Name ship: ARIADNE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1879
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: M. Pearse & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Yardnumber: 168
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1879-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (30 & 55 - 36)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1288.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 780.70 Net tonnage
Deadweight: 1700.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 243.20 Feet (British) Registered
Beam: 32.00 Feet (British) Registered
Depth: 18.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-04-00 ZULU
Manager: J. Sutcliffe & Son, Grimsby, Great Britain
Owner: J. Sutcliffe & Son, Grimsby, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimsby / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1881-00-00 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS
Additional info:

Date/Name Ship 1883-07-06 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS
Additional info:

Date/Name Ship 1899-06-29 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS
Additional info:

Date/Name Ship 1902-10-13 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Stoomschip 'Ariadne', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS
Additional info:

Ship Events Data

1905-11-14: Final Fate: Op weg van Valencia (4 november vertrokken) naar Rotterdam, tijdens een zware storm in de Golf van Biskaje vergaan op 46.25 NB en 07.35 WL na het inslaan van de luiken. De bemanning kon worden gered door het Duitse ss. 'Vianna' uit Oldenburg.


Ship Masters Data

Date from: 0
Captain: Eem, C.W. van der
College:
Flagnumber: 0
Other information: Woonplaats: Rotterdam.

Date from: 1881
Captain: Gruiter, K.C. de
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1884
Captain: Kuiper, T.W.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1886
Captain: Visser, K.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1887
Captain: Scherp, J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1890
Captain: Bagchus, W.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1891
Captain: Kromwijk, J.C.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1892
Captain: Klerk, J.C. de
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1893
Captain: Lupcke, J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1896
Captain: Datema, E.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1897
Captain: Udema, U.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1900
Captain: Gantvoort, W.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1902
Captain: Werkhoven, J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1905
Captain: Bakker, T.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

PGC 250402
Rotterdam, 24 april. Volgens telegram van Lloyd’s zijn het Oostenrijkse stoomschip BUDA en het Nederlandse stoomschip ARIADNE, van Marseille naar Rotterdam, bij Kaap de Gaza (opm: waarschijnlijk wordt bedoeld Cabo de Gata, Spanje) met elkander in aanvaring geweest, waardoor eerstgenoemd is gezonken en laatstgenoemd met zware schade te Malaga is binnengekomen. De 118 passagiers en de uit 29 personen bestaande bemanning van de BUDA zijn gered.

PGC 030502
London, 1 mei. Het stoomschip ARIADNE, dat in aanvaring is geweest met het stoomschip BUDA kan tijdelijk worden gerepareerd. Het voorruim is gelost en men is bezig het grootruim te lossen. Het is vóór 5 voet gelicht en zal achter ballast nodig hebben.

PCG 210502
Malaga, 14 mei. Heden werd door het zeegerecht alhier uitspraak gedaan inzake de aanvaring tussen het Oostenrijkse s.s. BUDA en het Nederlandse s.s. ARIADNE, tengevolge waarvan de BUDA zonk. De ARIADNE werd alleen schuldig aan het ongeval verklaard.

PCG 061002
Rotterdam, 7 oktober. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip ARIADNE bij het binnenkomen te Genua in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip OCAMPO. Eerstgenoemd schip heeft ogenschijnlijk geen schade geleden en heeft de reis voortgezet.

AH 171105
Gisteren is door het Duitse stoomschip VIANNA te Oporto geland de gehele bemanning van het Nederlandse stoomschip ARIADNE, op reis van Valencia naar Rotterdam. Genoemd stoomschip is op 13 november l.l. in de Golf van Biscaye zwaar lek verlaten toen de VIANNA in zicht kwam. (opm: de ARIADNE was op 4 november van Valencia vertrokken)

PGC 181105
Rotterdam, 16 november. Volgens heden alhier door de rederij uit Oporto ontvangen telegram, is het Ned. s.s. ARIADNE, kapt. T. Bakker, van Valencia naar Rotterdam, bij vliegend stormweer in de Golf van Biscaye vergaan. De gehele bemanning is gered door het Duitse s.s. VIANNA en te Oporto geland.

NRC 221105
Rotterdam, 21 november. Extract uit de scheepsverklaring van het s.s. ARIADNE.
Op 11 november is het schip in de Golf van Biscaje belopen door een hevige storm. Het schip kreeg diverse schade aan dek en een reddingboot ging verloren. Op 13 november sloeg door een stortzee luik II in en spoelden de bovenbrug en het kompas weg. Tevens gingen de laatste reddingboten over boord en maakte het schip hevig water. Om 3 uur n.m. dezelfde dag kwam het Duitse s.s. VIANNA (kapitein J. Spieker) in zicht en werd besloten het schip te verlaten. Vanwege het weer kon de VIANNA echter nog geen reddingboot uitzetten. Om 2 uur ’s nachts op de 14e november lukte dit wel. Met de boot werd verbinding gemaakt en de manschappen gingen voorzien van een reddingvest één voor één overboord naar de reddingboot. De boot moest drie tochten maken om allen te redden en om 7 uur ’s morgens werd de kapitein van de ARIADNE als laatste gered. De ARIADNE was op weg van Valencia naar Rotterdam en de geredde opvarenden zijn op 16 november te Oporto aan land gezet.