Name ship: C. FELLINGER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1879
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Mounsey & Foster, Sunderland, Great Britain
Yardnumber: 94
Date Laid Down:
Launch Date: 1879-04-05
Delivery Date: 1879-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton (Cal.), Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (36 & 66 - 42)
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2013.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1399.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 286.2 Feet (British) Registered
Beam: 35.0 Feet (British) Registered
Depth: 24.2 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-05-00 MERCEDES
Manager: Adamson & Ronaldson, London, Great Britain
Owner: Adamson & Ronaldson, London, Great Britain
Shareholder: Unknown,
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1881-09-00 C. FELLINGER
Manager: Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij Insulinde, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHQF
Additional info: Aangekocht voor GBP 32.500

Date/Name Ship 1886-06-30 TITANIA
Manager: A. Kirsten, Hamburg, Germany
Owner: A. Kirsten, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHBL
Additional info:

Date/Name Ship 1888-10-22 TITANIA
Manager: Hamburg, Germany
Owner: Hamburg Pacific Dampfschiffs Linie A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1898-08-09 MARCELLUS
Manager:
Owner: United States Navy, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1886-06-30: NRC 070686. Advertentie. Op last van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde te Amsterdam, zullen, indien niet vůůr die tijd uit de hand verkocht, in Lloyds Captains Room, Royal Exchange, London E.C., Engeland, woensdag 30 juni 1886, te half drie uren, worden geveild de volgende prachtige ijzeren schroefstoomboten als:
- JACATRA, 2.437 tons gross 1.754 tons net register; gebouwd in 1884; geclassificeerd 100 AI; machines triple expansion van 300 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.300, en lopende 10 knopen 314 x 37,9 x 25,9.
- MACASSAR, 2.293 tons gross, 1.507 tons net register; gebouwd in 1883, geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; lopende 10 knopen, 300 x 36,9 x 25,9.
- PADANG, 2.295 tons gross, 1.511 tons net register; gebouwd in 1883; geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; lopende 10 knopen; 300 x 36,9 x 25,9.
- KONING WILLEM III, 2.199 tons gross 1.502 tons net register; gebouwd in 1883 en geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; en lopende 10 knopen; 300 x 36,9 x 25,9.
- C. FELLINGER, 2.013 tons gross, 1.390 tons net register; gebouwd in 1879; geclassificeerd 100 AI; compound machines van 200 paardenkracht nominaal; draagvermogen 2.800 tons en lopende 9Ĺ knopen; 286 x 35 x 24,2.
Al de bovengenoemde stoomboten - vier van welke gebouwd werden voor rekening der tegenwoordige eigenaars, onder hun onmiddellijk opzicht, zonder op kosten te zien - zullen bij onderzoek bevonden worden te zijn in ieder opzicht in uitstekende orde, en kunnen, desgeŽist, onderzocht worden wat de machinerieŽn aangaat. Ze zijn zorgvuldig nagezien en gerepareerd voor een aanzienlijk kostenbedrag. Ze zijn van al het nodige overvloedig voorzien en geheel gereed om uit te stomen. De eerste vier hebben slechts drie of vier reizen naar Java en terug gemaakt. Zij zijn alle ingericht voor passagiers (respectievelijk van 12 tot 21), en hebben inrichtingen voor waterballast, 4 stoomlieren, ankerspillen enz. Zij kunnen bezichtigd worden te Amsterdam, waar ze thans zijn liggende. Toegangsbiljetten, lijsten van de inventaris en verdere bijzonderheden zijn te verkrijgen bij C.W. Kellock and Co., makelaars, Walmer Buildings, Water-Street Liverpool, en 72 Cornhill, London, England.

1898-00-00: 1898 transferred to D.D.G. Kosmos, immediately taken over by broker J.H. BŲgel, Hamburg and resold to U.S. Navy for use as a navy coal transporter.

1910-08-09: Final Fate: On a voyage with coal from Philadelphia to Guantanamo Bay (Cuba), collided 9th of August, 1910 with Norwegian steamer ROSARIO DI GIORGIO on 60 miles off Cape Hatteras and sunk.

Ship Masters Data

Images


Description: De MARCELLUS, een kolenschip van de Amerikaanse marine. Foto genomen op 2 mei 1907. Dit is de voormalige C. FELLINGER.
Image type: Photo
Sources