Name ship: ANNEGIENA (VAN GRONINGEN)

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1851
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 543 GRON 1851
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Galliot
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Hermannus Boerma, Kiel - (Gemeente Hoogezand), Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1851-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 71.00
Deadweight: 37.00 lasts
 
Length 1: 21.31 Meters ***Unknown***
Beam: 3.75 Meters ***Unknown***
Depth: 1.99 Meters ***Unknown***
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-00-00 ANNEGIENA (VAN GRONINGEN)
Manager: Ime Luitjes van Sluis, Groningen, Netherlands
Owner: Ime Luitjes van Sluis, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1863-03-14 ANNEGIENA / SORANUS ?
Manager: Wietze Luitjes de Vries, Groningen, Netherlands
Owner: Wietze Luitjes de Vries, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info: Gekocht op een openbare verkoop

Date/Name Ship 1863-04-20 SORANUS
Manager: Wijnne & Barends, Groningen, Netherlands
Owner: Wijnne & Barends, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSNV
Additional info: Call sign since 1867

Ship Events Data

1851-00-00: NRC 230451
Groningen, 20 april. Ten vervolge op onze vroegere berichten delen wij thans een lijst van schepen mede, die vanaf de 1e januari tot de 16e april j.l. hier binnen gebracht zijn om opgetuigd en verder afgewerkt te worden:
12 april: de galjoot ANNEGIENA, kapt. J.L. van Sluis, groot 55 lasten, gebouwd aan de Kiel.
GRC 160951
Schoenergaljoot ANNEGIENA VAN GRONINGEN Ime L. van der Sluis,Gron. H. Boerma, Kiel

1863-04-14: *) Extract uit het voorlopige register tot verkoop van roerende goederen:
No. 1708. Op heden dingsdag den 14 April 1863 compareerde ten kantore van de Heer ontvanger van de Registratie der Burgerlijke acten te Groningen de heer Mr. J.H. Geertsema, notaris te Groningen, dewelke verklaarde, voornemens te zijn publiek te verkopen:
Op heden, dingsdag den 14 April 1863, des avonds te 7 uur ten huize van mejuffrouw de weduwe Rasker op de hoek van het Ameland te Groningen, ten verzoeke van Dirk Brondijk, barbier te Groningen, als gemachtigde (opm: om te verkopen, onderhands dan wel in openbare veiling) van Wietse Luitjes de Vries, stuurman, wonende te Groningen: Een snelzeilend best onderhouden Nederlands galjootschip genaamd ANNEGIENA, groot 71 tonnen, met zeer complete inventaris, thans liggende bij de Boteringepoortenbrug te Groningen aan bovengenoemde Wietse Luitjes de Vries in eigendom toebehorende. Enz.
Op heden dingsdag den 14 April 1863 compareerde voor Mr. J.H. Geertsema, notaris te Groningen, in tegenwoordigheid der twee nagenoemde en mede ondergetekende getuigen
Dirk Brondijk, barbier, wonende te Groningen, als gemachtigde van Wietse Luitjes de Vries, stuurman, wonende te Groningen, en zulks ingevolge onderhandse volmagt afgegeven te Amsterdam den 14 maart 1863, welke volmagt, na door de lasthebber in tegenwoordigheid van de notaris en de getuigen voor echt erkend en ten blijke daarvan door hen allen getekend zijn, aan dit proces verbaal zal worden vastgehecht teneinde met dezelve ter registratie te worden aangeboden.
Het vervolg is een samenvatting:
Het galjootschoip ANNEGIENA, liggende bij de Boteringepoortenbrug in Groningen, was in 1851 volbouwd en nieuw van de bijl te water gebragt door Harmannus Boerma te Kiel, gemeente Hoogezand, en 14 maart 1861 voor publieke verkoop aangeboden.
De verkoop van het schip is incklusief opgoed en gereedschappen.
Aanvaarding kan dadelijk maar moet binnen 14 dagen na de veiling plaatsvinden.
‘De kooper zal daarenboven moeten overnemen de steenkolen en andere brandstoffen die zich aan boord bevinden voor de som van twaalf gulden, te betalen met en boven het koopschat’.
De koper zal voor zijn rekening moeten overnemen de assurantie premie over het lopende jaar en de napremie over het vorige jaar.
Nadat onderscheidene mondelinge opbiedingen waren gedaan is eindelijk het hoogst en laatste geboden de som van NLG 4200 door de heer Barend Barends, cargadoor wonende te Groningen, verklarende te hebben geboden voor zich en voor de heer Johan Herman Wijnne, cargadoor wonende mede te Groningen, te zamen handelende onder de Firma Wijnne en Barends.
Geregistreerd te Groningen 15 april 1863, deel 158 folio 16 verso vak 1

Vermoedelijk verkochten zij de galjoot meteen voor NLG 8000 aan Jan Themmen Doornbosch, negotiant te Groningen, die toen als eigenaar werd teboekgesteld. Er wordt niet gesproken over een participatie, maar dat blijkt uit het feit dat op 06.07.1863 Wijnne & Barends d.m.v. een redeij-ceduul in de kadastrale boeken kwam voor 1˝/30ste aandeel. W & B zal ongetwijfeld het boekhouderschap hebben geclaimed, en had al een leuke boekwinst in de tas!

1868-10-19: Onderweg van Amsterdam naar Nantes met suikerafval 19.10.1868 geabandonneerd 34 mijl van Ouessant.
De bemanning werd gered door de bark THOMAS HENRY en 22 oktober 1868 te Deal geland

Ship Masters Data

Date from: 1851
Captain: Sluis, Ime Luitjes van
College:
Flagnumber: 0
Other information:

Date from: 1863
Captain: Poelman, C.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Flagnumber: 382
Other information: C.Poelman was met vlagnummer R382 in de periode 1853 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C.Poelman met vlagnummer R382 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:
* 1863 t/m 1865 van de kof “Soranus” 36 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen
* 1866, 1867 van de kof “Soranus” 36 last varend voor Wynne & Barends te Groningen
(opm.: Niet alle Jaarverslagen zijn bewaard gebleven na het bombardementte Rotterdam in 1940)

Images

Sources