Name ship: B.W. III

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 14015 ROTT 1921
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Handelsmaatschappij & Technisch Scheepvaartbureau 'Navis', Werf 'Noordster', Groningen, Netherlands
Yardnumber: 199
Date Laid Down:
Launch Date: 1920-07-02
Delivery Date: 1921-01-09
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 361.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 174.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 20000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 39.83 Meters Registered
Beam: 7.07 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.57 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-01-09 B.W. III
Manager: N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHMS
Additional info: Aanv. NAVIS IX

Date/Name Ship 1924-06-23 WILHELMINE
Manager: 'Ceres' Transport A.G., Hamburg, Germany
Owner: 'Ceres' Transport A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1929-04-00 GAZELLE
Manager: Doeko Oosting, Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Motorschoener 'Gazelle', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NSHQ
Additional info:

Date/Name Ship 1930-00-00 GAZELLE
Manager: P. Vellinga, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Motorschoener 'Gazelle', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NSHQ
Additional info:

Date/Name Ship 1930-09-11 CASTILLA
Manager: Gildemeister & Cia., San Antonio, Chile
Owner: Gildemeister & Cia., San Antonio, Chile
Shareholder:
Homeport / Flag: San Antonio / Chile
Callsign: CBCS
Additional info:

Date/Name Ship 1931-00-00 CASTILLA
Manager: Vincente Martinez, Valparaiso, Chile
Owner: Vincente Martinez, Valparaiso, Chile
Shareholder:
Homeport / Flag: Valparaiso / Chile
Callsign: CBCS
Additional info:

Date/Name Ship 1931-00-00 CASTILLA
Manager: Vincente Martinez, San Antonio, Chile
Owner: Vincente Martinez, San Antonio, Chile
Shareholder:
Homeport / Flag: San Antonio / Chile
Callsign: CBCS
Additional info:

Date/Name Ship 1937-00-00 CASTILLA
Manager: Martinez, Pereira & Cia Ltda., San Antonio, Chile
Owner: Martinez, Pereira & Cia Ltda., San Antonio, Chile
Shareholder:
Homeport / Flag: San Antonio / Chile
Callsign: CBCS
Additional info:

Ship Events Data

1920-07-02: Te water gelaten als 'Navis IX' in opdracht van N.V. Handelsmaatschappij en Technisch Scheepvaartbureau Navis, Groningen.

1922-04-29: Rotterdamsch Nieuwsblad 29-04-1922: Uitspraak van het lek worden van het s.s. „B.W. III". De Raad voor de Scheepvaart heeft uit spraak gedaan inzake het lek worden van het s.s. „B.W. III". De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van het ongeval niet aan het licht is gekomen. Dat de afsluiters gesloten waren is onaannemelijk, nu bij onderzoek te Harwich geen lekkage is geconstateerd. Volgens de teekening der lensleiding ls het mogelijk door het verzetten van kranen water in de lensverdeelkast te brengen boven de kleppen. Sluiten deze kleppen tengevolge van vuil of anderszins niet voldoende af, dan kan er buitenboordwater in het schip worden gebracht. Bij den Raad is de veronderstelling opgekomen, dat de machinist wellicht een buitenboordkraan heeft opengemaakt om de lenspomp aan den gang te maken en daarna verzuimd heeft de kraan weder te sluiten. Dat de lensleiding verstopt is geraakt, toen er eenmaal water in het schip stond, is bij een slingerend schip en open kolenbunkers verklaarbaar. De Raad is voorts niet overtuigd dat het schip bij vertrek van Londen geheel droog was; de verklaring van den tweeden machinist omtrent het oppompen van pekelwater maakt het waarschijnlijk, dat er reeds bij vertrek van Londen heel wat water in het schip stond. Dat hier achteloosheid van het personeel in het spel is, meent de Raad als vaststaand te kunnen aannemen. Onder de gegeven omstandigheden is de Raad echter niet in staat om meer gepreciseerde conclusie te trekken.

1924-01-00: NRC 08.01.1924: Rotterdam, 8 januari. Het stoomschip 'B.W. III' van Bureau Wijsmuller, circa 600 ton d.w., in 1920 op de werf Noordster te Groningen gebouwd, is door de makelaar Jacq. Pierot Jr., naar Duitsland verkocht.

1929-07-01: Op 01.07.1929 liggende te Delfzijl door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door inbeiteling van 4238 Z ROTT 1929 op het achterschip , achterkant luchtkap salon stuurboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 14015 ROTT 1921 is verwijderd.) Omschrijving: Stalen schroefstoomschip gebouwd te Groningen in 1920, met een dek, mast, laadruim, ruimte voor bemanning, voortbew. d/e machine van 270 I.P.K. triple expansie fabrikaat. Inhoud laadruimte 1022,52 M3.

1930-09-16: Algemeen Handelsblad 16-09-1930: Verkochte schepen. Het Nederlandsehe motorschip „Gazelle" (ex „Wilhelmlne" en ex "BW. 3"), 500 ton d.w., gebouwd in 1920, en toebehoorende aan de N.V. Motorschip „Gazelle" te Delfzijl, is door bemiddeling van de makelaars Jacq. Pierot Jr. & Zn., Rotterdam, naar Chili verkocht.

1940-03-03: Final Fate: Bij Valparaiso aan de grond gelopen en gezonken. Ze was met stukgoed onderweg van Valparaiso naar San Antonio. Van de 23 bemanningsleden en enkele passagiers is 1 opvarende omgekomen en werden er 3 vermist.

Ship Masters Data

Images

Sources