Name ship: BATAVIER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1934
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 1660 Z GRON 1934
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 161
Date Laid Down:
Launch Date: 1934-00-00
Delivery Date: 1934-09-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1671 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 178.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 98.00 Net tonnage
Deadweight: 225.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 10878 Cubic Feet
 
Length 1: 36.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.13 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.23 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1937-02-00: Verlengd door Scheepswerf Kromhout te Amsterdam: Brt 195 Nrt 92 Dwat 265, Loa 40,00 Ll 37,10.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-11-30 BATAVIER
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Muthert, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCYS
Additional info:

Date/Name Ship 1939-06-28 HENGELO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Roelof Vellinga, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEQQ
Additional info:

Date/Name Ship 1940-05-04 HENGELO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Albert Wolthuis, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PEQQ
Additional info:

Date/Name Ship 1943-08-00 HENGELO
Manager: D. Lijnzaad N.V. Transport- & Handelmaatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: Reederei A. Vogemann, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEQQ
Additional info: Deze mutatie NIET bij het Kadaster geregistreerd.

Ship Events Data

1934-09-18: Op 18-09-1934 als BATAVIER , zijnde een motorschip, groot 504.37 m3, liggende te Waterhuizen, door Hendrik Christerus, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Jan Muthert, scheepskapitein te Groningen, van brandmerk 1660 Z GRON 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde in de achterkant van de lichtkap motorkamer.

1934-09-25: NvhN 26-09-1934: Proefvaart m.s. „BATAVIER”. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe motorschip BATAVIER. Dit schip is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie, voor de kleine kustvaart, Noord- en Oostzee op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen, voor rekening van kapt. J. Muthert te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 35.25 M., breedte op de buitenkant van het grootspant 6.30 M., holte in de zijde 2.40 M. Het is groot netto 98 Reg. ton en bruto 179 Reg. ton met een D. W. van 230 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4 tact Brons motor, met directe inspuiting, opgesteld. Deze motor heeft een vermogen van 120 P.K. Verder bevindt zich hier een Lister hulpmotor van 6 P.K. voor de aandrijving van de pompen en de dynamo. Aan dek bevindt zich een motordeklier. die voorzien is van een Lister motor van 6 P.K. Deze motor kan tevens bij het heffen der ankers worden gebruikt. Het schip is beladen met rogge met bestemming Denemarken.

1936-02-24: NvhN 24-02-1936: Delfzijl, 23 Febr. Het motorschip “Batavier”, kapt. Muthert, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met ijzer van Duisburg met bestemming Hamburg.

1938-12-22: NvhN 22-12-1938: Drijfijs in de Eems. Het motorschip “Batavier”, dat zich op weg naar Delfzijl bevond, heeft deze haven niet kunnen bereiken en is naar Emden opgestoomd.

1939-07-05: NvhN 05-07-1939: DELFZIJL. Het motorschip BATAVIER, toebehoorende aan kapt. J. Muthert te Groningen is verkocht aan kapt. R. Vellinga te Groningen. Het schip meet bruto 195.18 Reg. ton en netto 91 73 Reg. ton en het is voorzien van een Bronsmotor. Het is thans onder den naam HENGELO in de vaart gebracht.

1939-08-24: RN 28-08-1939: Karlskrona, 24 augustus. Het Nederlandse motorschip HENGELO, van hier naar Stockholm bestemd, is gisteren toen het hier wilde binnenlopen, omhoog gevaren. Later is het op eigen kracht, ogenschijnlijk onbeschadigd vlot gekomen.

1941-03-22: Door de Küstenüberwachungstelle Groningen te Groningen in beslag genomen. In bevrachting geplaatst bij D. Lijnzaad te Rotterdam voor de dienst Arendal - Narvik - Tromsö.

1943-08-00: Onder dwang van de Duitsers verkocht aan de Rederij A. Vogemann te Rotterdam, doch bleef onder beheer van Lijnzaad onder Nederlandse vlag en met Nederlandse bemanning in Noorwegen varen. (Deze genoemde gedwongen verkoop staat echter niet bij het Kadaster geregistreerd.)

1944-09-08: Final Fate: Op 08-09-1944 door 38 Britse vliegtuigen (Beaufighters van het 236, 254, 455 en het 489 ste Squadron) beschoten ter hoogte van Husvegg/Obrestad, ongeveer 1 mijl uit de Noorse kust. In brand geschoten waarbij de Nederlandse gezagvoerder R.J. van der Laan om het leven kwam. Ze was onderweg met leeg fust van Kopervik naar Oslo. De bemanning wist het brandende schip de haven van Madland Hamn (tussen Vigrestad en Varhaug, de Jæren kust) binnen te brengen, waar het voorschip en het ladinggedeelte volledig uitbrandden. Daar werd de kapitein tijdelijk begraven. (Opm.: Later weer opgegraven en herbegraven op het Kjyrkegarden op Odland.)

1945-00-00: Final Fate: Het wrak werd in het voorjaar 1945 CTL verklaart, geborgen en bij Brödrene Anda in Stavanger gesloopt. (Informatie van Erling Skjold)
(De teboekstelling bij het Kadaster wordt pas op 05-12-1949 doorgehaald.)

Note: Een andere bron vermeldt echter dat het schip in 10-1944 in een zware storm doormidden zou zijn gebroken en dat achterschip geborgen en gemonteerd zou zijn aan een Noors vrachtvaartuig in Duitse dienst.



1950-09-12: NvhN 12-09-1950: Proefvaart m.s. LYDIA. Op de Eems heeft gisteren de geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig LYDIA, dat bij de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl werd gebouwd voor rekening van de rederij A. Wolthuis te Groningen, ter vervanging van het in de oorlog verloren gegane m.s. „HENGELO".

Ship Masters Data

Images


Description: Batavier 1934 on her deliveryday 30.11.1934
Image type: Photo

Description: Batavier 1934 - verlengd.
Image type: Photo

Description: Batavier 1934
Image type: Photo

Description: De HENGELO, liggende in de Dokkumer Zijlen.
Image type: Photo

Description: Prisenbericht 22-03-1941. (Collectie Theo Dorgeist.)
Image type: Photo

Description: Verhandlungsbericht (1) 11-09-1944.
Image type: Photo

Description: Verhandlungsbericht (2) 11-09-1944.
Image type: Photo

Description: 09-1944: Het tijdelijke graf met de omgekomen kapitein R.J. van der Laan, met de "Hengelo" op de achtergrond, in Madland Hamn, Noorwegen.
Note: In deze tekst wordt gesproken over een Duitse kapitein, dit is echter niet correct. (Foto uit de collectie van Axel Kühn.)
Image type: Photo

Description: 09-1944: De "Hengelo" in Madland Hamn, Noorwegen. (Foto uit de collectie van Axel Kühn.)
Image type: Photo

Description: Artikel in Schuttevaer. (Genoemde Hesseling was later de eigenaar van de Necton 1956.)
Image type: Photo

Description: Artikel in Schuttevaer 2.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship