Name ship: ADRIANA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1925
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 11400 GRON 1925
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 144
Date Laid Down:
Launch Date: 1925-10-08
Delivery Date: 1925-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (300 x 310)
Speed in knots: 6.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 145.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.00 Net tonnage
Deadweight: 190.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth:
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-12-09 ADRIANA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Karssies, Veendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBJT
Additional info: 1932 call sign PCDQ

Date/Name Ship 1939-00-00 ADRIANA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jan Karssies, Veendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCDQ
Additional info:

Date/Name Ship 1943-11-00 ADRIANA
Manager: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, USSR
Owner: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Nykolayev / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1944-02-26 SEEPFERD
Manager: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, USSR
Owner: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Nykolayev / Germany
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1925-10-08: NRC 09-10-1925: Scheepsbouw. Hoogezand. 8 Oct. Van de scheepstimmerwerf van de heeren Gebr. E. en M. Coops. alhier, is met goed gevolg te water gelaten een motorvrachtboot van plm. 210 ton, voor rekening van den heer J. Karssies te Groningen. Het schip, gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas kleine kustvaart en de Nederl. Scheepv.Inspectie, heeft de volgende afmetingen: 31.30X5.40X2.20 M. en wordt uitgerust met een 80 p.k. Kromhoutmotor. De boot is bestemd voor de buitenlandsche vrachtvaart.

1928-04-12: Op 12.04.1928 als ADRIANA, zijnde een motorschip, groot 410.95 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Karssies, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het branden van 699 Z GRON 1928 op 't achterschip, in de lijst van de middelste lichtkap op de roef. (Opm.: Brandmerk 11400 GRON 1925 is verwijderd.).

1929-05-01: NRC 07.05.1929: Kopenhagen, 3 mei:
De te Groningen thuisbehoorende motorschoener 'ADRIANA', met een lading sojakoeken van Hamburg naar Kjöge, strandde 1 mei nabij Oro, ten westen van de brug van Mamedsund. Het schip zit op rotsachtigebodem en is dicht. Voor het schip en de bemanning bestaat geen gevaar.

1940-08-28: Op 28-08-1940 te Amsterdam door de Duitsers is beslag genomen. In 09-1940 weer vrijgegeven om in Duitse dienst te varen. In 01-1941 gestrand in de Elbe, later vlotgebracht en naar Scheepswerf Sander in Delfzijl gesleept om gerepareerd te worden.

1942-04-13: Final Fate: Het schip lag ter reparatie bij Scheepswerf Sander te Delfzijl. Door de Duitsers gevorderd. Naar Rotterdam gebracht en op de werf van P. Smit in drieën gesneden. Per trein naar Linz, Oostenrijk vervoerd en verder op pontons via de Donau naar de Zwarte Zee. Weer in elkaar gezet en in de vaart voor de Erste Donau Dampfschiffarhrts Gesellschaft, Wenen In de herfst van 1942 aan de Dnjepr Küstenschiffarts G.m.b.H., Wenen, op 11 maart 1943 opnieuw gevorderd te Braila en in nov. 1943 in dienst gesteld bij de Schiffahrts GmbH, Nikolaijew. In 1944 herdoopt in 'Seepferd' en geschikt gemaakt om wapens te vervoeren. Op 14 april 1944 gebombardeerd door een Russisch vliegtuig en gezonken bij Cape Sukull (Zwarte Zee) in pos. 44.58.N - 31.56.E. Alle bemanningleden kwamen om.

Informatie van Theo Dorgiest:
1940 28.Aug.: In Amsterdam durch die Hafenüberwachungsstelle Amsterdam zur Prise erklärt. Sept.: Nach Unterzeichnung der 'Sonderregelung' an den Besitzer zum Einsatz im deutschen Machtbereich frei gegeben. 1941, Jan.: Auf der Elbe gestrandet, abgeborgen und zur Reparatur zur Scheepswerf Sander Scheepswerf 'Delfzijl', in Delfzijl gebracht. ( Seeamtsverhandlung Holland ?) 1942, 8.April: Erfaßt durch die KMD Rotterdam für RVM (Reichsverkehrsministerium) zum Einsatz durch den RKS (Reichskommissar für die Seeschiffahrt innehalb des Sonderunterunternehmen 'Schwarzes Meer'. 14.April: Schiff während der noch nicht abgeschlossenen Reparatur bei Firma Gebr. Sander Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl von dt. Besatzungübernommen und zur Machinefafriek & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam überführt. Dort von der Deutsch- Amerikanischen Petroleum Gesellschaft, Hamburg für den Transport zur Donau übernommen. Das Schiff wird zerlegt und in Großteilen per Bahn zur Donau transportiert um bei einer dortigen Werft (welche ist mir z.Z. nicht bekannt) für die Erste Donau Dampfschiffahrt Gesellschaft, Wien zusammen gebaut zu werden.
1942,Herbst: An die Dnjepr Küstenschiffahrt GmbH., Wien übergeben. 1943, 11.März: In Braila von der KMD Hamburg für das Sonderunternehmen Süd / Sonderunternehmen Donazu erfaßt und von der Seetransportstelle Braila für den Nachschubverkehr im Schwarzen Meer übernommen. Nov.: Übernahme des Schiffes durch die Schiffahrts GmbH., Nikolaijew. 1944,26.Feb.: Umbenannt in SEEPFERD. März: Der Mittelmeer Reederei zugewiesen und für die Überführung zur Ägäis vorbereitet. April: Überführung wegen der laufendenden Krimräumung unterbrochen/verschoben. 12.April : Durch sowjetischen Bombenvolltreffer bei Cape Sukull , vor Sewastopol in Pos. 44.58 N, 31.36 E. versenkt.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Adriana' - bj 1925
Image type: Photo
Sources