Name ship: FLEVO VIII

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1890
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: 's Rijkswerf, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1890-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 126.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 114.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 99.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 20.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 9.30 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Configuration Changes

1918-00-00: Verbouwd van Loodsschoener tot zeilvrachtschip.

1923-00-00: 2-cyl. Gloeikopmotor (H. Callesen & Co., Apenrade)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-00-00 LOODSSCHOENER
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1917-00-00 FLEVO VIII
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPD
Additional info: Ex LOODSSCHOENER (Rijksloodswezen)

Date/Name Ship 1921-00-00 HARMINA
Manager: G. Bakker, Groningen, Netherlands
Owner: G. Bakker, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVPL
Additional info:

Ship Events Data

1890-00-00: Opgeleverd als LOODSSCHOENER voor het Rijksloodswezen, Den Haag.

1925-03-31: Final Fate: Op 31.03.1925, tijdens de reis van Lübeck naar Oskarshamn (Zweden) met een lading zout, gestrand in de Kalmarsund. Wrak geslagen en total loss verklaard. De bemanning werd gered.

1925-05-00: NRC 290525
RAAD VOOR DE SCHEEPVAART.
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar de kwestie inzake de stranding van de motorschoener HARMINA aan de Zweedse kust op 31 Maart jl. De schipper-eigenaar G.B. uit Groningen, verklaarde, dat het schip te Lübeck een lading los zout had ingenomen, totaal 190 ton, met bestemming naar Oscarhavn in Zweden. Het schip had een diepgang van 10 voet. Op 29 maart ging men van Lübeck en men bleef die avond te Sgravemunde liggen. In de ochtend van 30 maart vertrok het schip naar zee met stil weer en zette koers 0N0 op Gjedser lichtschip, hetwelk 's middags om 4 uur werd gepasseerd; van daar werd koers gezet NO ten O ½ O, naar Udlerlan in Zweden. De Udlangerboei werd 31 maart om kwart na 3 ‘s namiddags gepasseerd; daarop werd koers gezet NO de Valmarund in. De wind was toen ZW. De motor stond te werk met het grootzeil bij. Het uitzicht werd door stofregenbuien belemmerd. De koers was gesteld op de lichtboei van Stengrond, welke men om 6 u.25 moest passeren. Men kon echter de lichtboei niet waarnemen, waarop de schipper het nodig achtte te ankeren. