Name ship: GRONINGEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1875
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: C. Mitchell & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Yardnumber: 308
Date Laid Down:
Launch Date: 1875-01-23
Delivery Date: 1875-02-07
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 43 & 81 - 45 (inches)
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2524.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1643.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 335.4 Feet (British) Registered
Beam: 37.5 Feet (British) Registered
Depth: 25.6 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
44 22 0 0 0 66
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-02-07 GRONINGEN
Manager: Willem Ruys & J.G.N. Hoven, Rotterdam, Netherlands
Owner: Reederij Stoomschip Groningen, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVGQ
Additional info:

Ship Events Data

1876-01-06: Final Fate: Op reis van Antwerpen - waar het schip gedokt had - naar Rotterdam strandde de GRONINGEN in de ochtend van 6 januari 1876 bij hoge zee en stormachtige oost-noord-oostelijke wind op de Maasvlakte voor de Nieuwe Waterweg. Pas in de nacht van 6 op 7 januari 1876 gelukte het om alle 50 opvarenden van boord te halen. Er stond toen reeds water in de lege ruimen. Pogingen om het schip vlot te krijgen mislukten. Op 22 januari 1876 sloeg het schip hoger op het strand en op 24 januari 1876 sloegen de voor- en achtersteven weg. Het schip was totaal wrak. Enige dagen later was het scheepsdek al geheel onder water. Het wrak en inventaris werden op 7 juni 1876 voor NLG 2000 verkocht aan Von Lindern te Alblasserdam. Masten en schoorsteen van de GRONINGEN bleven nog jarenlang de plaats markeren, waar de GRONINGEN was vergaan.

Ship Masters Data

Date from: 1875
Captain: Bakker, J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources

General information regarding this ship

 

AH 290175
Rotterdam, 27 januari. De 23e januari is van de werf van de heren C. Mitchell & Co. te Low Walker te water gelaten het schroefstoomschip FRIESLAND, gebouwd voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en bestemd voor de vaart tussen hier en Java. Dit schip is evenals de GRONINGEN, van dezelfde rederij, 350 voet lang, 37 voet breed en 27 voet hol, en heeft een campagne voor de eerste klasse passagiers.

AH 070275
Rotterdam, 5 februari. Volgens telegram  uit Newcastle u/T. heeft het stoomschip GRONINGEN, van de Rotterdamsche Lloyd, bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en Java, heden zijn proefreis gedaan met een vaart van 13 knopen in het uur.

AH 190275
Amsterdam, 18 februari. Zondag arriveerde te Rotterdam, door de Nieuwe Waterweg, het eerste nieuw gebouwde stoomschip van de Rotterdamsche Lloyd, de GRONINGEN, gebouwd te Low Walker, ladende ruim 3000 ton en bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en Java met passagiers en goederen. Het schip munt uit door sierlijkheid van vorm en comfortabele inrichting voor de passagiers, die onder de campagne en bak logeren. De campagne is ingericht voor het verblijf van 44 eerste klasse passagiers, wier net ingerichte hutten elk slechts twee slaapplaatsen hebben,  terwijl bovendien elke hut zijn eigen ventilatie heeft, hetwelk vooral in warme klimaten van groot nut en gemak is. De ruime salon is vorstelijk ingericht, heeft twee prachtige buffetten, is rondom van sofa's voorzien en beschoten met kunstig bewerkt kostbaar meubelhout. Achter in de campagne bevinden zich  twee badkamers voorzien van de nodige gemakken, terwijl boven op de campagne een sierlijke rookkamer aanwezig is. Ook het verblijf van de tweede klasse passagiers is onder de bak zeer gemakkelijk en doelmatig ingericht voor 22 personen. De officieren en machinisten hebben, hun hutten in het midden van het schip, geheel afgescheiden van de passagiers. Het logies voor de equipage is voor in het tussendek, en is daar een zeer geschikte ruimte afgezonderd voor het vervoer van troepen. De beste inrichtingen voor het blussen van brand zijn in overvloed aanwezig; tevens zijn er 6 grote sloepen (lifeboats) aan boord. De bemanning zal bestaan uit 52 koppen; het schip zal gevoerd worden door kapt. J. Bakker.
Het schip zal waarschijnlijk over enige dagen tegen betaling te zien zijn, ten voordele van de Maatschappij: “Tot nut der zeevaart". (N.R.Ct.