Name ship: CONRAD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1872
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts: Three masts
Rig: Several auxiliary sails.
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 134
Date Laid Down: 1870-00-00
Launch Date: 1871-00-00
Delivery Date: 1872-02-15
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engine: Bunkers: 1032 tons of coal / consumption 30 tons/day
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3120.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2280.00 Net tonnage
Deadweight: 3650.00 tons (oude meting)
Bale: 117200 Cubic Feet
 
Length 1: 352.00 Feet (British) Registered
Beam: 39.50 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 21.80 Feet (British) Depth to Main Deck
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
106 32 0 400 0 538
Configuration Changes

1870-05-00: Ordered: 1870 May, Contract price: 954,000.- Het oorspronkelijke ontwerp werd aangepast, waardoor de lengte met 30,0' toenam tot 352. Het schip werd vernoemd naar ingenieur J.F.W. Conrad (1825 - 1902) , die de leiding had bij het graven van het Noordzee-kanaal dat in 1876 gereed kwam. Decks: Tween deck, main deck and spar deck. Depth to spar deck: 29,5". Hatches: 3. Rigging: 2x Fore topmast staysails, Fore sail, lower- and upper fore topsail, Gaffsails and gaff topsails to all masts. Crew: 70 persons.

1876-00-00: Passenger accommodation rebuilt: 102 (I) in 36 cabins, 32 (II) and 400 military men.

1879-00-00: Passenger accommodation rebuilt: 82 (I) in 36 cabins, 32 (II) and 400 military men.

1888-00-00: Remeasured in 1888: 3065 BRT, 2228 NRT.

1890-00-00: Electric light fitted.

1895-00-00: In 1895 a new Compound Engine was installed by John Elder & Co., Glasgow. The ship entered service and left Amsterdam for Batavia on Octobre 31st.

1897-00-00: Measurement in 1897: 3087 BRT, 2282 NRT.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-05-00 CONRAD
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKVR
Additional info: Sold for 48,000.-.

Date/Name Ship 1897-05-03 CONRAD
Manager: W. de Lorme van Rossum Ship Broker, Netherlands
Owner: W. de Lorme van Rossum Ship Broker, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1872-02-15: NRC 170272. Rotterdam, 16 februari. Ons wordt ons uit Amsterdam gemeld, dat de proeftocht van het stoomschip CONRAD gisteren te Glasgow heeft plaats gehad en volkomen is geslaagd. Volgens nader ontvangen dpche is het stoomschip CONRAD gisteren avond ten 7 uur van Greenock naar Texel gestoomd.

1896-10-31: Het schip vertrok voor de eerste maal met de nieuwe machine op 31 oktober 1896 uit Amsterdam naar Batavia.

1896-11-23: In Straat Perim brak op 23 november de krukas. Reden waarom het schip werd gedwongen ten anker te gaan. Daar reparatie ter plaatse niet mogelijk was, werd de Conrad door sleepboten naar de rede van Perim gesleept. Uit Rotterdam vertrok de sleepboot Oceaan van L. Smit & Co. naar Perim om de ongelukkige Conrad sleepassistentie naar Nederland te verlenen. Passagiers en post waren inmiddels door andere Nederlandse schepen, op reis naar Batavia, overgenomen. Op 11 januari 1897 is de Oceaan, met de Conrad op sleeptouw, aan de thuisreis begonnen. Op 18 februari werd IJmuiden bereikt.

1897-05-03: Op 3 mei 1897 werd het schip middels openbare veiling verkocht voor de prijs van 48.000.- aan de makelaar W. de Lorme van Rossem.

1897-05-08: Final Fate: Op 8 mei 1897 vertrok het schip naar Dordrecht, gesleept door de sleepboten Oceaan en Pernis, om aldaar te worden gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: De CONRAD loopt de haven van Southampton binnen. Foto genomen op 19 december 1873 om 09.00 uur v.m., ter gelegenheid van de eerste aankomst van een schip van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland te Southampton.
Image type: Photo
Sources


Year: 1944-05-00
Source: Documentation of Shipowner
Description: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Year: 1983-01-00
Source: Personal Documentation
Description: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).

Year: 2003-06-19
Source: Book
Description: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.