Name ship: BATAVIER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1873
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 80
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down: 1871-02-20
Launch Date: 1872-02-24
Delivery Date: 1873-02-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: raderstoomschip, oscillerende enkelvoudige stoommachine, diam. 52", slag 48"
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 713.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 518.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 226.3 Registered
Beam: 29.9 Registered
Depth: 13.6 Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
84 22 0 0 0 106
Configuration Changes

1882-00-00: De BATAVIER is in de winter van 1882/1883 ingrijpend verbouwd. Het werd van nieuwe machine en ketel voorzien, en veranderd van raderstoomschip in schroefstoomschip. Sindsdien: 731 ton bruto en 437 ton netto; 2-cyl. compoundmachine, 25 & 45 - 30, vervaardigd door de N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, 550 IPK, snelheid 11 mijl, laadvermogen 500 ton, accomodatie voor 26 passagiers 1e klasse

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-00-00 BATAVIER
Manager: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGQW
Additional info:

Date/Name Ship 1895-10-18 BATAVIER
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGQW
Additional info:

Date/Name Ship 1897-00-00 BATAVIER I
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGQW
Additional info:

Date/Name Ship 1906-05-25 DELPHIN
Manager: D. Chalikiopulo, Piraeus, Greece
Owner: Navigation à Vapeur Hellenique Jean Cominos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1915-00-00 DELPHIN
Manager: Navigation à Vapeur Ionienne G. Yannoulato Frères, Piraeus, Greece
Owner: Navigation à Vapeur Ionienne G. Yannoulato Frères, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1917-00-00 DELPHIN
Manager: Logothetis & Kaltis, Piraeus, Greece
Owner: Logothetis & Kaltis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-06-00 DELPHIN
Manager: G. Mylonadis & M. Papadakis, Piraeus, Greece
Owner: G. Mylonadis & M. Papadakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-09-00 DELPHIN
Manager: Saliaris Bros., Piraeus, Greece
Owner: Chios Steamship Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1923-00-00 DELPHIN
Manager: G. Vlassopulo Frères & S. Cottakis, Piraeus, Greece
Owner: Nissiotiki Steamship Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1928-00-00 NAFSIKA Y.
Manager: A.G. Yannoulatos, Piraeus, Greece
Owner: A.G. Yannoulatos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1929-03-00 DELPHIN
Manager: G. Filinis & Co., Piraeus, Greece
Owner: Spetsiotiki Steam Navigation Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1872-02-24: NRC 250272. Rotterdam, 24 februari. Hedenmiddag is van de werf van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van die maatschappij nieuw gebouwde ijzeren raderstoomboot BATAVIER No. 2, bestemd voor de vaart van Rotterdam naar Londen. (opm: dit schip kwam in februari 1873 als BATAVIER in de vaart)
NRC 160273. Rotterdam, 15 februari. Toen onlangs het gunstig bekende stoomschip BATAVIER door aanvaring op de Theems verongelukte, was de bouw van een dergelijk schip aan de werf te Fijenoord van de Nederlandsche Stoombootmaatschappijen reeds vergevorderd. Deze nieuwe grote en beter ingerichte BATAVIER heeft een proefreis gedaan en zal, naar wij vernemen, alvorens de geregelde vaart tussen onze haven en Londen aan te vangen, gedurende enige dagen, in de Boompjes liggende, door belangstellenden met toegangskaarten kunnen worden bezichtigd.
NRC 110373. Rotterdam, 10 maart. Het nieuwe te Fijenoord gebouwde ijzeren raderstoomschip BATAVIER heeft thans zijn eerste reis naar Londen volbracht en is hier ter stede teruggekeerd. De indruk, die dit met comfort en smaak ingericht stoomschip maakt, is allergunstigst. Het is 225 Engelse voeten of 68,6 Nederlandse ellen lang over steven en 54 Engelse voeten of 16,5 Nederlandse ellen wijd en met inbegrip van de ruimte voor machine gemeten op 713 ton, zonder die ruimte op 518 Nederlandse tonnen. De machine, mede te Fijenoord vervaardigd, is van 300 paardenkracht en heeft oscillerende cilinders van 52 Engelse duimen diameter met een slaglengte van 48 Engelse duimen. De cilinders worden van stoom voorzien door twee ketels met acht vuren, terwijl de inrichting tot voeding van de ketels tevens als brandspuit kan gebruikt worden. Er zijn 84 plaatsen voor passagiers 1e klasse en 22 voor passagiers 2e klasse. De salon- en de dameskajuit zijn zeer elegant; de hutten en slaapplaatsen doelmatig ingericht en van vele gemakken voorzien, onder andere van een bel-telegraaf. De ventilatie, die door de machine in werking wordt gebracht, is zeer goed. Ook de inrichting voor passagiers tweede klasse laat niets te wensen over.
Een van de boten is van Cliffords patent boat lowering gear voorzien, waardoor men bij voorkomende ongelukken de boot spoedig en veilig, met de bemanning er in, kan te water laten. Dit geschiedt niet als gewoonlijk op het dek door talies, maar door iemand in de boot zelf, zodat het schip bij vaartloop niet kan omslaan door ongelijk vieren en uithoeken van takels. De daarmee genomen proeven slaagden uitmuntend, zodat men dit systeem ook op andere boten en sloepen zal toepassen.
Wat vorm, afwerking en doelmatige inrichting van het geheel betreft, kan naar het oordeel van deskundigen de BATAVIER gerust de toets van vergelijking met dergelijke boten van andere naties doorstaan. Het vaartuig strekt der Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij tot eer.

