Name ship: ADRIATIC

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1961
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 5214357
Nat. Official Number: 4320 Z GRON 1970
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg-Neuenfelde, German Federal Republic
Yardnumber: 470
Date Laid Down:
Launch Date: 1961-01-17
Delivery Date: 1961-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2892959 Type RBV6M358 (450x580)
Speed in knots: 13.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1315.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 758.00 Gross tonnage
Deadweight: 1364.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 60069
 
Length 1: 64.84 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.82 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.65 Meters Depth, moulded
Draught: 4.51 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1971-00-00: 1971 nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 1500 PK Deutz Nr. 4817923 Type RBV8M545 (320x450), 14 mijl

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-04-06 LUISE HORN
Manager: Reederei Heinrich Christian Horn K.G., Hamburg, Germany
Owner: Reederei Heinrich Christian Horn K.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DICU
Additional info:

Date/Name Ship 1970-04-09 ADRIATIC
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Adriatic', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCEH
Additional info:

Date/Name Ship 1975-06-24 CEDAR STAR
Manager: Cedar Stars Company Ltd, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Cedar Stars Company Ltd, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODCC
Additional info:

Ship Events Data

1970-04-09: Op 09-04-1970 eigendom van de Rederij m.s. Adriatic, gevestigd te Groningen, waarvan de leden zijn: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, gevestigd te Groningen 33/100, Maritiem Bureau J.E. den Brave N.V., gevestigd te Amsterdam 16/100, Dr. Bettina Henriette Polak, z.b. Haren, g/m Johannes Spaanstra 11/100, Willem Jacob Nobel, reder, West Terschelling 20/100, Gerrit Jan Mulder, reder, Groningen 8/100, C. Tammes N.V., gevestigd te Groningen 6/100 en Schuur N.V., gevestigd te Groningen 6/100 deel. Op 03-03-1972 nemen N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Willem Jacob Nobel en Gerrit Jan Mulder, resp 10/100, 3/100 en 3/100 van de aandelen van Martiem Bureau J.E. den Brave over. Op 20-03-1973 neemt "Seatrade Groningen B.V." (voorheen "N.V. Scheepvaartkantoor Groningen") 10/100 deel van Willem Jacob Nobel over. Op 11-07-1973 is de verdeling als volgt: Seatrade Groningen B.V. 48/100, Dr. Bettina Henriette Polak, z.b. Haren, g/m Johannes Spaanstra 11/100, Gerrit Jan Mulder, reder, Groningen 11/100, C. Tammes N.V., gevestigd te Groningen 6/100, Schuur N.V., gevestigd te Groningen 6/100 deel, Hendrik Eiso Schuur, reder te Winsum 8/100, Tamme Cornelis Roelf Tammes, reder te Haren 5/100 en Cornelis Tammes Jr., stuurman K.H.V. te Groningen 5/100 deel.

1970-04-10: Op 10-04-1970 als ADRIATIC, zijnde een stalen motorvrachtschip (koelschip), metende 3851.40 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Hamburg d.d. 17-03-1961 no. 10295, liggende te Rotterdam door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4320 Z GRON 1970 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op het bovendek, 3.60 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 2.15 m. uit dek.

1978-11-22: Final Fate: 22 november 1978 vastgelopen op het Elba Reef (Sudanese wateren) in de Rode Zee. Geabandonneerd, gebroken en total loss verklaard. Ze was met 170 militairen, die dienst hadden gedaan voor de Vredesmacht van de Arabische Liga in Libanon, onderweg van Libanon naar Port Sudan. Vanwege het slechte weer duurde het drie volle dagen voordat Sudanese militaire helicopters alle 170 militairen en de bemanning hadden gered. (zie ook hoofdstuk 34 van het boek 'De schippers Mulder')

1978-12-08: Nieuw Israelietisch weekblad 08-12-1978: Egypte pikt SOS-teken op vanuit Haifa. S.O.S....S.O.S....en voor de eerste keer in de geschiedenis werd er direct contact bewerkstelligd tussen de Israëlische en de Egyptische kustwacht. Het was om en nabij middernacht dat de kustwacht van Haifa een SOS-signaal oppikte van de “CEDAR STAR”, een Libanees vrachtschip dat op een zandbank in het noorden van de Rode Zee, nabij Port Soedan vastzat. Het Israëlische radiostation bleek de enige kustwacht te zijn voor dit gebied van het Midden Oosten. Zonder verder op de nationaliteit van het schip te letten, begon het Haifase station de SOS-oproep verder uit te zenden op de internationale radiofrequentie. Minder dan een uur later seinde de Egyptische kustwacht terug: „Attentie Haifa, dit is Port Said. Uw signaal is opgepikt en doorgegeven. Bedankt voor jullie attentie. Even later kon een Zweeds vrachtschip het in nood verkerende schip benaderen en hulp verlenen.

Ship Masters Data

Images

Sources