Name ship: BASALT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1903
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Aux. Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J. & K. Smit's Scheepswerven N.V., Krimpen aan de Lek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1903-05-06
Delivery Date: 1903-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Alblasserdamsche Machinefabriek, Alblasserdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 11 4/5 & 23 3/5-13 4/5
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 253.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 149.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 131.20 Feet (British) Length overall (Loa)
Beam: 24.50 Feet (British) Registered
Depth: 8.20 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-07-00 BASALT
Manager: N.V. Maatschappij Schoener Basalt', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Schoener Basalt', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGPB
Additional info:

Date/Name Ship 1904-05-00 NORVIC
Manager: N.V. Stoomschoener 'Norvic', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomschoener 'Norvic', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNCL
Additional info: Volgens andere bron nog eigendom van N.V. Mij Schoener 'Basalt'.

Ship Events Data

1903-05-00: RN 07.05.1903: Woensdag 6 mei is bij de werf J. & K. Smit met goed gevolg te water gelaten een stoomschoener voor de dienst Rotterdam naar Londen. (LH: Dit is de 'Basalt') DS 21.07.1903: Heden is van de Nieuwe Waterweg vertrokken naar Yarmouth de nieuwe stoomlichter BASALT.

1904-05-20: NRC 20.05.1904: Nieuwe Waterweg, 19 mei vertrokken de stoomschoener NORVIC ex BASALT, naar Yarmouth (ML: Eerste vermelding nieuwe naam)

1905-02-19: Final Fate: Om 11.00 uur vertrokken van St. Davids naar Rotterdam met een lading steenkolen. Op 20 februari op 2 mijl van Souter Point tijdens storm lek geraakt. De bemanning werd overgenomen door de Duitse stoomtrawler NÜRNBERG op 12 mijl noordoost van Whitby. Omdat het schip zware slagzij maakte en een gevaar voor de scheepvaart betekende heeft men een paar luiken geopend om het sneller te doen zinken. Verloren gegaan.

NRC 22.02.1905: London, 21 februari. De Nederlandse stoomschoener NORVIC, met steenkolen van St. Davids naar Rotterdam, is ter hoogte van Whitby in zinkende toestand verlaten. De bemanning is gered en te Blyth geland. NRC 23.02.1905: Blyth, 21 februari.
De stoomschoener NORVIC, is laatstleden Maandag (ML:=20 februari) op 15 mijl N.N.W. ¾ W. van Souter Point lek gesprongen en werd op 10 mijl Z.t.W van Whitby verlaten. De bemanning werd gered door de Bremer stoomtrawler 'Nürnberg', en hedenmorgen (ML:=21.02) alhier geland. Het schip werd verlaten toen twee masten en de luiken waren weggeslagen.
NRC 25.02.1905: Bremen, 24 februari.
De 'Nürnberg' rapporteerde dat het 10 man van de NORVIC had gered. NRC 25.02.1905: Bremen, 24 februari. Omtrent het redden der 10 man van het Nederlandse stoomschip NORVIC wordt nog uit Nordenham het volgende gemeld: het schip zelf kon helaas niet behouden blijven, aangezien het voorschip vol water was gelopen en de pompen niet meer konden gebruikt worden. De redding der opvarenden moet als zeer moeilijk beschouwd worden, omdat de reddingboot van de 'Nürnberg' bij het ten tweede male te water laten verloren ging.

Ship Masters Data

Date from: 1905
Captain: Buuren, J. van
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources