Name ship: AUGUSTE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1850
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Johann Lange, Vegesack, Germany
Yardnumber: 191
Date Laid Down:
Launch Date: 1850-11-02
Delivery Date: 1850-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 761.84 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 145.0 Feet (British) Registered
Beam: 34.1 Feet (British) Registered
Depth: 21.1 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1870-00-00: Onder Duitse vlag was het schip gebouwd als fregat. In de jaren '70 werd dat veranderd in bark. Ze voer als Nederlands schip dus steeds als bark.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-00-00 AUGUSTE
Manager:
Owner: E.C. Schramm & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QBLT
Additional info:

Date/Name Ship 1885-00-00 AUGUSTE
Manager: Swier van der Hei, Heveskes, Netherlands
Owner: Swier van der Hei, Heveskes, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands
Callsign: NGBV
Additional info:

Ship Events Data

1895-03-00: Final Fate: PGC 250295. Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.
PGC 130395. Delfzijl, 11 maart. Het barkschip AUGUSTE wordt hier afgetuigd en, wanneer het ijs in het Noord-Hollands Kanaal is verdwenen, door de sleepboot HERCULES naar Nieuwediep gesleept.
(opm: zie ook General Info, step 10)

Ship Masters Data

Date from: 1885
Captain: Arkema, Pieter
College:
Flagnumber: 0
Other information: geboren te Delfzijl 1849/1850, overleden te Farmsum 28 juli 1908

Images

Sources


Year: 1993-00-00
Source: Book
Description: Peter-Michael Pawlik, Von der Weser in die Welt; Die Geschichte der Segelschiffe von Weser und Lesum und ihrer Bauwerften 1770 bis 1893, Schriften des Deutschen Schiffahrtsmuseums, Bd. 33 (Hamburg: Kabel, c1993), p. 219, no. 210.

Year: 2016-00-00
Source: Book
Description: Strandgut 87
General information regarding this ship

1864

150664
The Wochenschrift für Vegesack und Umgegend for 15 June 1864 reports: Laut telegraphischer Nachricht aus Aberdeen vom 11. d. ist das Bremer Schiff AUGUSTE, Capt. Erichs, von Bremen mit Passagieren nach Baltimore bestimmt, unweit Vonaldsday auf Strand gerathen. Passagiere und Mannschaft gelandet und hofft man auch das Schiff, wenn das Wetter gut bleibt, abzubringen. (opm: The vessel indeed got off safely and undamaged

1868

On 26 July 1868, the AUGUSTE, bound from Philadelphia to Bremen with a cargo of petroleum, encountered a severe storm, and, leaking badly, was on forced into Boston on 3 August 1868, in order to effect repairs.

1886

PGC 060186
Delfzijl, 4 december. (opm: december mogelijk tikfout, moet mogelijk zijn januari) Volgens gisteren alhier ontvangen telegrafisch bericht was die dag te St. Vincent op de Kaap-Verdische eilanden in goede welstand aangekomen het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, komende van Sheerness.

1887

NRC 160787
Heveskes, 14 juli. Het alhier thuis behorende schip AUGUSTE, kapt. Arkema, lag 12 dezer te Honfleur zeilklaar naar Sundsvall.
NRC 241087
Heveskes, 22 oktober. Volgens brief van kapt. Arkema, voerende de AUGUSTE, dacht hij op 17 oktober te vertrekken van Sundsvall met bestemming Delfzijl.
PGC 171187. Groningen, 16 november. Er heerst, zo schrijft men ons uit Delfzijl, hier in de haven tegenwoordig een grote bedrijvigheid, een gevolg der binnenkomst van het aantal grote schepen. Enkele dier schepen kwamen met ladingen hout van Amerika binnen; de meesten echter brachten ladingen hout van de Oostzeehavens aan. De vrachten waren in de laatste tijd nog al aanzienlijk hoger dan in het begin van dit jaar. ’t Is waarlijk een prachtig gezicht, zulk een mastbos van schepen met de verschillende nationale vlaggen in top in de haven te zien liggen. Langzamerhand zijn de kleinere zeeschepen van vroeger uit de vaart geraakt om plaats te maken voor schepen van groter charter en diepgang. De heren reders Gebr. Van der Hei te Heveskes, reeds bezitters van een vijftal grote schepen, werden door de aankoop eigenaars van het grootste schip, dat hier voor de houtvaart tot nu werd gebezigd. Dit schip, genaamd CLARA, kapt. J. Waterborg, kwam gisteren hier van Riga binnen, beladen met hout, metende 1.057 registerton of 2.991 kubieke meter. Verder kwamen nog binnen en zijn bezig te lossen:
Het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, groot 762 registerton; het barkschip SAN FRANCISCO, kapt. N. Arkema, groot 436 registerton; het barkschip BERTHA, kapt. E.P. Brouwer, groot 651 registerton; het barkschip LIVINGSTONE, kapt. M. Sakkerstad, groot 638 registerton; het driemast schoenerschip GERARDINA WILHELMINA, kapt. H. Kaijzer, groot 379 registerton; het driemast schoenerschip G.J. RAY, kapt. A. Stukje, groot 356 registerton; het barkschip OXO, kapt. O.J. Dahl, groot 580 registerton; het barkschip AMANDUS, kapt. J. Eilts, groot 258 registerton; het barkschip BENGALEN, kapt. A. Smit, groot 273 registerton; het barkschip LUCIE, kapt. P. Johannessen, groot 456 registerton; het barkschip CATHARINA HELENA, kapt. J. Brouwer, groot 361 registerton; het driemast schoenerschip AUBURN, kapt. J.H.C. Schrader, groot 356 registerton; het schoenerschip ADVENA, kapt. B. Visser, groot 276 registerton; het driemast schoenerschip HENDRIËTTE, kapt. J. Schuitema, groot 378 registerton; het barkschip VREDE, kapt. G.E. Visser, groot 648 registerton; het schoenerschip ZEEMEEUW, kapt. E.T. Bos, groot 155 registerton; het driemast schoenerschip VEENDAM, kapt. H. Bos, groot 175 registerton; het barkschip HERCULES, kapt. Coenes, groot 328 registerton; het barkschip WALCHEREN, kapt. Lindblad, groot 374 registerton. Samen 19 schepen, met een gezamenlijke inhoud van 8.897 registerton of 25.127 kubieke meter inhoudsruimte. Onder deze schepen bevinden zich enkelen met een diepgang van 57 decimeter.

