Name ship: BARA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5118307
Nat. Official Number: 3252 Z GRON 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Grol's Scheepswerven N.V., Zuidbroek, Netherlands
Yardnumber: 41
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-08-21
Delivery Date: 1954-11-02
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10069 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 382.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 245.00 Net tonnage
Deadweight: 485.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27000 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.81 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1970-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew. 12 cil. 454 Pk Gen. Motors.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-09-03 BARA
Manager: Firma A. van Dijk, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij 'Iduna', Delfzijl, Netherlands
Shareholder: Jan Roelof Boerma, Nanno Engelsman (kapitein, Delfzijl), Tjark van Dijk (Delfzijl), Lieuwe Jan Kas (kapitein, Delfzijl), Cornelis Vegt (machinist, Haren), Adrianus Johannes Gerhardus van Hassel (koopman, Delfzijl), Groningen
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCYK
Additional info: Aanv. IDUNA

Date/Name Ship 1955-06-09 BARA
Manager: N.V. 'Express' , Groningen, Netherlands
Owner: N.V. 'Express' , Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCYK
Additional info:

Date/Name Ship 1955-06-09 FORT SEVERN
Manager: Hudson's Bay Company, Winnipeg, Canada
Owner: Hudson's Bay Company, Winnipeg, Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Winnipeg / Canada
Callsign: VDKN
Additional info:

Date/Name Ship 1958-00-00 FORT SEVERN
Manager: Rupert's Land Trading Company Ltd, Winnipeg, Canada
Owner: Rupert's Land Trading Company Ltd, Winnipeg, Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Winnipeg / Canada
Callsign: VDKN
Additional info:

Date/Name Ship 1969-00-00 FORT SEVERN
Manager: Transport Desgagnés Inc., Winnipeg, Canada
Owner: Transport Desgagnés Inc., Winnipeg, Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Winnipeg / Canada
Callsign: VDKN
Additional info:

Ship Events Data

1954-01-05: Het Vrije Volk 05-01-1954: De scheepswerven Grol te Zuidbroek ontving van de rederij ïduna i.o. te Groningen opdracht tot de bouw van een gladdekkustvaartuig, groot 840 ton d.w., te voorzien van een 300 p.k. Bronsmotor.

1954-06-29: Op 29-06-1954 als 'IDUNA', schip in aanbouw, bij het Kadaster teboekgesteld voor Henderikus Harmannus Arnoldus Grol, scheepsbouwer te Veendam. Ze werd op 05-07-1954 als 'IDUNA', liggende te Zuidbroek, voorzien van haar brandmerk: 3252 Z GRON 1954. Bij de tewaterlating op 21-08-1954 hernoemd "BARA" en voltooid op 30-10-1954. Het schip had naast de Brons hoofdmotor nog 2 Ruston hulpmotoren van 20 PK elk (nrs. 33561 en 370209) en een Ruston hulpmotor van 9 Pk aan dek. (nr. 340606)

1954-08-23: NvhN 23-08-1954: Tewaterlating m.s. Bara. Bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bara, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij „Iduna" te Delfzijl. De Bara is van het gladdektype, meet 480 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 48.40 m., lengte tussen de loodlijnen 44.40 m., breedte 7.75 m. en holte 3.15 m. De beladen diepgang bedraagt 2.90 m. De voortstuwing geschiedt door een 300 P.K. motor. Het schip heeft twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van 2 ton. De Bara is een zusterschip van het m.s. Da Costa. De bouw geschiedt onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 485 ton d.w, voor rekening van de Gebr. J. en M. Olthuis te Haren.

1954-11-03: NvhN 03-11-1954: Proefvaart m.s. Bara. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van bet nieuwe motorkustvaartuig Bara, dat bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek werd gebouwd voor de rederij „Iduna" te Delfzijl. De Bara is van het gladdektype, meet 480 ton d.w. en is uitgerust met een 300 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 10 mijl. De Bara is een zusterschip van het m.s. Da Costa. De bouw geschiedde onder Kl. Lloyd's met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart.

1976-06-03: In reparatie liggend uitgebrand te Pointe au Pic, Canada. Total loss verklaard en gesloopt.

1976-11-00: Final Fate: Gesloopt op de R.O.L.-water terminal.

Ship Masters Data

Images


Description: De tewaterlating van de 'Bara op 21 aug. 1954.
Image type: Photo

Description: 2 nov. 1954 - proefvaart en oplevering 'Bara'.
Image type: Photo

Description: Bara 1954.
Image type: Photo
Sources