1890-06-21: PGC 24.06.1890
Rotterdam, 21 juni. Volgens telegram uit Londen is het Ned. stoomschip BATAVIER bij het afstomen van de Thames aan den grond gevaren, doch kwam spoedig weder vlot en heeft de reis naar Rotterdam voortgezet.


1899-08-30: NRC 31.08.1899
Rotterdam 30 augustus. Volgens telegram van Lloyd’s is het naar hier bestemde s.s. BATAVIER I beneden Gravesend in aanvaring geweest met de lichter TRAFALGAR, beladen met zand, die daardoor gezonken is. Omtrent schade aan de BATAVIER, die de reis voortzette, is niets bekend.
NRC 01.09.1899
Gravesend, 30 augustus. Bij het zinken van de met zand beladen barge TRAFALGAR door aanvaring met het s.s. BATAVIER I, zijn twee man van de barge verdronken.
NRC 06.09.1899
Greenhithe, 3 september. Een deel van de barge TRAFALGAR, die zonk na aanvaring met het s.s. BATAVIER I, is gelicht door de Thames Conservancy en te Greenhithe aan de grond gezet. Een lijk is in het schip gevonden.




1901-12-03: PGC 05.12.1901
Rotterdam, 4 december. Volgens telegram van Lloyd’s heeft het stoomschip BATAVIER I gisteren in de Theems schade bekomen aan het bakboords achterschip door aanvaring.
NRC 06.12.1901
Wapping, 4 december. Bij het opstomen in de rivier de Thames kwam het stoomschip BATAVIER I, van Rotterdam, gisteren bij Blackwall Point in aanvaring, vermoedelijk met het stoomschip T.W. STUART, dat door zijn anker ernstige schade aan het bakboords achterschip van de BATAVIER I veroorzaakte.


1902-05-20: NRC 23.05.1902
Wapping, 20 mei. Bij het opstomen der rivier bij Prince’s Stairs Rotherhithe van het stoomschip BATAVIER I, van Rotterdam naar Londen, is dit schip in aanvaring geweest met de schoener C.S. PARNELL, die daardoor schade leed aan de boegspriet en voortuig. Bij het achteruit werken om klaar te komen van de schoener, kwam de BATAVIER I in aanvaring met de schoener WAIF en veroorzaakte daar schade aan het bovenschip achter aan bakboord, en ten slotte werd enige schade veroorzaakt aan de barge LUCY, waarvan het achterdek aan bakboord werd ontzet.


