Name ship: AVANTI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5031365
Nat. Official Number: 89 Z HEERENV 1958
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Netherlands
Yardnumber: 3
Date Laid Down:
Launch Date: 1958-02-23
Delivery Date: 1958-03-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAk no. 15919 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 448.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 243.00 Net tonnage
Deadweight: 630.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29150 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 50.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.91 Meters Depth, moulded
Draught: 3.21 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-03-21 AVANTI
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PCWJ
Additional info:

Date/Name Ship 1969-09-26 TANTO MAJU
Manager: P.T. Nuruda Lines, Djakarta, Indonesia
Owner: P.T. Nuruda Lines, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKYR
Additional info: 1972: Jakarta

Date/Name Ship 1978-08-00 TANTO MAJU
Manager: Tanto Pacific Lines, Jakarta, Indonesia
Owner: Tanto Pacific Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PKYR
Additional info:

Date/Name Ship 1981-12-00 TANTO MAJU
Manager: P.T. Persusahaan Pelayaran Nusantara Eja, Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Persusahaan Pelayaran Nusantara Eja, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PKYR
Additional info:

Ship Events Data

1958-02-24: NvhN 24-02-1958: Tewaterlating m.s. Avanti. Bij de Scheepswerf Harlingen te Harlingen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Avanti, dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij Avanti te Heerenveen. De Avanti is van het gladdektype en meet 630 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 395 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 16 pk zullen worden opgesteld.
De Avanti is een zusterschip van het onlangs door bovengenoemde werf afgeleverde m.s. Hennie. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 630 ton d.w. voor rekening van de Rederij Hennie te Harlingen.

1958-02-24: Leeuwarder courant 24-02-1958: „Harlingen" liet derde coaster te water: de „Avanti" . De scheepswerf „Harlingen" aan het Van Harinxmakanaal te Harlingen heeft zaterdag haar derde kustvaarder te water gelaten: de „Avanti", gebouwd voor de gelijknamige rederij te Heerenveen. Het 630 ton d.w. metende schip werd gedoopt door mevrouw Vos uit Haarlem en gleed voorspoedig te water. De honderden toeschouwers zagen hun komst beloond: de golven overspoelden royaal de oostelijke oever van het kanaal. De „Avanti" is een zusterschip van de twee reeds eerder door de werf opgeleverde kustvaarders. Zij is van het gladdektype, 50.80 lang, 8.20 breed en 3.50 diep. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waarmee naar wordt verwacht een snelheid van ca. 10 ½ knoop kan worden behaald.

1958-03-20: Het schip wordt op 21-03-1958 bij het Kadaster te boek gesteld als "Avanti", eigendom van de Rederij Avanti te Heerenveen, waarvan de leden zijn Roelof, Hendrik en Piet Holwerda 1/7, Jan en Dirk van der Schoot 1/7 , Teunis Hinderink (Breda) 1/7, Jacob Abraham de Boo (expediteur Delft) 1/7, Albert Roelof van Dam (Dedemsvaart) 1/7, Jan Harmannus Vos (Haarlem) 1/7 en Christoffel Klein Leugemors (Apeldoorn) 1/7 deel. Op 28-06-1967 gaat het 1/7 deel van Jan Hermannus Vos over naar zijn weduwe Alida Welbedacht en hun vier kinderen Gerko, Evertje, Jan Hermannus en Trijntje Vos.

1958-03-22: Leeuwarder courant 22-03-1958: „Avanti" gaat proefvaren. Het bij de scheepswerf „Harlingen in aanbouw zijnde motorkustvaartuig „Avanti" zal volgende week zaterdag proefvaren De „Avanti" meet 630 ton d.w en is bestemd voor de gelijknamige rederij te Heerenveen.

1958-03-24: Op 24-03-1958 als AVANTI, zijnde een motorschip, metende 1270.17 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 18-03-1958, no. 10943, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 89 Z HEERENV 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 2.45 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 1.70 m. uit dek.

