Name ship: BATAVIER II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 13369 ROTT 1920
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf, Schiedam, Netherlands
Yardnumber: 292
Date Laid Down:
Launch Date: 1920-00-00
Delivery Date: 1921-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 24, 38 & 62-36.
Speed in knots: 14.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1573.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 956.00 Net tonnage
Deadweight: 960.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 67000 Cubic Feet
Bale: 62000 Cubic Feet
 
Length 1: 260.0 Feet (British) Registered
Beam: 35.0 Feet (British) Registered
Depth: 15.5 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
96 53 0 0 0 149
Configuration Changes

0000-00-00: Na terugkeer uit Engeland verbouwd; afmetingen nu: 1726 tons Gross - 928 tons Nett. lxbxh = 260.4 x 35.0 x 23.3 ft. Passengers : 42 first class.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-01-00 BATAVIER II
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRB
Additional info:

Date/Name Ship 1933-00-00 BATAVIER II
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGRB
Additional info:

Ship Events Data

1927-03-29: Op 29.03.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1733 Z ROTT 1927

1933-01-10: 10-01-1933 varend op de Theems tijdens een reis van Londen naar Rotterdam in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip FORELAND, de schade gerepareerd te Gravesend.

1933-09-27: 27-09-1933 op de Nieuwe Waterweg t.h.v. Poortershaven in aanvaring gekomen met het voor anker liggende Franse stoomschip ROLLON, geen schade opgelopen.

1934-01-02: 02-01-1934 te Londen brak brand uit aan boord, door eigen bemanning geblust, er ontstond lichte schade.

1936-02-05: 05-02-1936 tijdens dichte mist bij het lichtschip NOORD HINDER in aanvaring gekomen met de GRIETJE (Wed. A. Davids, Delfzijl, bouwjaar 1910, 410 BRT), die maakte een reis van Gravesend naar Rotterdam en kon deze vervolgen. De GRIETJE ging naar Scheepswerf Pot, Bolnes voor reparatie.

1936-03-20: 20-03-1936 op de Noordzee bij het lichtschip NOORDHINDER tijdens dichte mist in aanvaring gekomen met het Griekse stoomschip TASSOS, geringe schade opgelopen.

1940-00-00: De BATAVIER II deed tussen 1940 en 1946 dienst als logiesschip voor de Royal Navy; na terugkeer verbouwd.

1959-09-00: Final Fate: Sept. 1959 verkocht voor de sloop aan de N.V. Vereenigde Utrechtsche IJzerhandel te Utrecht, die het schip te Hendrik-Ido-Ambacht liet slopen.

Ship Masters Data

Images


Description: Batavier II 1921
Image type: Photo

Description: Batavier II 1921
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

RN 191134
Prinses Juliana’s doorreis naar Londen.
H.K.H. Prinses Juliana zal dinsdagmiddag a.s. om halfvier van het Loo naar Rotterdam vertrekken en zich alhier omstreeks 7 uur op de BATAVIER II inschepen voor de overtocht naar Engeland. Een gedeelte van de BATAVIER II is voor H.K.H. Prinses Juliana en haar gevolg gereserveerd. Het gevolg van H.K.H. Prinses Juliana tijdens haar verblijf te Londen zal bestaan uit Jonkvrouwe A.M. barones Bentinck, hofdame en E.H. Juckema van Burmania baron Rengers, dienstdoend grootmeester.

RN 231134
De BATAVIER II heeft een aanvaring. Het schip is onbeschadigd.
Bij het opstomen van Gravesend, waar Prinses Juliana van boord was gegaan, naar Londen tijdens de mist is de BATAVIER II woensdagavond op de Theems ter hoogte van Woolwich in aanvaring gekomenmet het Engelse stoomschip PEREGRINE. De BATAVIER II raakte het Engelse schip midscheeps, waardoor de brug werd beschadigd en enige huidplaten werden ingedrukt. De BATAVIER II bleef vrijwel onbeschadigd en zette de reis naar Londen voort. Vanmorgen is het schip hier weer binnen gekomen.

RN 050236
De BATAVIER II aangevaren op de Noordzee.
Hedenmorgen vroeg, omstreeks 5 uur is de BATAVIER II op weg van Londen naar Rotterdam, op de Noordzee even voor het binnenkomen van de Nieuwe Waterweg aangevaren door de motorboot GRIETJE uit Groningen, eveneens op weg naar Rotterdam. De GRIETJE voer de BATAVIER II met de boegspriet ter hoogte van de brug aan bakboordzijde aan, ten gevolge waarvan de BATAVIER II boven de waterlijn werd ingedeukt. De schade is gering. De BATAVIER II is vanmorgen te Rotterdam aangekomen en heeft ligplaats genomen aan de St. Jobskade.
Men hoopt vandaag met de reparatiewerkzaamheden klaar te komen, zodat het schip morgen weer kan vertrekken.

RN 070236
Capelle a/d IJssel, 6 februari. Het motorschip GRIETJE, bestemd voor de N.V. Vereenigde Chemische Fabrieken alhier, dat op de Noordzee in aanvaring is geweest met de BATAVIER II, is voor reparatie aan de werf I van de firma Vuyk en Zonen alhier aangekomen.

RN 250436
Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart. - De aanvaring BATAVIER II – GRIETJE.
De Raad voor de Scheepvaart deed gisteren uitspraak inzake de aanvaring van het stoomschip BATAVIER II met het motorschip GRIETJE op de Noordzee, in de nabijheid van het lichtschip Schouwenbank.
De Raad is van oordeel, dat deze aanvaring is veroorzaakt door het uit het roer lopen van de GRIETJE, toen de BATAVIER II dit schip passeerde.
De Raad neemt niet aan dat de BATAVIER II van haar koers – behoudens dan door de stuurboordroer geving, toen de aanvaring onmiddellijk dreigde – is afgeweken.
De Raad heeft ook geen reden om aan te nemen dat op de GRIETJE naar de BATAVIER II is toegestuurd. De enige conclusie waartoe de Raad kan komen is, dat de afstand bij het passeren zo gering was, dat door de zuiging de GRIETJE uit het roer is gelopen.
De vraag, wie daarvoor de aansprakelijkheid draagt, vindt haar beantwoording in de verplichtingen, welke rusten op een oplopend schip. Dit schip heeft te zorgen, dat het met het opgelopen schip niet in aanvaring komt, hetgeen kan geschieden door bij het passeren een behoorlijke afstand in acht te nemen. De stelling dat het opgelopen schip moet vermijden brengt niet mee, dat het oplopende vaartuig voor elke willekeurige foutieve manoeuvre van het opgelopen schip aansprakelijk is. Geenszins. Maar de Raad heeft geen enkele aanwijzing gevonden voor het feit, dat de GRIETJE iets verkeerds zou hebben gedaan. Voor de afstand, die in dit geval te klein was, had de  BATAVIER II en niet de GRIETJE te zorgen.