Name ship: FIJENOORD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1850
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig: schooner
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Yardnumber:
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down: 1848-09-08
Launch Date: 1849-08-20
Delivery Date: 1850-03-15
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 197.00 tons (oude meting)
Deadweight:
 
Length 1: 42.70 Meters Registered
Beam: 4.13 Meters Registered
Depth: 3.66 Meters Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

1877-00-00: omstreeks 1877 hermeten volgens de nieuwe meting (Moorsom's), thans 270 ton bruto en 193 ton netto

Certificate of Registry
Year registered 1850
Number in register 198
Name ship FIJENOORD
Type Schroefstoomboot
Lasts 122
Built province/country Zuid Holland,
Binnenland
Remarks
Date agenda 1850-03-26
Passport requested by Nederlandsche Stoomboot Mij.
City Rotterdam
Master at time of request Rolfe, H.
Harbour
Other Remarks
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-00-00 FEYENOORD
Manager: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRML
Additional info:

Ship Events Data

1849-00-00: bijzonderheden: eerst genaamd geweest SCHROEFSCHOONER No.2, doch thans genaamd FIJENOORD.

1875-11-23: BLP 231175
De commandant van het korvet BALDER, commandeur-kapitein Ulmer, rapporteert van Plymouth van de 13e van deze maand, dat hij diezelfde dag om 12 uur ís middags op de daar aanwezige rede is geankerd na een langdurige en stormige overtocht. De 9e van de maand ontdekte men ter hoogte van North Foreland een voor anker liggend stoomschip dat noodsignalen had gehesen, welke na te zijn gepraaid het Nederlandse stoomschip FIJENOORD, kapt. Kromwijk, bleek te zijn, van Rotterdam op reis naar London.
Het vaartuig was in de voorafgaande nacht in zwaar weder lek gesprongen en lag nu met het achterschip en de machinekamer vol water, drijvend op haar waterdichte schot. Met het desbetreffende vaartuig op sleeptouw werd op de laatstgenoemde dag om 3.30 uur namiddag South Foreland gepasseerd, waarna hetzelfde bij de haven van Dover werd achtergelaten.

1879-10-06: Final Fate: De FIJENOORD werd op 6 oktober 1879 openbaar verkocht en door de koper gesloopt (zie tab 10, general information)

Ship Masters Data

Date from: 1872
Captain: Kramers, Willem Simon
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Flagnumber: 140
Other information: 0

Images

Sources


Year: 0000-00-00
Source: NA-Den Haag
Description: Bijlbrief: NA-Den Haag / Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. ? No. 183
General information regarding this ship

AH 021079
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping, ten overstaan van de deurwaarder H.C.T. van Noorden, op maandag 6 oktober 1879, voormiddags 11 uur, in het Poolse Koffiehuis van de heer Jos. Mösenmeier, in de Hoofdsteeg No. 34, te Rotterdam, van het in de vaart op Londen gunstig bekende stoomschip FIJENOORD, groot volgens meetbrief bruto 270 tonnen, nieuwe meting en netto 193 tonnen, nieuwe meting.
Het schip is getuigd als schoener, heeft twee dekken, een stoommachine van 70 paardenkracht en verdere inventaris, vermeld op de aankondigingbiljetten. Zoals hetzelve thans is liggende en vanaf heden te bezichtigen in de Zuiderhaven te Fijenoord, van het etablissement van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij.
De conditiën van verkoop liggen voor gegadigden ter lezing ten kantore van genoemde deurwaarder in het Hang No. 42, te Rotterdam.