Name ship: EBEN HAEZER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1874
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Johan Berg, Sappemeer, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1874-10-00
Delivery Date:
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 111.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 107.00 Net tonnage
Deadweight: 195.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.3 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 25.91 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.61 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.17 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1912-00-00: In 1912 verbouwd.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-10-00 EBEN HAEZER
Manager: G.J. Scholten, Wildervank, Netherlands
Owner: G.J. Scholten, Wildervank, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NMRW
Additional info:

Date/Name Ship 1878-00-00 ANNA
Manager: W.B. Top, Sappemeer, Netherlands
Owner: W.B. Top, Sappemeer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: NDHJ
Additional info:

Date/Name Ship 1887-02-00 ANNA
Manager: Kapt. Wessel H. Pollman & Compagnon, Weener, Germany
Owner: Kapt. Wessel H. Pollman & Compagnon, Weener, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Weener / Germany
Callsign: KHDT
Additional info:

Date/Name Ship 1890-00-00 ANNA
Manager: Kapt. Wessel H. Pollman & A. Wirtjes, Weener, Germany
Owner: Kapt. Wessel H. Pollman & A. Wirtjes, Weener, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Weener / Germany
Callsign: KHDT
Additional info:

Date/Name Ship 1903-03-12 ANNA
Manager: P.B. Pedersen, Rudkjøbing, Denmark
Owner: P.B. Pedersen, Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rudkjøbing / Denmark
Callsign: NMJC
Additional info: Skibsfører Minius Hyther Norregaard

Date/Name Ship 1906-00-00 ANNA
Manager: Adolf Falk, Hide (Gotlands), Sweden
Owner: Adolf Falk, Hide (Gotlands), Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Hide (Gotlands) / Sweden
Callsign: JQDL
Additional info:

Ship Events Data

1904-03-22: 22-03-1904 : Op de reis van Wemyss -Rudkjøbing met een lading kolen ten anker liggend op 4 kabellengten ten zuiden van Frederikshavn (opm. één kabellengte is exact 185,2 m.) met een helder brandend ankerlicht. Om 00.15 uur werd een schip waargenomen met verlichte zijruiten en toplicht. Dat bleek later de Johanne van Kopenhagen te zijn. Op één kabellengte afstand veranderde de Johanne van koers en vond er een aanvaring plaats van stuurboordboeg op stuurboordboeg, waarbij de Anna behoorlijke schade opliep. 23 maart is de Anne Frederikshaven binnengelopen om te repareren. De Johanne verdween in de nacht, later na onderzoek bleek dat op het moment van de aanvaring de kapitein onderdeks was, de roerganger alleen op de brug stond. De roerganger wel het ankerlicht had gezien maar dacht dat het van een stoomboot was op verre afstand.  Toen hij dichterbij kwam en zijn fout ontdekte was het te laat om de aanvaring te voorkomen. Zowel hij als de kapitein die onmiddellijk na de aanvaring aan dek was gekomen waren ervan overtuigd dat het een onbeduidende aanvaring was, omdat de Johanne geen schade had opgelopen en zodoende door zijn gevaren(Merchant Shipping Act § 223). Opmerking van het Hof : Het is zonder twijfel dat het stoomschip 'Johanne' die in aanvaring kwam met de schoener is veroorzaakt zowel door een gebrek aan behoorlijk uitkijken en de afwezigheid van het gezag.

1905-07-21: Op 21-07-1905, op de reis van Ebeltoft naar Kristiania (ledig) is er één man verongelukt. Terwijl de Anna ten anker lag te Jærnbatten werd jongman A.H. Jensen afkomstig uit Arhus omstreeks half drie s`middags naar boven gestuurd om een val te klaren van het voorgaffeltopzeil. Bij deze werkzaamheden is de jongman van de zaling naar beneden op het dek gestort, waarbij hij aanzienlijke verwondingen opliep en kort daarna is overleden. Diezelfde middag is de Anna binnengelopen te  Langøre,(Samsø) en de overledene nog diezelfde dag begraven. Maritiem onderzoek in Langøre d.d. 22 juli 1905: De oorzaak van het ongeval moet volgens de ooggetuigen worden toegeschreven dat de jungman, die klompen droeg, hetzij als gevolg van plotselinge duizeligheid of andere onbekende oorzaak zijn grip in de tuigage heeft verloren en daardoor naar beneden viel.

1905-08-18: Op 18-08-1905, op de terugreis met een lading hout van Kristiana naar Rudkjøbing vond er nog een aanvaring plaats nu met het visserschip Eider net voor de haveningang van Frederikshaven, waarbij de Anna aan stuurboord in de midscheeps schade opliep aan de reling en bovendek, beide schepen zijn binnengelopen in Frederikshavn.

1915-00-00: In 1915 nog geregistreerd  in Svenska Skeppslista, daarna ????.
 

Ship Masters Data

Images

Sources