Name ship: GRÄNGESBERG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1903
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Turret deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Yardnumber: 305
Date Laid Down: 0000-03-00
Launch Date: 1903-03-14
Delivery Date: 1903-04-25
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (26 , 43 & 72 - 51)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 6749.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4218.00 Net tonnage
Deadweight: 10530.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 488000 Cubic Feet
Bale: 452000 Cubic Feet
 
Length 1: 440.20 Feet (British) Registered
Beam: 62.00 Feet (British) Registered
Depth: 26.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-04-00 GRÄNGESBERG
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVCL
Additional info:

Date/Name Ship 1916-01-27 BEUKELSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWQ
Additional info:

Date/Name Ship 1918-03-21 BEUKELSDYK-3135
Manager: United States Shipping Board-Naval Overseas Transportation Service, Unknown, U.S.A.
Owner: United States Shipping Board-Naval Overseas Transportation Service, Unknown, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-05-20 BEUKELSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWQ
Additional info:

Ship Events Data

1912-02-07: Het turretdeck-schip GRÄNGESBERG had tijdens de mist op 7 februari in de Noordzee een aanvaring met de trawler BARENDSZ (IJM - 4).

1917-03-06: Op 06.03.1917 in baai van Halifax tijdens zware storm van ankers geslagen en gestrand, later weer vlot gebracht.

1918-03-21: Op 21.03.1918 te San Juan, P.R. door de Amerikaanse Regering in beslag genomen ingevolge het "Droit d'Angarie' en onder Amerikaanse vlag gebracht.

1919-05-20: Op 20.05.1919 weer aan de eigenaren teruggegeven.

1923-01-29: Final Fate: Het stoomschip 'BEUKELSDYK' (1903) van de Holland-Amerika Lijn, voer in ballast van Rotterdam naar Narvik, door de fjorden langs de Noorse kust. Af en toe waren er sneeuwbuien en slecht zicht. Om 03.18 uur in de ochtend van 29.01.1923 passeerde men Støtt en 10 minuten later de noordwestpunt van Kuna. Men voer volle kracht, 10 mijl/u. Om 03.35 uur werd het zicht zeer slecht en de loods durfde niet goed verder te varen. Kort daarna stootte het schip hevig aan stuurboord op de klippen. Een ongeval in de machinekamer maakte het schip, dat om 04.15 vlot kwam, onmanoeuvreerbaar. In de ruimen 2,4,5 en 6 werd snel watergemaakt en de stookplaats stond onder water, tevens viel er niet te ankeren. Ze dreef op en over de rotsen en zat ten slotte vol water en kreeg om 06.00 uur slagzij over bakboord. Alle opvarenden verlieten het schip en kwamen veilig aan land. Het schip was niet meer te bergen en is na einige maanden ter plaatse geheel wrak geslagen.

Ship Masters Data

Date from: 1912
Captain: Meijer, B.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: Grängesberg 1903.
Image type: Photo

Description: Grängesberg 1903.
Image type: Photo

Description: Grängesberg 1903.
Image type: Photo

Description: Nog een foto van de Grängesberg
Image type: Photo

Description: Beukelsdyk 1903 ex Grängesberg.
Image type: Photo

Description: De BEUKELSDYK onder Amerikaanse vlag en gecamoufleerd tijdens de requisitie 1918-1919.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

AH 290312
Raad voor de Scheepvaart. Vervolgens werd uitspraak gedaan in de zaak van de aanvaring tussen de trawler BARENDSZ (IJM - 4) en het 14-mast turretdeck-schip GRÄNGESBERG tijdens de mist op 7 februari in de Noordzee. Schipper van de BARENDSZ was S. van de Wint. Gezagvoerder van de GRÄNGESBERG, B. Meijer.
Naar het oordeel van de Raad is de aanvaring te wijten aan de verkeerde manoeuvre van de BARENDSZ. In mist toch voorlijker dan dwars een stoomfluit horende van een ander schip, welks positie niet met zekerheid kon worden vastgesteld, werd niet gestopt en voorzichtig gemanoeuvreerd, doch bakboord roer gegeven, aldus wendende naar de zijde van welke het geluid gehoord werd. Deze manoeuvre is in strijd met de artikelen 16, 28 en 22 van het Internationaal Reglement. Wel geeft de schipper op, dat de BARENDSZ reeds 3 minuten gestopt was en de vaart reeds lang uit zijn schip was. Maar al ware dit zo, dan nog draagt zij alleen de schuld van de aanvaring. Immers ook dan is zij het alleen, die zich door haar verkeerde manoeuvre gebracht heeft in de positie, welke de aanvaring ten gevolge had.
De GRÄNGESBERG immers gaat vrij uit. Wel is het op dit schip gegeven commando, hard bakboord roer, niet vergezeld gegaan van twee korte stoten op de stoomfluit (de gezagvoerder geeft op, dat hiervoor geen tijd was, doch de Raad neemt de juistheid van die reden niet aan), maar deze aanvaring staat in geen oorzakelijk verband met de aanvaring.