Name ship: AVANTI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO number: 5347051
Nat. Official Number: 1928 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 308
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-06-06
Delivery Date:
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (x)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 377.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 182.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 44.07 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.30 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1955-00-00: In 1955 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 420 PK Volund Type (292x254) 9 Kn.

1959-00-00: In 1959 verlengd: Brt 399, Nrt, 246, Dwat 533. Loa 53,22.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-08-00 AVANTI
Manager: Roelof Holwerda, Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Roelof Holwerda, Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PCWN
Additional info:

Date/Name Ship 1939-10-17 PEGASUS
Manager: Poppo Dekker, Rotterdam, Netherlands
Owner: Poppo Dekker, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCWN
Additional info:

Date/Name Ship 1939-12-01 SIGFORS
Manager: J. Haag, Gavle (Gefle), Sweden
Owner: Rederi A/B Staffan, Gavle (Gefle), Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gavle (Gefle) / Sweden
Callsign: SGVD
Additional info:

Date/Name Ship 1951-04-00 VITUS BERING
Manager: Wilhelm Chris Bech, Horsens, Denmark
Owner: Rederi A/S Vitus Bering, Horsens, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Horsens / Denmark
Callsign: OXWC
Additional info:

Date/Name Ship 1954-04-00 SYDFORS
Manager: Sören Pettersson, Skärhamn, Sweden
Owner: Sören Pettersson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SEQV
Additional info: 1960 homeport Gothenburg

Date/Name Ship 1966-00-00 SYDFORS
Manager: K.W. Christensson P/R, Visby, Sweden
Owner: K.W. Christensson P/R, Visby, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Visby / Sweden
Callsign: SEQV
Additional info:

Date/Name Ship 1974-10-00 SYDFORS
Manager: Sunrise Shipping Inc ., St. Thomas, Virgin Islands
Owner: Sunrise Shipping Inc ., St. Thomas, Virgin Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Thomas / Virgin Islands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 SYDFORS
Manager: Sunrise Shipping Inc ., Road Bay, Anguilla
Owner: Sunrise Shipping Inc ., Road Bay, Anguilla
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Bay / Anguilla
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1939-07-06: Algemeen Handelsblad 07-07-1939: M.s. AVANTI. Bij Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek, is gisteren met gunstig gevolg te water gelaten de stalen motorcoaster „Avanti" voor rekening van kapitein R. Holwerda van Gasselternyveen. Het schip meet 450 ton d. w., is van het raisedquarterdektype en wordt voorzien van een 300 P.K. Bolnes-Dieselmotor. De kiel is gelegd voor een soortgelijk schip, groot pl.m. 650 ton, voor rekening van kapitein W. Werkman van Rotterdam, in welk schip een 400 P.K. M.A.N.-Dieselmotor zal worden geplaatst.

1939-08-03: Op 03-08-1939 als AVANTI, zijnde een motorvrachtschip, groot 1068.93 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 28-07-1939 no. 6046, liggende te Martenshoek, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1928 Z GRON 1939 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.

1939-08-10: De Telegraaf 12-08-1939. Proefvaart AVANTI. Delfzijl, 10 Aug. Op de Eems had de proefvaart plaats van het op de scheepswerven van Bodewes te Martenshoek nieuw gebouwd motorschip „Avanti". Dit schip is gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaart-inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapitein R. Holwerda te Gasselternijveen. Het is groot bruto 1068.93 m3 , en netto 514.78 m3 en heeft afmetingen 41x7.30x3,05 m en heeft een d.w. van pl.m. 430 ton. In de motorkamer is opgesteld een 300 P.K. Bolnes-motor en een 8 P.K. Lister-motor voor de dynamo en de pompen.

1939-10-14: De Telegraaf 15-10-1939: Amsterdam. 14 Oct — Het m.s ."AVANTI" van kapitein/reeder R. Holwerda te Gasselternijveen is verkocht aan kapitein/reeder P. Dekker te Rotterdam en wordt herdoopt in "PEGASUS". De "Avanti" werd dit jaar gebouwd bij Bodewes Scheepswerven te Martenshoek, meet bruto 377 ton en is van het raised quarterdecktype. Het schip is voorzlen van een 300 p.K. Bolnes Dieselmotor.

1939-10-17: Eemsbode 17-10-1939: Het motorschip 'AVANTI', thuisbehoorende te Gasselternijveen, kapitein/eigenaar R. Holwerda, is verkocht aan kapitein Dekker te Rotterdam. Het schip werd dit jaar gebouwd bij de Scheepswerf Bodewes te Martenshoek onder klasse Br. Corperation en is van een 300 P.K. Bolnes motor voorzien.

1939-10-31: Algemeen Handelsblad 31-10-1939: Deklast verspeeld. Het Nederlandsche m.s. „Pegasus", met een lading uien op reis van Middelharnis naar Londen, bevond zich Zaterdag jl. tijdens zwaar weer ter hoogte van Southend en seinde om hulp. De deklast sloeg over boord, terwijl de machinekamer water maakte. Het in de nabijheid zijnde Zweedsche s.s. „Lestris" nam zes van de uit acht personen bestaande bemanning aan boord. De kapitein en tweede machinist bleven aan boord van de „Pegasus". Later seinde de kapitein, dat het gevaar geweken was en het schip opstoomde naar de Theems, waar het inmiddels arriveerde en voor anker ging. De zes personen, welke door de „Lestris" aan boord waren genomen, zijn weer op de „Pegasus" overgegaan. Twee reddingbooten zijn verloren gegaan.

1939-11-30: NvhN 30-11-1939: Groningen. Het eenigen tijd geleden door kapitein P. Dekker te Groningen aangekochte Nederlandsche m.s. „Avanti", dat herdoopt werd in „Pegasus", is thans door den nieuwen eigenaar naar Zweden verkocht De „Pegasus" werd gebouwd bij Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek, meet bruto 377.33 en netto 181.72 ton
Eemsbode 01-12-1939: Het motorschip 'PEGASUS', ex 'Avanti', gebouwd in 1939 bij de Scheepswerf G. & H. Bodewes te Martenshoek, is door tussenkomst van Wagenborg’s Scheepvaart- en Expeditiebedrijf naar Zweden verkocht. Het schip werd inmiddels reeds afgeleverd en wordt in de Zweedse kustvaart opgenomen.

1940-00-00: Tijdens de 2e WO opgelegd in Stockholm.

1959-04-00: Classed BC until 4/59, then BV.

1985-08-18: Onderweg van St. Marc naar Rio Haina, lekgeslagen en aan de grond gezet bij Paraiso, provincie Barahona (Dominicaanse Republiek) en geabandonneerd.


Ship Masters Data

Images


Description: proefvaart en oplevering 'Avanti' - aug. 1939.
Image type: Photo

Description: Avanti 1939
Image type: Photo

Description: Vitus Bering 1939 ex Sigfors ex Pegasus ex Avanti.
Image type: Photo

Description: Sydfors 1939 ex Vitus Bering ex Sigfors ex Pegasus ex Avanti.
Image type: Photo

Description: Sydfors 1939 ex Vitus Bering ex Sigfors ex Pegasus ex Avanti.
Image type: Photo
Sources