Name ship: ETNA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1871
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Scott & Co., Greenock, Great Britain
Yardnumber: 137
Date Laid Down:
Launch Date: 1871-04-20
Delivery Date: 1871-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 9.0
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 595.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
Deadweight:
 
Length 1: 59.12 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.27 Meters Breadth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-00-00 ETNA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRDM
Additional info:

Ship Events Data

1905-06-02: Final Fate: Het vrachtschip ss 'ETNA (1871) van de KNSM, op weg van Stettin naar Amsterdam, zinkt na een aanvaring met het Deense ss 'Tjalve' in de buurt bij Hirstholm (positie 57.41 N / 10.42 O). De bemanning kan door de 'Tjalve' worden opgepikt en gered.

1905-06-06: Nieuws van de Dag 06-06-1905: 3 juni De bergingsstomer VIKING gisternamiddag van het gezonken stoomschip ETNA hier aangekomen, rapporteert dat het stoomschip door een duiker werd onderzocht, die constateerde dat het misschien gelicht kan worden. Daar de lading, ongeveer 900 ton, of geheel waardeloos zal worden of zal wegdrijven, blijft het echter de vraag of de waarde van het schip de bergingskosten zal dekken. De luiken zijn weg, een aantal zakken meel drijven bij het schip. De Viking is hedenmiddag weer naar de ETNA vertrokken en heeft een aanvang gemaakt met de maatregelen tot berging. De equipage is naar huis gezonden.

1905-06-10: Rotterdamsch Nieuwsblad 10-06-1905: Frederikshavn, 7 juni. De bergingstomer Viking heeft heden wegens ongunstigen stroom- en windtoestand het gezonken Nederl. stoomschip ETNA moeten verlaten nadat hij nog 300 zakken roggemeel, 32 dozen zinkwit, 6 vaten borax en 5 vaten raapolie, alsmede diverse andere stukgoederen had geborgen, die thans hier gelost worden. Zoodra de omstandigheden het toelaten, vertrekt de Viking weer naar het gezonken schip.

1905-06-13: ETNA, (Brederikshaven, 13 juni.) De berging stoomer Viking, is hier gisternamiddag aangekomen van het gezonken stoomschip ETNA met 21 vaten olie, 22 rol carton, 52 rollen papier, 114 zak aardappelmeel, 22 vaten spritus, 10 colli Glucose en 1507 zak roggemeel benevens 122 suikerzakken. Al de tot dusverre geborgen lading kwam het voorruim In het achterruim bevinden zich ongeveer 600 ton goederen. De Viking is hedenochtend weer naar de Etna vertrokken.

1905-06-22: Rotterdamsch Nieuwsblad 22-06-1905: Frederikshavn, 17 juni. De goederen, geborgen uit het stoomschip ETNA, zijn gisteren alhier publiek geveild. Voor het roggemeel werden 3 a 4 1/2 kronen per 100 pond besteed, 150 zakken aardappelmeel brachten 6 a 7 kr. per zak en 200 zakken stijfsel 5 a 6 kroon per 200 pond op. Voor borax werd 10 1/2 kr. per vat en voor 45 zakken suiker 15 kr. per 150 pond betaald.

Ship Masters Data

Date from: 1905
Captain: Haan, H.P. de
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: Etna 1871
Image type: Photo

Description: Etna 1871
Image type: Photo
Sources