Name ship: AURORA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1898
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 94
Date Laid Down:
Launch Date: 1898-02-22
Delivery Date: 1898-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 40 - 36)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 788.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 473.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 53000 Cubic Feet
Bale: 51000 Cubic Feet
 
Length 1: 200.00 Feet (British) Registered
Beam: 30.00 Feet (British) Registered
Depth: 13.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-04-00 AURORA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGFB
Additional info:

Date/Name Ship 1913-00-00 BILLITER
Manager: Joseph Constant, London, Great Britain
Owner: Joseph Constant, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info: Thuishaven zou wellicht Valletta zijn.

Ship Events Data

1898-02-19: Rotterdam, 19 Febr. Heden werd van het etablissement voor scheepsbouw van de maatschappij De Maas te Oud-Delfshaven met het beste gevolg te water gelaten het van staal gebouwde stoomschip 'Aurora', gebouwd voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij. Het stoomschip is lang 200 voet, grootste wijdte 30 voet en 15 voet 6 duim hol, hebbende een draagvermogen van ongeveer 1000 ton. De triple-expansion-machine van 600 paardekracht is mede op het etablissement vervaardigd. (Weekblad Schuttevaer No. 41 26/02/1898)

1914-11-05: Final Fate: Te Izmir door het Turkse gouvernement in beslag genomen. Zij werd op 6 maart 1915 als blokschip in de baai van Izmir tot zinken gebracht ter versperring van deze baai, met twee andere blokschepen, omdat de Turken daar een geallieerde landing vreesden.

Ship Masters Data

Images


Description: Toulon.
Image type: Photo

Description: Nieuwe Vaart, Amsterdam.
Image type: Photo
Sources