Name ship: AAGTEKERK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1934
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 5486 Z ROTT 1934
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 226
Date Laid Down:
Launch Date: 1933-10-07
Delivery Date: 1934-01-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 8300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Two 6 Cyl. A.E.G. Hesselman Diesels (23 5/8 - 43 5/16)
Speed in knots: 17.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 6811.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4044.00 Net tonnage
Deadweight: 9114.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 606000 Cubic Feet
Bale: 547000 Cubic Feet
 
Length 1: 460.10 Feet (British) Registered
Beam: 60.20 Feet (British) Registered
Depth: 27.30 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 10
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-01-23 AAGTEKERK
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCAH
Additional info:

Ship Events Data

1933-00-00: 07-10-1933 gedoopt AAGTEKERK door mevr. A.L.W. Berg-van Kretschmar en te water gelaten, 17 en 18-01-1934 technische proefvaart, 23-01-1934 opgeleverd aan N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij., 's-Gravenhage, 31-01-1934 vertrokken van Rotterdam op de 1e reis. 1934 in beheer bij N.V. Holland-Australië Lijn. 13-07-1935 t/m 11-08-1935 opgelegd, 30 dagen. 1935 reis 3, Holland-Australië Lijn (Britsch-Indië Lijn West). 1935 reis 4, Holland-Australië Lijn (Britsch-Indië Lijn West). 23-05-1939 tijdens een reis van Port Okha naar Bombay op het Bhavnagar Channel op een niet op de kaart staande ondiepte of een zich onder water bevindend voorwerp gestoten, na lossing te Bombayingedokt waar bleek dat het vlak onder de machinekamer en ruim III beschadigd was, de opgelopenschade daar gedeeltelijk gerepareerd, te Rotterdam afdoende hersteld. 26-10-1939 t/m 11-01-1940 te St. Vincent in charter N.V. Stoomvaart Mij. “Nederland” voor reis in ballast naar San Francisco, van de westkust U.S.A. naar Java en Singapore in de Java-Pacific Lijn, huur ƒ 1.500 per dag. 1940 reis 16, Holland-Australië lijn. 1940 reis 17, Holland-Australië lijn, afgesloten voor 10-05-1940, 10-05-1940 vertrokken van Karachi op uitreis, volgens schema via Aleppey te India, Colombo, Fremantle, Adelaide, Melbourne en Sydney naar Brisbane, thuisreis via Suezkanaal naar Genua, Marseille en Antwerpen naar Rotterdam. 05-1940 als AAGTEKERK door de Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie, Londen in beheer gegeven aan Phs. van Ommeren (London) Ltd. 01-1942 kapitein Ary Romijn, varende in konvooi een Duitse onderzeeër, die het konvooi aanviel, geramde0n vermoedelijk tot zinken gebracht, hiervoor onderscheiden met de Koninklijke Vermelding bij Dagorder(Koninklijk Besluit 12- 01-1949 nr. 22).

1934-01-24: NvhN 24-01-1934: De „AAGTEKERK” heeft proefgestoomd. Een geslaagde tocht bij fraai winterweer. Het eerste van het viertal vrachtschepen met passagiersaccomodatie, tot welker bouw de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam opdracht heeft ontvangen van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te 's-Gravenhage, het ruim 8700 bruto reg. ton metende mötorschip „AAGTEKERK" heeft gisteren, begunstigd door fraai winterweer, waaraan alleen een lichte mist geringe afbreuk heeft gedaan, zijn officiëelen proeftocht op de Noordzee gehouden; een proeftocht, welke evenals de technische proefvaart van 15 en 16 Januari l.l. een volledig succes is geworden. Op 31 Januari zal de „AAGTEKERK", die bestemd is voor den dienst op Australië, van Rotterdam uit zijn eerste reis aanvaarden. De „AAGTEKERK" is een prachtig en modern schip, dat niet alleen om zijn installaties van machinekamer, los- en laadinrichtingen en passageverblijven, maar ook om zijn geraffineerd slanken vorm een voortreffelijken indruk maakt. De dubbele bodem is ingericht voor de berging van olie, waterballast en drinkwater. Verder is de „AAGTEKERK" voorzien van twee vrij hangende roeren van het stroomlijntype. Het heeft vier masten, drie doorloopende dekken en acht waterdichte schotten. Vóór de motorkamer is een diep tank ingebouwd. De oliebunkers en drinkwatertanks bevinden zich in het achterschip. De passagiersaccomodatie heeft — een bijzonderheid voor een vrachtschip — een luxeappartement, bestaande uit zit-, slaap- en badkamer, drie tweepersoons- en twee eenpersoonshutten, een rooksalon, eetsalon en een beschut promenadedek. Evenals de passagiersverblijven zijn ook de verblijven voor de officieren — allé bevinden zich in het brugdekhuis — voorzien van een kunstmatige ventilatie-inrichting van het Thermotanksysteem. De salons zijn ontworpen door den binnen-architect T. Nieuwenhuis. Dat er aan het waarborgen van de veiligheid der opvarenden niets te kort is gedaan, moge blijken uit het feit, dat ter beveiliging tegen brandgevaar, alle verblijven voor passagiers en officieren geschilderd zijn met de brandwerende „Soicella"-verf. Een interessante bijzonderheid is voorts, dat de „AAGTEKERK" het eerste nieuwe schip in ons land is, waarvan in de machinekamer en op enkele andere plaatsen het daarvoor in aanmerking komend materiaal volgens een geheel nieuw procédé is bespoten met asbest ter isolatie. De voordeelen hiervan zijn, dat het isolatiemateriaal licht in gewicht is en een groot isoleerend vermogen heeft, terwijl het gemakkelijker op pijpleidingen e.d. is aan te brengen dan bij het oude systeem.

1942-06-04: Final Fate: Op reis in konvooi WM 11 van Alexandria naar Malta op 12 mijl ten noorden van Tobruk, in positie 34°00 NB en 23°40 OL., door Duitse bommenwerpers tot zinken gebracht, waarbij onder de opvarenden 15 slachtoffers vielen. De AAGTEKERK ging verloren.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: nog een foto van de AAGTEKERK (1934)
Image type: Photo
Sources