Name ship: GELDERLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1878
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Yardnumber: 151
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1878-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38 & 70-36
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2177.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1599.00 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 298.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 36.00 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 25.10 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 16 0 40 0 82
Configuration Changes

1889-00-00: Door uitslopen van de passagiersverblijven veranderd in vrachtschip. Aanzienlijk langere schoorsteen aangebracht. GRT 2078, NRT 1578, TDW 2825

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-05-00 GELDERLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomschip Gelderland, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSVC
Additional info:

Date/Name Ship 1883-05-00 GELDERLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1897-01-25: Final Fate: Op 23 januari 1897 vertrok de ‘GELDERLAND’ van Rotterdam naar Java met een lading stukgoederen, waaronder veel ijzerwerk. Aan boord was een bemanning van 36 personen. In de nacht van 23 op 24 januari 1897 zat zij een aantal uren op de Nieuwe Waterweg aan de grond, maar kwam vlot en was om 8.20 des morgens van 24 januari 1897 in zee. Om 13.30 uur op 24 januari 1897 brak de krukas en dreef de ‘GELDERLAND’ hulpeloos rond. Om 5.00 uur des morgens van 25 januari kwam het Britse schip SS ‘RALLUS’ bij de ‘GELDERLAND’ en nam haar om 10.30 uur op sleeptouw. De trossen braken enige keren en om 5.30 uur des morgens van 26 januari 1897 strandde de ‘GELDERLAND’ bij storm en sneeuwvlagen bij de noorderpier tussen paal 116 en 117 nadat vlak vóór de ingang van de Nieuwe Waterweg de trossen opnieuw waren gebroken. Na lossing van vrijwel alle lading kwam zij op zaterdag 13 februari 1897 om 23.30 uur zwaarbeschadigd vlot en werd naar Rotterdam gesleept. Zij was het herstel niet meer waard en werd op 27 april 1897 in openbare veiling voor NLG. 30.400,- voor sloop verkocht aan de Heer M. Springer, sloper te Amsterdam.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources