Name ship: CELEBES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1866
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig: brig
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Pile, Spence & Co., West Hartlepool, Great Britain
Yardnumber: 77
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maudslay, Sons & Field, London, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 35 & 70 - 45
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2321.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1556.00 Net tonnage
Deadweight: 2300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 298.7 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 36.2 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 25.6 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
51 21 0 0 0 72
Configuration Changes

1875-04-00: NRC 100475. Advertentie. Stoomvaart Maatschappij Java. Maandelijkse vaart naar Java via Suezkanaal. Het eerste klasse Nederlandse stoomschip CELEBES, kapt. C. Jaski, vertrekt 25 april e.k. van Nieuwediep naar Padang (direct), Batavia, Samarang en Soerabaja. Dit voor de overtocht van passagiers bijzonder doelmatig ingerichte stoomschip is nu voorzien van geheel nieuwe compound-machines van 1.250 pk, vervaardigd door de heren Maudslay Sons & Field te Londen. Laatste laaddag te Amsterdam en te Rotterdam 21 april. Nadere informatiën bij de directie, Singel S.S. 94 te Amsterdam, en bij de heren de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam, of bij de heren Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.

1895-00-00: Passagiers-accomodatie uitgebroken en sindsdien voer het schip uitsluitend als vrachtschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-10-22 COLOMBIAN
Manager: West India & Pacific Steam Ship Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Owner: West India & Pacific Steam Ship Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1873-07-03 COLOMBIAN
Manager: George Blaxland Jr., St. Johns - New Brunswick, Canada
Owner: George Blaxland Jr., St. Johns - New Brunswick, Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1873-10-08 CELEBES
Manager: B.H. Schröder & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij Java, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NJSF
Additional info:

Date/Name Ship 1882-00-00 SOENDA
Manager: B.H. Schröder & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij Java, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSKB
Additional info:

Date/Name Ship 1887-08-31 SOENDA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSKB
Additional info:

Ship Events Data

1867-10-29: Tijdens een orkaan bij het Caraïbische eiland St. Thomas vergaan. Pas in 1873 werd het wrak, dat door de oorspronkelijke eigenaar was geabandonneerd, gelicht, hersteld en van een nieuwe machine voorzien.

1900-05-03: Final Fate: Voor NLG 70.000,- voor sloop verkocht aan de firma Nijkerk te Amsterdam, die het schip in juni 1900 doorverkocht, eveneens voor sloop, aan Dufour & Bruzzo, Genua (Italië)

Ship Masters Data

Images


Description: Een foto van het schip als CELEBES
Image type: Photo

Description: Het schip als SOENDA, nog in volle glorie varend voor de Maatschappij Nederland.
Image type: Photo

Description: Het einde nadert. De SOENDA, te Amsterdam opgelegd voor de verkoop
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 180873. Rotterdam, 17 augustus. Van de Stoomvaart-Maatschappij JAVA ontvangen wij het plan der kajuit van de voor die maatschappij in september vertrekkende stoomboot CELEBES, kapt. C.A. Bakker. Die kajuit zal zelfs die der SUMATRA, waarmede reeds de Minister van Koloniën en allen die haar zagen, hun hoge ingenomenheid te kennen gaven, verre overtreffen. Zij is ongeveer als volgt ingericht: een 114 voet lange zaal, ruim 8 voet hoog, met lichtkappen ter hoogte van ruim 4 voet. Aan elke zijde 10 ruime hutten, met 2 slaapplaatsen, waarvan de bovenste kan worden uitgehaald, en canapé, benevens kastje en wastafel. In elke hut twee patrijspoorten. Tussen elke twee hutten een ruime gang, met patrijspoort, waarop de beide deuren uitkomen, en welke gang door nette gordijnen van de salon is gescheiden. De meeste hutten zijn 6 bij 8 voet, dus zeer ruim. In het midden der kajuit flinke, uithaalbare tafels, met canapés, die met marokkoleder bekleed zijn. Achter aan de spiegel rondom canapés met tafels, terwijl een aantal patrijspoorten ook daar licht en lucht verschaffen. De schotten der kajuiten zijn volgens de nieuwste uitvinding voor boten, die warme streken bezoeken, van marmeren platen. Verder is de kajuit voorzien van zeer ruime, luchtige kinderkamer, was- of toiletkamer, mandie- of gewone badkamer. Licht en lucht zijn in ruime mate aangebracht. Wij twijfelen dan ook niet, of deze boot zal de daarmede vertrekkende passagiers ten volle voldoen.