1903-12-02: PGC 04.12.1903
Rotterdam, 3 december. Het naar Rotterdam uitgaande Nederlandse s.s. BATAVIER I, is met het instomende Franse stoomschip PLUTON op de Theems in aanvaring geweest, waardoor de BATAVIER I is gezonken en de voorsteven van de PLUTON beschadigd werd.
De aanvaring van de BATAVIER I en de PLUTON heeft gisterenavond omstreeks 6 uur plaats gehad ter hoogte van de Victoria Docks op de Theems. De elf passagiers welke zich aan boord van het stoomschip BATAVIER I bevonden en de bemanning zijn allen gered. (De BATAVIER I was groot 731 R.tons en in 1872 gebouwd).
PGC 07.12.1903
Poplar, 3 december. Het stoomschip BATAVIER I ligt gezonken ter hoogte van de Victoria Docks. Een gedeelte lading drijft reeds op de Theems. De voorsteven van de PLUTON is zwaar beschadigd.
PGC 08.12.1903
Londen, 4 december. De BATAVIER I, op de Theems gezonken, was voor GBP 12500 verzekerd. Tegen totaalverlies liepen er bovendien nog polissen tot een bedrag van GBP 3330.


1903-12-22: PGC 23.12.1903
Rotterdam, 22 december. Het stoomschip BATAVIER I zal na voorlopig te zijn dichtgemaakt, naar Rotterdam worden gesleept, teneinde daar door Wilton’s Machinefabriek & Scheepswerf afdoende te worden gerepareerd.
RC 05.01.1904
Nieuwe Waterweg aangekomen 4 januari stoomschip BATAVIER I, van Londen gesleept door de sleepboot LAUWERZEE (opm: zie berichten d.d. NRC 4, 8 en 23 december in Kroniek 1903)
NRC 11.04.1904
Op 10 april in de Nieuwe Waterweg van Londen aangekomen het stoomschip BATAVIER I. (opm: dus gereed met repareren, zie NRC 050104)
PGC 21.07.1904
Londen, 19 juli. De aanvaringszaak der stoomschepen BATAVIER I en PLUTON, is weder voor geweest. De rederij van het stoomschip PLUTON, welke in vorige instantie veroordeeld werd, heeft aangeboden te betalen GBP 8871 2sh5d plus de interest van af de datum der aanvaring zijnde volgens de grootte, van haar schip, gerekend tegen GBP 8 per ton, voor niet meer aansprakelijk. De rechtbank stemde toe in de vraag der verdedigers, deze som te doen vastzetten tot dat alle hangende zaken waren behandeld.

1906-05-18: NRC 18.05.1906
Het Nederlandse stoomschip BATAVIER I van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, in 1872 aan het Etablissement Fijenoord gebouwd, is voor geheime prijs verkocht naar Griekenland. De BATAVIER I, lang 230 voet, breed 29 voet en hol 14 voet 8 duim, groot bruto 731 ton en netto 501 ton, heeft een compoundmachine met cylinders van 26” en 49” diameter.
NRC 19.05.1906
Rotterdam, 18 mei. Het gisteren verkochte stoomschip BATAVIER I zal enige verbouwingen ondergaan en van electrisch licht worden voorzien. Wij vernemen, dat de verkoopprijs is GBP 4200.
DS 30.05.1906
Heden van Rotterdam vertrokken naar Piraeus in ballast het Griekse stoomschip DELFIN (ex BATAVIER I). (opm: juiste schrijfwijze is DELPHIN)


1934-02-00: Final Fate: De DELPHIN, die in juli 1933 door de eigenaren wettelijk verplicht was overgedragen aan de TEES (een Grieks fonds, waaraan toen alle Griekse schepen, ouder dan 50 jaar moesten worden overgedragen), werd door dit fonds in februari 1934 voor sloop verkocht aan D.& A. Stravrianos Metal Works S.A. te Perama (Griekenland) en gesloopt.

Ship Masters Data

Images

Sources