Name ship: BANDOENG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1910
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 206
Date Laid Down: 1909-07-04
Launch Date: 1910-03-09
Delivery Date: 1910-06-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 26,5, 43 & 72-48.
Speed in knots: 11.25
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5851.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3769.00 Net tonnage
Deadweight: 9200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 395.6 Feet (British) Registered
Beam: 51.2 Feet (British) Registered
Depth: 34.3 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 6
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-06-00 BANDOENG
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGKH
Additional info:

Ship Events Data

1917-02-22: Final Fate: Op reis met een lading stukgoederen van Batavia naar Rotterdam moest de BANDOENG voor onderzoek de Britse haven Falmouth aanlopen. Na onderzoek vrijgegeven vertrok zij op 22 februari 1917 van Falmouth naar Rotterdam in konvooi met zes andere Nederlandse schepen onder waarborg van de Duitse regering. Niettegenstaande deze waarborg werd de BANDOENG op 22 februari 1917 om 18.30 uur s avonds op 30 mijl ten westen van Bishop Rock in positie 49˚ 52 NB, en 07˚ 00 WL, zonder voorafgaande waarschuwing of onderzoek door de Duitse onderzeeboot U-21 getorpedeerd. Alle 6 passagiers en de 48 leden van de bemanning konden het schip verlaten en bereikten veilig de wal. De torpedo was om 18.30 uur afgevuurd en om 21.30 op 22 februari 1917 zag men de lichten van de BANDOENG in de golven verdwijnen. Na lange onderhandelingen bood de Duitse regering als schadevergoeding een in Nederlands-Indi liggend Duits schip aan, dat onder dezelfde naam in de vaart werd gebracht.

Ship Masters Data

Date from: 1910
Captain: Eem, C.W. van der
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 090310
BANDOENG. Hedenmiddag te 3.20 uur werd met gunstig gevolg van de werf van de scheepsbouwmeesters Bonn & Mees alhier, het voor de Rotterdamsche Lloyd in aanbouw zijnde stoomschip BANDOENG te water gelaten. De hoofdafmetingen van dit stoomschip zijn: Lengte 393 Eng. voet 6 duim; breedte 51 Eng. voet 3 duim en hol tot het opperdek 37 Eng. voet. Het draagvermogen zal bij een diepgang van 26 Eng. voet 8.000 ton bedragen. Van drie doorlopende stalen dekken, waarvan het opperdek met teakhout wordt bevloerd, zal dit stoomschip worden voorzien. Onder het bruggendek bevinden zich de kajuiten benevens de hutten voor de officieren, terwijl het verblijf voor de gezagvoerder en de kaartenkamer op voornoemd dek zijn gebouwd. De commandobrug bevindt zich boven en over de kaartenkamer. Verder heeft dit stoomschip twee stalen paalmasten, ieder voorzien van vier laadbomen en verder worden nog vier masten met laadbomen geplaatst. Een van die laadbomen wordt ingericht voor het lichten van zware stukken. Voor het manoeuvreren, laden en lossen wordt het voorzien van ankerspil, dertien stoomlieren en twee kaapstanders. Een brandblusapparaat benevens meerdere veiligheidsmiddelen zullen tot de uitrusting behoren.
De machines en stoomketels, die door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen worden vervaardigd, zullen het schip een snelheid geven van ongeveer 11¼ mijl.  Schip en machines worden in de hoogste klasse van Bureau Veritas geklasseerd. De doopceremonies werden waargenomen door de jongejuffrouw Marta Mees, dochter van de scheepsbouwer.

NRC 220610
Rotterdam, 22 juni. Uit Vlissingen seint men ons dat het stoomschip BANDOENG aan de Kon. Mij. “De Schelde” van machines en ketels is voorzien, heden gemeerd heeft proef gestoomd. Na het stellen van de kompassen en het houden van de fabrieksproeftocht vertrekt het naar Rotterdam en gedurende die reis wordt tevens de officiële proeftocht gehouden. De BANDOENG zal naar wij vernemen ongeveer 3 juli de eerste reis naar Indië aanvaarden.

NRC 250610
Rotterdam, 25 juni. Uit Vlissingen seint men ons: Het stoomschip BANDOENG van de Rotterdamsche Lloyd heeft bij de gehouden officiële proeftocht uitstekend voldaan. Thans ligt het schip hier in het droogdok om te worden geschilderd.

MCO 270610.
Vlissingen, 25 juni. De officiële proeftocht van het stoomschip BANDOENG is uitstekend geslaagd. Het schip is naar Rotterdam vertrokken om daar verder te worden afgewerkt. In het begin van de volgende maand vertrekt het onder bevel van de heer C. W. van der Eem, naar Indië.