Name ship: FOP SMIT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1871
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Well deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: William Watson, Sunderland, Great Britain
Yardnumber: 410
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down:
Launch Date: 1871-07-17
Delivery Date: 1871-08-23
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 27"& 50"- 30"
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 957.00
Net Tonnage: 683.00
Deadweight: 1450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 221.5 Feet (British) Registered
Beam: 30.3 Feet (British) Registered
Depth: 16.9 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1873-00-00: Nadat het schip was vlotgebracht werd het hersteld en verlengd voor de nieuwe Britse eigenaren. Sindsdien: 1.136 ton bruto / 733 ton netto, geregistreerde afmetingen: 250.0 x 30.3 x 16.9.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-08-00 FOP SMIT
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRTD
Additional info:

Date/Name Ship 1873-00-00 SUCCESS
Manager: John Machan & Co., Dundee, Great Britain
Owner: John Machan & Co., Dundee, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dundee / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1871-07-07: NRC 260771. Londen, 24 juli. De 17e dezer is van de werf van de heer Watson te water gelaten een schroefstoomschip, genaamd FOP SMIT, lang 230 voet, breed 30 voet, hol 17 voet, groot 1450 ton, met machines van 130 paardekracht.

1871-08-29: NRC 300871. Hellevoetsluis, 29 augustus. Heden is alhier van Sunderland gearriveerd het stoomschip FOP SMIT (opm: eerste reis na oplevering)

1872-10-17: Op reis van Odessa naar Montrose (Schotland) is de FOP SMIT op 17 oktober 1872 bij Montrose aan de grond geraakt, kort daarna vlotgekomen doch buiten het dok van Montrose opnieuw aan de grond gelopen en gebroken. Het schip moest worden geabandonneerd. Het wrak werd op 13 november 1872 door de assuradeuren voor GBP 6.250 verkocht, op 30 december 1872 vlotgebracht, hersteld en verlengd, en kwam in 1873 als SUCCESS onder Britse vlag opnieuw in de vaart.

1885-07-11: Final Fate: Op reis met een lading haver en wol van Cronstadt (bij St. Petersburg) naar Londen is de SUCCESS op 11 juli 1885 tijdens kalm weer op mijl ten noorden van het lichtschip Kalbaden op een onderzeese rots gestoten, gezonken en verloren gegaan. Alle 19 opvarenden konden zich redden.

Ship Masters Data

Date from: 1871
Captain: Metz, G.J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 270871 Advertentie. Koninklijke Nederlandsche Stoomboot- Maatschappij. Van Rotterdam zal op 10 september vertrekken naar Genua, Livorno en Napels, het 1e klasse nieuwe ijzeren stoomschip, groot 1250 ton, genaamd: FOP SMIT, kapt. Metz, zullende met dit schip vervangen worden de reis van het stoomschip POLLUX, kapt. Wilkens, vroeger aangekondigd om te vertrekken van Nieuwediep op de 10/15 september. Voor het vervoer van passagiers en nadere informaties, adressere men zich bij de directie te Amsterdam of te Rotterdam en bij de gewone cargadoors der maatschappij.
Amsterdam, 25 augustus, 1871, de directie. (opm: eerste reis van dit van Wm. Ruys & Zonen gecharterde stoomschip)