Name ship: BATAVIER III

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5037993
Nat. Official Number: 7451 Z ROTT 1949
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: One mast
Rig: 5 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 1x10 and 4x3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 546
Date Laid Down: 1948-12-08
Launch Date: 1949-08-31
Delivery Date: 1949-11-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor (1942) Type (390x620)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 238.00 Net tonnage
Deadweight: 721.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 55836 Cubic Feet
Bale: 50432 Cubic Feet
Refrigerated: 8193 Cubic Feet
 
Length 1: 61.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.07 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.64 Meters Registered
Depth: 2.78 Meters Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-11-04 BATAVIER III
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYW
Additional info:

Date/Name Ship 1966-03-15 BATAVIER III
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYW
Additional info:

Date/Name Ship 1967-10-27 BRIXIA
Manager: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Owner: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IMEO
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 BRIXIA
Manager: Emma Gullotti & Carlo Campoli, Viareggio, Italy
Owner: Emma Gullotti & Carlo Campoli, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IMEO
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 KHIRALLA
Manager: Abushal Shipping & Trading Establishment, Limassol, Cyprus
Owner: Abushal Shipping & Trading Establishment, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3CQ
Additional info:

Date/Name Ship 1980-12-00 KOSTAS I
Manager: Davis Sea Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Davis Sea Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P4CQ
Additional info:

Ship Events Data

1949-08-31: Gedoopt op 31-08-1949 door mej. M.F. Lodeizen. (dochter van directeur Wm.H. Muller.)

1949-11-04: Op 04-11-1949 als BATAVIER III, zijnde een stalen motorschip, groot 1412.05 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 27-10-1949 no. 7893, liggende te Alblasserdam, door C. van Oossanen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7451 Z ROTT 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 7,40 m. uit de hekplaat, 0.55 m. uit de lengteas, 1.50 m. boven dek.

1950-06-27: Algemeen Handelsblad 27-06-1950: Zweedse verstekelinge aangehouden (Van onze correspondent) Rotterdam, 27 Juni. Op het terrein van de Holland Amerika Lijn aan de Rijnhaven trof men Zondagavond de zestienjarige Ann Marie Gustavsson uit Naka bij Stockholm aan. In Zweden had het meisje kennis gemaakt met een matroos van de Batavier III. Zij wilde graag naar Engeland waar zij is geboren. Met haar Zweedse ouders was zij op zesjarige leeftijd naar Zweden gegaan. De matroos smokkelde haar naar Rotterdam omdat zij dacht vandaar gemakkelijker naar Liverpool, waar haar familie woonde, te kunnen komen. Te Rotterdam werkte zij enige dagen als dienstbode doch door de taalmoeilijk- heden moest zij hiermee ophouden. De matroos was inmiddels weer gaan varen en het meisje wilde als verstekelinge weg. Zij had een Engels en een Zweeds paspoort, waarin zij echter met de datum had geknoeid. De rivierpolitie heeft het meisje overgegeven aan de Vreemdelingendienst. Vandaag zal waarschijnlijk worden beslist wat er met haar gaat gebeuren.

1950-12-07: De Telegraaf 07-12-1950: Aanvaring in de haven. Amsterdam, 6 Dec. — Woensdagavond omstreeks halfzeven zijn in de haven van Amsterdam de „Batavier III" uit Rotterdam en de „Westwijk" van de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij met elkaar in aanvaring gekomen. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De „Westwijk" kreeg evenwel een groot gat in de voorsteven. Het schip meerde aan de Handelskade, waar een boot van de Rijkswaterpolitie het door pompen drijvende hield. Later is het versleept naar de Rietlanden, waar de lading stukgoederen uit Duitsland werd gelost. De lading heeft, naar bij de huidige stand van het onderzoek mag worden aangenomen, geen noemenswaardige schade op. gelopen. De „Batavier III" heeft, nadat gebleken was dat er geen direct gevaar voor de „Westwijk" en de bemanning dreigde, de reis voortgezet. Daaruit zou geconcludeerd mogen worden, dat dit schip slechts geringe schade heeft opgelopen.

1964-01-21: Tijdens een reis van Delfzijl met slecht zicht op de Eems in aanvaring gekomen met het m.s. 'Kroonborg'. Na inspectie kon ze haar reis naar Rotterdam vervolgen waar de schade aan de boeg werd gerepareerd.
NvhN 21-01-1964: Boeg ernstig beschadigd. Delfzijlster coaster op Eems in aanvaring. (Van onze redacteur te Delfzijl ) In een dichte mist zijn in het Oostfriese Gaatje op de Eems de kustvaarders KROONBORG uit Delfzijl en BATAVIER III uit Rotterdam op elkaar ingevaren. De boeg van de Kroonborg werd hierbij ernstig beschadigd. Het schip was op weg naar Delfzijl. De Batavier III heeft de tocht naar zee kunnen voortzetten. De 760 ton dw. metende Batavier III van de rederij Wm. Muller te Rotterdam met kapitein Korving uit Scheveningen was vanmorgen omstreeks acht uur uit Delfzijl, waar stukgoederen waren gelost en geladen, vertrokken. Het Delfzijlster schip Kroonborg van de rederij Wagenborg, dat 1000 ton dw. meet, kwam met een lading hout voor een Delfzijlster houthandel uit Vasteras (Zweden). Na de aanvaring besloot kapitein F. de Nijs uit Terneuzen de Kroonborg voor anker te laten gaan. Van Delfzijl uit is de sleepboot Waterman met een deskundige van de rederij naar het schip gegaan. De Batavier III vervolg de, na zich op de hoogte te hebben gesteld van de schade, de reis naar Ant werpen. Bij de aanvaring, die omstreeks het middaguur nabij de boei G 2 (ongeveer tegenover Delfzijl) plaats vond, deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Beide schepen beschikken over radar. Naar verluidt zou op het radarscherm van beide schepen eikaars nadering wel zijn opgemerkt. Een aanvaring bleek echter onvermijdelijk: de schepen raakten elkaar op de kop. De deuk in de kop van de Kroonborg, zit iets aan stuurboordzijde. Het schip zal na lossing naar de scheepswerf van de firma Niestern te Delfzijl gaan.

1967-10-26: Het Vrije Volk 26-10-1967: Batavier III naar Italië verkocht. (Van een onzer verslaggevers) Het ms Batavier 111 van Wm. H. Muller en Co. N.V. is door bemiddeling van Supervision te Rotterdam en Kamp's Scheepvaart- en Handelsmaatschappij te Groningen verkocht naar Italië. Het schip zal nog deze week aan de nieuwe eigenaren worden overgedragen en onder zün nieuwe naam Brixia naar Vareggio vertrekken.

1988-00-00: Doorhaling eigenaar, registratie en vlag. 1995 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Batavier III 1949
Image type: Photo

Description: Batavier III 1949
Image type: Photo

Description: Batavier III 1949
Image type: Photo
Sources