1958-03-29: Friese koerier 29-03-1958: Jeugdige verstekeling op „Avanti”. Harlingen — De kustvaarder Avanti, die donderdag op de Waddenzee een technische proefvaart hield, had een jeugdige verstekeling aan boord. De 10-jarige Rinke de Jong was die dag voor zijn ouders spoorloos. Ook de politie kon de knaap niet opsporen. Wel begrijpelijk, want hij kwam 's avonds thuis met een opwindend en gekleurd verhaal over een zeereis met een nieuwe boot.

1958-03-31: Friese koerier 31-03-1958: Heerenveense coaster nu aan reder overgedragen. (Van een onzer verslaggevers) Harlingen — De eerste kustvaarder van de nieuwe Heerenveense rederij Avanti heeft zaterdagmiddag op de Waddenzee de officiële proefvaart gehouden. Tijdens deze proeftocht heeft de directeur van de scheepswerf Harlingen te Harlingen, de heer J. Thiecke, het moderne schip overgedragen aan de nieuwe rederij, waarvan de heer R. Holwerda te Heerenveen de directie voert. Onder de talrijke genodigden aan boord bevond zich onder meer de burgemeester van Heerenveen, de heer G. H. Kuperus. Hij toonde veel bewondering voor deze fraaie coaster en uitte later aan een diner voor de gasten in Hotel Centraal te Harlingen zijn vreugde over het feit, dat de Avanti — zo heet het nieuwe schip — feitelijk een Heerenveense coaster is. Tijdens zijn toespraak sprak hij nog de hoop uit, dat Heerenveen ook eindelijk eens zijn grootscheepsvaarwater zal krijgen en dat daar dan ook een scheepswerf gevestigd zal worden.

1958-03-31: Friese koerier 31-03-1958: Heerenveense coaster nu aan reder overgedragen. (Van een onzer verslaggevers) Harlingen— De eerste kustvaarder van de nieuwe Heerenveense rederij Avanti heeft zaterdagmiddag op de Waddenzee de officiële proefvaart gehouden. Tijdens deze proeftocht heeft de directeur van de scheepswerf Harïingen te Harïingen, de heer J. Thiecke, het moderne schip overgedragen aan de nieuwe rederij, waarvan de heer R. Holwerda te Heerenveen de directie voert. Onder de talrijke genodigden aan boord bevond zich onder meer de burgemeester van Heerenveen, de heer G. H. Kuperus. Hij toonde veel bewondering voor deze fraaie coaster en uitte later aan een diner voor de gasten in Hotel Centraal te Harïingen zijn vreugde over het feit, dat de Avanti — zo heet het nieuwe schip — feitelijk een Heerenveense coaster is. Tijdens zijn toespraak sprak hij nog de hoop uit, dat Heerenveen ook eindelijk eens zijn groot- scheepsvaarwater zal krijgen en dat daar dan ook een scheepswerf gevestigd zal worden. De Avanti meet 630 ton dead weight en heeft een lengte van ruim 50 meter en een breedte van 6.30 meter. De bemanning bestaat uit negen koppen, waarvan er drie uit Heerenveen en directe omgeving afkomstig zijn. Naar Ierland: De gezagvoerder is de heer Tj.Kanon uit Groningen. Hij en de andere bemanningsleden zullen de Avanti vandaag naar Rotterdam varen. Daar zal een lading kunstmest worden ingenomen, die dan naar lerland zal worden vervoerd. Zo is er dus thans weer een fraai schip aan de vloot toegevoegd, die van Heerenveen uit over de zeeën wordt dirigeerd. De Heerenveense kustvaartdrijven slaan nu hun „vleugels" verder uit. Dat blijkt trouwens ook uit het feit, dat de verleden jaar in dienst genomen” Hendrik Holwerda” vandaag uit Vlissingen vertrokken is voor een reis naar Griekenland. Tot nog toe voeren de schepen van rederij Holwerda voornamelijk op de Noord- en de Oostzee, maar nu zoekt men het ook verder. De Hendrik Holwerda heeft twaalf auto's, 60 ton rijst en 500 ton betonijzer voor Griekenland aan boord.