1888

NRC 300588
Rotterdam, 28 mei. Volgens van de reder ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse schip AUGUSTE, kapt. Arkema, de 28e mei van Aberdeen te Sundsvall.
NRC 140688
Heveskes, 12 juni. Het barkschip AUGUSTE, kapt. Arkema, lag volgens telegrafisch bericht de 12e juni  te Sundsvall zeilklaar naar Duinkerken.
NRC 240788
Heveskes, 21 juli. Het schip AUGUSTE, kapt. Arkema lag heden zeilklaar te Duinkerken met bestemming Sundsvall.
NRC 210888
Heveskes, 20 augustus. Volgens schrijven van kapt. Arkema, gezagvoerder van het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 17e dezer in Sundsvall beladen te worden, om met de eerste gunstige gelegenheid naar Delfzijl te vertrekken.
NRC 171088
Heveskes, 15 oktober. Volgens ontvangen telegram is het schip AUGUSTE, kapt. Arkema van Delfzijl heden te Riga aangekomen.
NRC 241188
Heveskes, 23 november. Volgens hedenavond bij de rederij ontvangen bericht is het schip AUGUSTE, kapt. Arkema, wegens aanhoudende storm te Christiansand binnengelopen. Alles wel.

1889

NRC 140689
Heveskes, 13 juni. Volgens schrijven van kapt. Arkema, voerende het schip AUGUSTE, dacht hij de 10
e juni van Sundsvall naar Delfzijl te vertrekken.
NRC 270989
Delfzijl, 26 september. Volgens telegam aan de rederij is het Nederlandse schip AUGUSTE, kapt. Arkema, van hier heden te Sundsvall aangekomen.
PGC 011189
Groningen, 31 oktober. Kapt. P. Arkema, gezagvoerder van de te Delfzijl van Sundsvall aangekomen bark AUGUSTE, schrijft ons dat het bericht, als zou dit schip bij het arrivement lek zijn en pompers aan boord hebben gehad, foutief is.

1892

PGC 210492
Heveskes, (geen datum). Volgens bij de reder ontvangen schrijven van kapt. Arkema, voerende het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 22
e dezer van Aberdeen naar Sundsvall te vertrekken.

1894

PGC 090594
Heveskes, 6 mei. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, van Londen in ballast naar Söderhamn, 5 mei zwaar lek te Arendal binnen gelopen.
PGC 100594
Delfzijl, 8 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Arendal lag het schip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, aldaar zeilklaar naar Söderhamn.

1895

NRC 200195
Hellevoetsluis 18 januari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thans liggende te Delfzijl, is voor geheime prijs aan kapt. P. Arkema te Farmsum verkocht.
PGC 250295
Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.
PGC 130395
Delfzijl, 11 maart. Het barkschip AUGUSTE wordt hier afgetuigd en, wanneer het ijs in het Noord-Hollands Kanaal is verdwenen, door de sleepboot HERCULES naar Nieuwediep gesleept.
SCO 210495
Advertentie. Eerste grote openbare verkoping van scheepshout, afkomstig van het barkschip AUGUSTE, te Burgervlotbrug, gemeente Zijpe, op woensdag 8 mei 1895, ’s morgens ten 10 ure, bestaande uit 3 Amerikaans grenen masten,1 lang 10 meter, zwaar over diameter 60 cm.1 lang 11 meter, zwaar over diameter 33 cm en 1 lang 13 meter, zwaar over diameter 62 cm; enige raas, stengen en ander rondhout; 1 Amerikaans grenen steng, lang 15 meter, zwaar 25 cm, 6 Amerikaans grenen platen, lang 8 meter, zwaar 12 bij 25 cm, 2 Amerikaans grenen balken, lang 10 meter, zwaar 25 bij 25 cm, 1 balk lang 8½ meter, zwaar 30 bij 30 cm, 2 eiken platen, lang 8 meter, zwaar 10 bij 25 cm, 1 grenen balkje, lang 9 meter, zwaar 17 bij 18 cm, 14 eiken balkjes, lang 4 meter, zwaar 10 bij 14 cm, 21 eiken balkjes, lang 1½ meter, zwaar 10 bij 14 cm, 14 grenen platen, lang 8 meter, zwaar 10 bij 25 cm, een grote partij grenen en vuren dekdelen, van verschillende lengte; 6 eiken palen, lang 2,70 meter, zwaar 22 bij 25 cm.; 30 eiken en grenen dekbalken, lang 5 tot 9 meter, zwaar 25 bij 30 cm.; een partij eiken buiten- en binnenhuid -planken, de mahoniehouten betimmering van de kajuit en volkshut; brandhout en enige watervaten. Nadere informaties te bekomen bij de firma Muijs, Wagenaar en Co. te Alkmaar, C. Constant te Burgervlotbrug en J. v. d. Maaten, deurwaarder te Schagen.