Name ship: FLINTERFOREST

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 2004
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9313773
Nat. Official Number: 7319 Z G 2004
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, container
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 351
Date Laid Down:
Launch Date: 2004-07-10
Delivery Date: 2004-09-14
Technical Data

Engine Manufacturer: M.A.K. Caterpillar, Kiel, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3585
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Caterpillar Type 8M25 (255x400)
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1643.00 Net tonnage
Deadweight: 4500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 6080 Cubic Meters
TEU: 144
 
Length 1: 89.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.00 Meters Breadth, extreme
Depth: 7.5 Meters Depth, moulded
Draught: 5.95 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 2004-09-00 FLINTERFOREST
Manager: Flinter Groningen B.V., Groningen, Netherlands
Owner: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterforest, Paterswolde, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PBAZ
Additional info:

Date/Name Ship 2005-00-00 FLINTERFOREST
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Netherlands
Owner: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterforest, Paterswolde, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PBAZ
Additional info:

Date/Name Ship 2008-00-00 FLINTERFOREST
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Netherlands
Owner: Forest B.V., Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PBAZ
Additional info:

Date/Name Ship 2011-01-00 FOREST
Manager: Forest Wave Navigation B.V., Heerenveen, Netherlands
Owner: Forest B.V., Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PBAZ
Additional info:

Date/Name Ship 2012-03-08 FOREST
Manager: Management Facilities Group, Farmsum, Netherlands
Owner: Forest B.V., Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PBAZ
Additional info:

Ship Events Data

2004-00-00: Aanvankellijk FLINTERDIEP.

2010-08-13: 13-08-2010 tijdens een reis van Halla, Finland naar Greenock bij Helsingborg aan de grond gelopen. De Oekraïense kapitein aangehouden. Op 16-08-2010, na het lossen van 800 ton papierrollen, met behulp van sleepboten vlot gebracht en in de haven van Helsingborg onderzocht op mogelijke schade. De papierrollen weer aan boord genomen. Kapitein FLINTERFOREST niet dronken, maar te moe om wacht te houden. Alcohol speelde vermoedelijk geen rol bij het in slaap vallen van de Oekraïense kapitein A.S. van de FLINTERFOREST, maar gedronken had hij wel. Dat bleek vrijdag 24 juni tijdens een zitting van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart in Amsterdam dat de stranding (zonder schade) behandelde van de FLINTERFOREST bij het eiland Bornholm in augustus 2010. Volgens de Zweedse politie was sprake van alcoholgebruik door de kapitein. De Oekraïense kapitein A.S. werd destijds aangehouden op verdenking van dronkenschap en gevaarlijk gedrag. De FLINTERFOREST was met een lading papierrollen onderweg van Finland naar Schotland en moest worden vlotgetrokken. Het schip kon haar weg vervolgen met een andere kapitein. Kapitein A.S., wonend op de Krim, verscheen niet voor het tuchtcollege. Wat achteraf voor de kapitein jammer moet zijn geweest, want zijn alcoholconsumptie kwam niet meer voor in de klacht bij het tuchtcollege. Inspecteur voor de Scheepvaart E. van Leeuwen: „Het blijkt om een geringe hoeveelheidalcohol te gaan, er zat 0,47 promille alcohol in zijn bloed. In Zweden is dit wel strafbaar, bij ons niet. Het komt neer op twee biertjes. Ik zie geen oorzakelijk verband met de gronding.' Namens IVW verweet Van Leeuwen de kapitein onzorgvuldige navigatie, zonder goede uitkijk, zonder geactiveerd wachtalarm en zonder geplaatste uitkijk. En dit, zo zei de inspecteur, in een druk vaarwater met veel overstekende ferry's. Vaarwater dat vraagt om een uitkijk, aldus de inspecteur. Wachtsysteem: De kapitein had in de vroege morgen de wacht overgenomen van de stuurman, stond alleen op de brug en viel in slaap. Volgens de kapitein stond het wachtalarm aan, de Zweedse scheepvaartinspectie zegt van niet. In zijn schriftelijke verklaring en in e-mailcontact geeft de kapitein een reden voor zijn vermoeidheid. „Ik werkte in een systeem van acht uur op, acht uur af, en dit al 10 weken lang, hoewel ik een contract had voor maar acht weken. Dat is gevaarlijk. 'Wat de voorzitter tijdens de zitting deed opmerken: „Bij vermoeidheid is het wellicht minder verstandig alcohol te gebruiken. De kapitein zal in Zweden al wel zijn afgerekend op zijn alcoholgebruik met een behoorlijke boete. Welke straf vraagt hier de inspecteur?' Inspecteur Van Leeuwen: „Of hij in Zweden ook nog is gepakt voor het niet houden van uitkijk, is onbekend. Ik adviseer een intrekking van de erkenning van zijn vaarbevoegdheid van zes weken.' Uitspraak over vijf weken. Kapiteinsvereniging: Op de zitting was kapitein H. van Wijnen namens de Nederlandse en Europese kapiteinsverening op de publieke tribune - als enige - aanwezig. Na afloop zei hij het heel jammer te vinden dat de kapitein verstek had laten gaan. Van Wijnen: „Hij had kunnen toelichten dat zijn wachtsysteem fatigue in de hand heeft gewerkt. Wij, als verenigde kapiteins, willen bij de Europese Commissie aankaarten dat gangbare systemen als zes op, zes af, in drukke vaargebieden fout zijn. Zo werkt men vaak op kleinere schepen. Wij maken ons sterk voor drie wachtlopers aan boord in plaats van twee. (Bron:Schuttevaer, 30-6-2011

2015-05-05: Collapsing silo damaged ship and destroyed bus. In a thunder storm on May 5, 2015, a silo crashed onto the Nordland Quay in Lübeck and destroyed a bus of the federal police and damaged the superstructure of the "FOREST" which was berthed at the quay. The police officer was able to escape before the bus was crushed.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Flinterforest' in 2004 during completion at the Ferus Smit Shipyard.
Image type: Photo

Description: Forest 2004 ex Flinterforest on 28-06-2011 at IJmuiden.
Made By: © Coster, M. (Marcel)
Image type: Photo

Description: Forest 2004 ex Flinterforest on 21-04-2014 at IJmuiden.
Made By: © Coster, M. (Marcel)
Image type: Photo

Description: Forest 2004 ex Flinterforest on 06-05-2014 Nieuwe Waterweg.
Image type: Photo

Description: Forest on River Eems inward bound for the Port of Eemshaven the 9th February 2015.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Forest on River Eems inward bound for the Port of Eemshaven the 9th February 2015.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Forest inbound the Port of Eemshaven the 9th February 2015.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Forest inbound Delfzijl 13 June 2016.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Forest inbound Delfzijl 13 June 2016.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources