Name ship: BARON BENTINCK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1865
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Composite, frame material unknown
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Randolph, Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 43
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1865-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Randolph, Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 390
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2-cyl enkelvoudige stoommachine, diameter 42", slag 30".
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 562.00 tons (oude meting)
Deadweight: 800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 205.1 Feet (British) Registered
Beam: 29.0 Feet (British) Registered
Depth: 13.8 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-10-00 BARON BENTINCK
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBRN
Additional info: uitgebracht met Nederlands roepsein NGLV

Ship Events Data

1865-10-22: NRC 221065
Rotterdam, 21 oktober. Volgens particulier bericht van Greenock ligt aldaar gereed het stoomschip BARON BENTINCK (van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij) kapt. Harms, om ten spoedigste van daar via St. Vincent en de Kaap de Goede Hoop, naar Batavia te vertrekken.

JB 240166
Batavia, 27 januari. De BARON BENTINCK, een der nieuwe stoomboten der Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, is op haar reis van Glasgow herwaarts bij Tanara vastgeraakt. Aan de doeltreffende maatregelen van de heer S. van Hulsteijn, de superintendent bij genoemde maatschappij, is het gelukt de boot vlot te krijgen, die gisteren namiddag hier ter rede is gekomen. (opm: het stoomschip BARON BENTINCK, kapt. Harms, arriveerde de 23e januari te Batavia en was op 18 oktober van Glasgow vertrokken)

1881-06-01: Final Fate: Vertrokken van Bandjermasin naar Soerabaja. Op 3 juni op het Tawaga rif ten zuidoosten van Bawean en 75 mijl ten noorden van het zeegat bij Soerabaja. De passagiers werden met de reddingsboten aan land gebracht maar de bemanning bleef aan boord om door het lossen van de lading het schip los te krijgen. Het schip was echter zwaar lek gestoten en maakte veel water. Uiteindelijk geabandonneerd. Wrak en lading werden op 15 augustus 1881 te Soerabaja publiek verkocht voor fl. 2125,--, zoals zij op het rif lag.

Ship Masters Data

Date from: 1865
Captain: Harms
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources