Name ship: CUBA PACKET

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1857
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Alexander Denny, Dumbarton, Great Britain
Yardnumber: 50
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 272.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 142.60 Feet (British) Registered
Beam: 23.20 Feet (British) Registered
Depth: 12.10 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Year registered 1857
Number in register 296
Name ship CUBA PACKET
Type Schroefstoomboot
Lasts 122
Built province/country ,
Buitenland
Remarks
Date agenda 1857-04-08
Passport requested by Smelt, G.
City
Master at time of request Harken, A.A.
Harbour
Other Remarks
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-00-00 CUBA PACKET
Manager: F. Smelt & Zn., Amsterdam, Netherlands
Owner: F. Smelt & Zn., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLSH
Additional info:

Date/Name Ship 1872-02-12 TRIO
Manager: Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Netherlands
Owner: Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLSH
Additional info:

Date/Name Ship 1881-00-00 HELENE
Manager: Paul Hermann Julius Bohm, Yokohama, Japan
Owner: Paul Hermann Julius Bohm, Yokohama, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig / Danzig, Napoleonische Freistad 1807–1813
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1857-03-00: NRC 090357
Rotterdam, 8 maart. Naar wij vernemen is er in de laatste dagen te Glasgow (Schotland), op de uitgebreide werven van de heren Denny te water gelopen een ijzeren klipper met stoomvermogen, gebouwd voor rekening van de heer G. Smelt, te Amsterdam, welk schip eerdaags aldaar verwacht wordt om geregeld dienst te doen in de vaart tussen die plaats en Havana enz, vice versa. Wij constateren met genoegen dat feit, omdat het voor zover wij weten de eersteling van dien aard is, welke voor Hollandse rekening in de vaart wordt gebracht en wensen de ondernemers, die voortdurend zoveel blijken van hun voortvarendheid en ondernemingsgeest gegeven hebben, van harte de rijkste vruchten voor hun onvermoeide zorgen toe. Zij toch tonen daardoor doordrongen te zijn van de geest des tijds, die steeds naar vooruitgang streeft en tot motto voert : “tijd is geld”. (opm: de CUBA PACKET)


1858-00-00: Reeds in 1858 werd de hulpstoommachine verwijderd en sindsdien voer het schip als ijzeren zeilbark.

1884-00-00: In 1884 in Bureau Veritas en Handbuch der Deutchen Schiffen nog aanwezig, daarna niet meer.

Ship Masters Data

Images

Sources


Year: 0000-00-00
Source: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Description: Amst.198.3181-1857.16