Name ship: BANKA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1924 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 160
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-06-13
Delivery Date: 1939-07-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5763 Type T (240x360)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 249.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 120.00 Net tonnage
Deadweight: 326.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16000 Cubic Feet
Bale: 15000 Cubic Feet
 
Length 1: 39.40 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-15 BANKA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Arke Boerma, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCYF
Additional info:

Date/Name Ship 1941-06-00 BANKA
Manager: Kriegsmarinedienst, Rotterdam, Germany
Owner: Kriegsmarinedienst, Rotterdam, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Germany
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1939-06-14: NvhN 14-06-1939: Delfzijl. Bij de N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v.h. Gebr. Sander te Delfzijl is met goed gevolg het motorschip BANKA te water gelaten. Dit schip werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart, voor rekening van kapt. A. Boerma te Groningen. De afmetingen zijn 39,40x7x2,77 M. met een d.w. van plm. 325 ton. Het wordt voorzien van een Brons-motor van 195 P.K. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor eenzelfde motorschip te bouwen voor rekening van kapt. J. Hoving te Groningen.

1939-07-17: Op 17-07-1939 als BANKA, zijnde een motorvrachtschip, groot 704.41 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 12-07-1939 no. 6029, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1924 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.

1939-07-24: De Telegraaf 26-07-1939: Proefvaart BANKA. Delfzijl, 25 Juli. — Gisteren had op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het op de werf van de N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v/h Gebr Sander te Delfzijl nieuw- gebouwde motorschip „Banka", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. A. Boerma te Groningen. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor geplaatst met een vermogen van 195 P K., deze motor is in vier cilinder uitvoering. Het schip meet bruto 701.41 M3 en netto 339.79 M3 heeft een d.w. van ca. 320 ton en heeft volgens den meetbrief de volgende afmetingen: lengte 37.44 meter, breedte 7.05 meter en diepte 2.31 meter.

1939-07-25: NvhN 25-07-1939: Op de Eems had de goed geslaagde proefvaart plaats van het op de werf van de N.V. Scheepswerf “Delfzijl” vh. Gebr. Sander te Delfzijl nieuw gebouwde m.s. BANKA, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart voor rekening van kapt. A. Boerma te Groningen. Het schip is van het gladdek-type gebouwd met een dubbele bodem, met de motorkamer en de verblijven achterin. Het heeft midscheeps een stalen mast waaraan twee stalen laadbomen voor lasten van twee ton. Voor de bediening hiervan zijn bij de mast twee Bodewes motorlieren geplaatst, die elk door een Listermotor van 6 – 8 P.K. aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier is voorzien van een direct aangekoppelde Listermotor van 6 - 8 P.K. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Bronsmotor geplaatst met een vermogen van 195 P.K. Deze motor is in vier cylinder- uitvoering. Als hulpmotor is in de motorkamer een Listermotor van 6 - 8 P.K. geplaatst voor het aandrijven van de Dynamo en de pompen. Het schip meet bruto 704.41 M3 en netto 339.79 M3, heeft een D.W. van c.a. 320 ton en heeft volgens de meetbrief de volgende afmetingen: lengte 37.44 M., breedte 7.06 M. en diepte 2.34 M. Het is geheel electrisch verlicht en wordt centraal verwarmd. Het behaalde bij de proefvaart een snelheid van 9 mijl. Het werd na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.

1941-03-29: Final Fate: In 11.1941 te Delfzijl door de Duitsers in beslag genomen door de Küsten-Überwachungsstelle Groningen en in 06.1941 overgedragen aan de KMD-Rotterdam t.b.v. Sonderunternehmen Oberstleutnant Veltjens voor ertstransport tussen Spanje en Frankrijk. Ze voer vanaf 12.1943 tussen Rotterdam en Bordeaux. Op 15.08.1944 in brand geraakt door aanval van de Geallieerden en bij Bordeaux gezonken. In 11.1944 gelicht en naar Les Sables d' Olonne gesleept. In 10.1945 door de Staat der Nederlanden geabandonneerd en gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Banka 1939 on her day of delivery 24-07-1939 on trials.
Image type: Photo

Description: De proefvaart en oplevering van de 'Banka' op 24 juli 1939.
Image type: Photo
Sources