Name ship: EBEN HAEZER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 5187 GRON 1896
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1896-10-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 84.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 64.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 24.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-10-00 EBEN HAEZER
Manager: Salomon Salomons Hzn. (Gasselternijveen), Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Salomon Salomons Hzn. (Gasselternijveen), Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign:
Additional info: Tot 1912 in de binnenvaart.

Date/Name Ship 1912-00-00 EBEN HAEZER
Manager: R. de Groot, Groningen, Netherlands
Owner: R. de Groot, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMRQ
Additional info:

Date/Name Ship 1918-03-27 EBEN HAEZER
Manager: Johannes de Vries, Hilversum, Netherlands
Owner: Johannes de Vries, Hilversum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NMRQ
Additional info: Hfl. 10.000,--

Date/Name Ship 1919-05-07 EBEN HAEZER
Manager: Pouwel Westers Fzn, Groningen, Netherlands
Owner: Pouwel Westers Fzn, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMRQ
Additional info: Hfl. 11.700,--

Ship Events Data

1922-11-00: Op 22.11.1922 vertrokken uit Mariager (Dnk) naar Helsingör (Dnk) met een lading van 140 ton kalksteen. De bemanning bestond uit Pouwel Westers, een stuurman en Grada die als kok had aangemonsterd, terwijl ook hun-toen nog drie-kinderen meevoeren. De wind was ZW met een stevige topskoelte. Het schip was goed manoeuvreerbaar maar erg loefgierig. Na ’s nachts te hebben geankerd werd de volgende ochtend om 04.00 uur de reis voort gezet; alle zeilen stonden bij en de tjalk liep 5 á 6 mijl vaart. Tegen 09.00 uur nam de wind zodanig toe dat de kluiver scheurde, waarna grootzeil en stagfok werden gereefd. Het weer was mistig. Er werd wel gelood, maar daarvoor werd niet bijgedraaid. In de loop van de middag werd het stormweer; er stond veel zee. Tegen 17.30 uur zag de stuurman branding vooruit en enige ogenblikken later zat de Eben Haezer aan de grond op de noordkust van Sealand t.h.v. Tijetije vuur. De ankers werden uitgeworpen en rond 23.00 uur werden Grada en de kinderen door visserlui van boord gehaald. Pouwel en de stuurman bleven nog op het schip. Gedurende de nacht sloeg het roer weg, het schip werd lek en zonk al dieper en dieper. Des morgens zijn schipper en stuurman met de scheepsboot naar den wal gegaan. Het schip is wrak.
De Inspecteur voor de Scheepvaart Groningen, de heer Mellema, schreef op 12 januari 1923 aan de Raad voor de Scheepvaart in een begeleidende brief bij het proces-verbaal van het voorlopig onderzoek naar de stranding onder andere:
Schipper Westers is van zijn jeugd af aan in de Beltvaart geweest en heeft als zoodanig voldoende ervaring opgedaan om te kunnen weten dat het vaarwater van de Mariager fjord naar de Sont meer dan gewone gevaren kan bieden bij onzichtig weder. Dat er onvoldoende gebruik was gemaakt van het lood verklaarde de heer Mellema met het oog op de slechts twee en halve man aan opvarenden. Ook al is hier opzettelijk roekeloosheid geheel uitgesloten, is het met het oog op de dispensatie welke den schipper ten aanzien der Schipperswet werd aangegeven, wel raadzaam deze zaak naderte onderzoeken.
Pouwel Westers moest zich op 1 maart 1923 voor de Raad verantwoorden. De Raad was de mening toegedaan, dat deze scheepsramp mede is veroorzaakt door zorgeloze navigatie,waartoe ook moet worden gerekend het varen met een te kleine bemanning. Pouwel verweer dat “de vaart anders niet lonend” is mocht hem-uiteraard-niet baten. Verder werd de (onzorgvuldige) wijze van diepte loden de schipper zwaar aangerekend,terwijl hij ook het log had moeten gebruiken.
09-01-1923: Paul Westers verzoekt het kadaster de teboekstelling van de “Eben Haezer” door te halen.
Pouwel Westers Fzn: 03-03-1895 geboren en 15-07-1935 overleden.
(Zie ook hoodstuk 32 van het boek "De schepen van de familie Westers" van G.J. Mulder.)

Ship Masters Data

Images

Sources