Name ship: AMICITIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1856
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Wm. Simons, Renfrew, Great Britain
Yardnumber: 81
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1856-06-26
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Eng. additional info: Enelvoudig Stoommachine
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 291.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 175.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 151.90 Feet (British) Registered
Beam: 21.00 Feet (British) Registered
Depth: 12.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-26 VIVANDIČRE
Manager: J.P. en G.J. Kidston & Thos. Whyte, Glasgow, Great Britain
Owner: Clyde Shipping Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1860-02-29 VIVANDIČRE
Manager: Blackwood & Gordon, Glasgow, Great Britain
Owner: Blackwood & Gordon, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1860-08-30 VIVANDIČRE
Manager: Archibald G. Kidston, Glasgow, Great Britain
Owner: Archibald G. Kidston, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1861-10-00 VIVANDIČRE
Manager: W.A. Redman, Glasgow, Great Britain
Owner: W.A. Redman, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1862-04-26 VIVANDIČRE
Manager: Matthias & Co., Le Havre, France
Owner: Matthias & Co., Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1862-05-00 AMICITIA
Manager: W.S. Burger Gzn., Rotterdam, Netherlands
Owner: W.S. Burger Gzn., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NDBQ
Additional info:

Date/Name Ship 1873-03-00 NORMA
Manager: Brödrene Ameln M.Fl., Bergen, Norway
Owner: Brödrene Ameln M.Fl., Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1862-04-28: Verkocht aan J.A. Dunkerley te Hull, die haar reeds de volgende dag naar het buitenland verkocht.

1873-02-00: BT 120273
Scheepsverkoop. Het Nederlandse stoomschip AMICITIA, hetwelk vele jaren tussen Bergen en Rotterdam heeft gevaren, is gekocht door een plaatselijke (opm: uit Bergen, Noorwegen) belanghebbende voor 8000 Spd. (opm: vertaald uit het Noors; het schip werd verdoopt in NORMA; de Noorse speciedaler werd op 17 april 1875 vervangen door de Noorse kroon tegen de koers 1 Spd = 4 Nkr.)


1879-04-15: Final Fate: Op weg van Bergen naar Riga aan de grond geraakt bij Domesness (bij Riga) en wrak geslagen. Het wrak werd verkocht.

1879-04-16: BT 020479
Het stoomschip NORMA, kapt. C.H. Christensen, vertrok (gisteren) van Bergen naar Riga met 1387˝ vaten vette haring en 380 vaten voorjaarsharing. (opm: de laatste reis)
BT 160479
Het stoomschip Norma, kapitein Christensen, is volgens telegram gisternacht in het ijs gezonken bij Domesnäs, nadat 500 ton haring is overgebracht naar een ander stoomschip. De bemanning is gered.
BT 210479
Riga, 16 april. Het stoomschip NORMA, kapt. Christensen, van Bergen naar Riga met haring, is gezonken bij Domesnäs. De bemanning is gered.
HD 290479
Scheepsongeluk. Op 13 april bevonden zich bij Domesnäs negen stoomschepen die tevergeefs probeerden door de ijsmassa’s te dringen. Een overeenkomst tussen de kapiteins van de stoomboten om op 14 april gezamenlijk door het ijs te varen kon niet worden uitgevoerd, omdat de schepen steeds hechter en vaster in het ijs kwamen te zitten. ’s Morgens om 10 uur heeft de kapitein van het Noorse stoomschip NORMA om assistentie gevraagd aan de kapitein van het Engelse stoomschip EST, George Willis, voor het overnemen van een deel van de lading naar de laatstgenoemde stomer. Het ijs was zo stevig geworden dat de matrozen van de beide schepen de tonnen over het ijs konden rollen. ’s Avonds om half 9 werd het werk gevaarlijk. Het ijs begon fors lawaai te maken en te kruien. Een half uur later was het gevaar voor NORMA zo groot en het schip lekte zo erg dat de kapitein weer om hulp van de EST moest vragen en deze keer om de bemanning te redden. De redding verliep goed. Om 2 uur zonk NORMA. ’s Ochtends de 16e april trachtte de bemanning over het ijs naar het land te komen, hetgeen gelukte. De EST zat tot 17 april vast in het ijs en kwam de 19e in Riga aan. (opm: vertaald uit het Zweeds; de NORMA was het voormalige Nederlandse stoomschip AMICITIA)

Ship Masters Data

Images

Sources