1962-03-01: Coastal Shipping, Maart 1962. In de nacht van 1 maart 1962 brak brand uit aan boord van de AVANTI, terwijl het schip voor zijn eerste survey op de helling bij Scheepswerf 'Welgelegen' in Harlingen lag. De brand (vermoedelijk oorzaak ontbranding van een hoeveelheid poetskatoen) werd spoedig geblust door de brandweer, die het vuur met schuimblussers bestreed. Er ontstond veel rook, maar de schade viel mee. (LJ)
Friese koerier 02-03-1962: Brand op kustvaarder „Avanti” uit Heerenveen. Harlingen — Op de op de scheepswerf Welgelegen liggende Heerenveense kustvaarder Avanti brak vannacht omstreeks drie uur brand uit. Het bleek dat een partij poetskatoen in de machine-kamer in brand stond. In korte tijd had de bemanning daarbij geholpen door leden van de Harlinger brandweer het vuur gedoofd.

1963-03-12: Leeuwarder courant 12-03-1963: Franeker matroos in Bordeaux om het leven gekomen. De negentienjarige Andries Tichelaar, afkomstig uit Franeker, en varende aan boord van de coaster „Avanti", is zondagavond in de haven van Bordeaux om het leven gekomen. Hij raakte ononder een kantelende heftruck en werd op slag gedood. Andries Tichelaar was in september 1962 gaan varen op de coaster „Avanti" (448 ton) van de rederij Holwerda (Harlingen—Heerenveen). Terwijl het schip in Bordeaux voor de kade lag, ging Tichelaar zondagavond met enige collega's de stad in. Nadat zij aan boord teruggekeerd waren, besloot Tichelaar met een andere matroos nog even aan wal te gaan om wat versnaperingen op te halen. Toen zij aan wal waren, gingen zij één van de heftrucks, die op de kade stonden, starten. Het gevaarte schoot onverwachts naar voren en raakte halverwege bij de kademuur neer. De andere matroos ging daarop weg, maar Tichelaar probeerde een andere heftruck te starten om daarmee de eerste weer op de kade te krijgen. De truck kantelde daarbij en Tichelaar werd onder het gevaarte op slag gedood.

1963-08-16: Leeuwarder courant 16-08-1963: Gewonde van kustvaarder gehaald door reddingboot. De reddingboot „President Jan Leis" heeft vanmiddag kort voor zes uur de jonge Nederlandse matroos Jan Moerdijk uit Nieuwdorp in de Zeeuwse gemeente 's Heer Arenskerke van de Nederlandse kustvaarder „Avanti" gehaald. De jongeman heeft een vrij ernstige verwonding aan een van zijn handen. Hij kreeg in de doucheruimte van het schip een stuk glas in zijn ringvinger en daarbij werden enige pezen doorgesneden.

1965-12-08: 08.12.1965 tijdens zwaar weer in de buurt van Sardinië slagzij. Door een sleepboot opgepikt en naar Annaba gebracht.

