plaatse een onderzoek ingesteld. Deze heren hebben de zaak onderzocht, het schip opgenomen en de afmetingen en de bouw van het schip nagegaan. De schipper heeft daarbij zijn bezwaren nader toegelicht. Hij vraagt een andere uitwatering, op grond dat andere schepen van mindere sterkte en groter inhoud eveneens een kleiner uitwatering hebben en tevens omdat zijn schip bestemd is voor de Wadvaart, de Sont en de Belt. De heer L. Visser, technisch adviseur van de bovenbedoelde commissie te Leeuwarden, heeft bij het ingestelde onderzoek de nodige gegevens verstrekt. Door de schipper werden tekeningen en certificaat overgelegd. De zitting is daarop verdaagd tot maandag a.s., ten einde de commissie tot vaststelling van de minimum-uitwatering te horen.