1965-12-11: Leeuwarder courant 11-12-1965: Kapitein uit Joure Coaster ,Avanti' in nood bij Sardinië; mensen van boord. De Nederlandse kustvaarder .Avanti" (600 ton) is gisteren bij Sardinië in moeilijkheden geraakt. De bemanning van acht koppen is vanmorgen aan boord genomen van de Nederlandse tanker „Gulf Italian". Ook kapitein R. Pasma uit Joure (26), wiens vrouw en éénjarig zoontje eveneens aan boord van de coaster waren, heeft het schip verlaten. Vanmorgen meldde de rederij Holwerda in Heerenveen, dat de .Avanti" nog drijvend was, maar dat de toestand van het schip uiterst hachelijk was. De „Avanti" was onderweg van Turkije naar Rotterdam. Buiten de kapitein waren er geen Friezen aan boord.
NvhN 11-12-1965: Van Heerenveens scheepvaartkantoor : Schip in nood voor de kust van Sardinië. Het 448 ton metende schip Avanti, varend voor het scheepvaartkantoor Holwerda te Heerenveen, is gistermorgen in de Middellandse Zee voor de kust van Sardinië bij ruw weer in nood komen te verkeren, doordat de lading marmer is gaan schuiven. De uit negen koppen bestaande bemanning heeft het schip inmiddels verlaten. Volgens de laatste berichten is de Avanti nog niet gezonken, maar is de toestand wel zeer precair. Bemanning in veiligheid. De bemanning, met aan het hoofd kapitein R. Pasma uit Joure, is in veiligheid gebracht door de Nederlandse tanker Gulf Italian. De sleepboot. Maas van Gibraltar is uitgevaren ter assistentie, maar deze kan pas vanavond bij de Avanti zijn. Als de Avanti dan nog niet gezonken is, zal de Maas pogingen in het werk stellen het schip te bergen. Ook het Britse tankschip Opawa is de Avanti te hulp gekomen. Aanvankelijk zou deze tanker proberen de bemanning van boord te halen, maar in verband met het slechte weer is deze taak overgenomen door de Gulf Italian. De in de buurt liggende Nederlandse vrachtvaarder Prins Frederik Hendrik onderhoudt het contact met de Avanti en het bureau in Heerenveen. De Avanti was onderweg van Derise in Turkije naar Rotterdam.
Friese koerier 13-12-1965: Avanti drijft nog stuurloos op zee rond. Rederij heeft nog geen contact met opvarenden. Heerenveen — Over het wel en wee van de 10 opvarenden van de Avanti van rederij Holwerda in Heerenveen is nog niets bekend. Het schip drijft waarschijnlijk nog steeds stuurloos rond op de Middellandse zee. Van rederij Holwerda deelde men ons vanmorgen mee: „De toestand is nog gelijk aan zoals het zaterdag in de Friese Koerier heeft gestaan. We hebben nog geen contact met de 10 opvarenden gehad." Zoals gemeld maakte de Avanti (488 (ton), geladen met marmer, vrijdag plotseling 35 graden slagzij. Er werden noodseinen uitgezonden. De 10 bemanningsleden werden aan boord genomen van de Nederlandse tanker „Gulf Italian."
Het Vrije Volk 14-12-1965: Coaster Avanti in veiligheid. Den Haag, (ANP) — De sleepmaandag met de Nederlandse kustboot Maas van L. Smit en Co. is kustvaarder Avanti (448 brt) te Annaba (Algerië) aangekomen. Vijf dagen geleden was dit met marmer geladen schip — op weg van Turkije naar Rotterdam — in de Middellandse Zee ten gevolge van zwaar stormweer in ernstige moeilijkheden geraakt. De lading marmer ging schuiven en de Avanti maakte 25 tot 30 graden slagzij. De gehele bemanning werd door een Nederlandse tanker aan boord genomen en naar Port Said gebracht. De sleepboot Maas werd gecontracteerd op Lloyd's open form en maakte op 12 december tijdens zeer slecht weer en ruwe zee de Avanti op 30 imjl noord van Annaba vast. De Maas heeft het schip ongeveer een etmaal op de ruwe zee gaande gehouden. Toen het weer enigszins verbeterde zette het transport koers naar Annaba.
Friese koerier 14-12-1965: „Avanti” geborgen. Heerenveen- De sleepboot „Maas" van rederij Smit en Co te Rotterdam is erin geslaagd de 448 ton metende kustvaarder „Avanti" van rederij Holwerda uit Heerenveen te bergen. Het schip was vrijdagmiddag door een schuivende lading marmer tijdens zwaar weer in de Middellandse Zee in nood geraakt. De opvarenden werden zaterdagmorgen drie uur door de Nederlandse tanker „Gulf Italian" aan boord genomen en naar Port Said gebracht. De „Avanti", die een slagzij van 35 graden maakte, telde acht bemanningsleden. Verder waren de echtgenote en het kind van de 26-jarige kapitein J. Pasma uit Joure aan boord. De gehele bemanning, die in goede welstand verkeert, zal waarschijnlijk vandaag weer terugkeren naar de „Avanti" en de reis van Turkije naar Rotterdam hervatten.
Friese koerier 08-01-1966: Coaster Avanti voor herstel in Harlingen. Harlingen — De Harlinger kustvaarder Avanti, die vorige maand in de Middellandse Zee — zoals gemeld — tijdens een zware storm bij Sardinië door de bemanning werd verlaten omdat de lading marmer ging schuiven — het schip werd door de sleepboot Maas van L. Smit en Co. uit Rotterdam later geborgen — is gistermorgen in Harlingen gearriveerd. De opgelopen schade zal op de scheepswerf Welgelegen worden hersteld.
De Telegraaf 08-04-1966: Schilderij voor redder. Van onze correspondent . Rotterdam, donderdag. Kapitein H. A. Komdeur uit Hoek van Holland is vandaag in de bloemetjes gezet voor een spectaculaire redding, die hij eind vorig jaar verrichtte in de Middellandse Zee. Met zijn tanker „Gulf Italian" wist hij midden in de nacht bij zware storm negen bemanningsleden, een vrouw en een baby uit een sloep op te pikken. Het betrof de bemanning van de Friese kustvaarder „Avanti” die het schip moest verlaten, daar het elk moment kon kapseizen door een schuivende lading marmerblokken. De reder van de „Avanti", de heer Holwerda uit Heerenveen, kwam daarvoor in Rotterdam zijn dank betuigen. Hij bood kapitein Komdeur een schilderij aan.

1968-01-09: Friese koerier 09-01-1968: Avanti kreeg geen vracht terug. Heerenveense coaster verkocht in Indonesië. Heerenveen:. Het Scheepvaartkantoor Holwerda in Heerenveen heeft een van zijn kustvaarders, de 650 ton metende “Avanti”, verkocht aan een Indonesische rederij. Deze rederij, de P.T.Nuruda Lines in Djalarta, gaat het schip gebruiken voor het vervoer van goederen van de eigen handelsmaatschappij in de Indonesische archipel.
De reden van deze verkoop is, dat men voor het schip, dat al anderhalf jaar op en om de Indische Oceaan vaart, geen vracht terug naar Nederland kan krijgen. Het zou voor de rederij een te grote verliespost zijn wanneer het schip zonder vracht helemaal om Afrika naar Nederland zou moeten varen.
Het schip is bijna anderhalf jaar geleden uit Nederland vertrokken. Kapitein R.Pasma uit Joure en de 7 andere opvarenden zijn sinds die tijd nooit thuis geweest. Op het moment dat het schip terug zou keren naar Nederland werd namelijk het Suez-kanaal afgesloten. Het schip heeft het laatste jaar vrachten vervoerd tussen Aziatische havens, zoals Singapore, Colombo (Ceylon) e.d. Oplossing: Het Scheepvaartkantoor Holwerda ziet de verkoop van het schip als een goede oplossing voor de moeilijkheden. De bemanning moest nodig naar huis terug. De “Avanti” bevindt zich momenteel op de Indische Oceaan, op weg naar Singapore. Daar wordt het schip overgedragen aan de Indonesische rederij en wordt de Nederlandse bemanning vervangen door een Indonesische. De “Avanti” is 10 jaar oud. Het schip is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf 'Harlingen' in Harlingen. In december 1965 is de “Avanti” bijna vergaan in de Middellandse Zee bij Sardinië. De lading marmer was schuiven en het schip maakte een slagzij van 35 graden. Hoewel de bemanning destijds het schip al hadden verlaten, is men er toch in geslaagd het te bergen.

1978-06-06: 06.06.1978 gekapseisd en gezonken tijdens het laden langs de kade te Tanjung Perak, Surabaya. Geborgen op 23.07.1978 gerepareerd en weer in de vaart.

1998-00-00: Verdere historie onbekend. Lloyd's 1998 laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Avanti 1958 the 23th February 1958 at Harlingen
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Avanti 1958
Image type: Photo
Sources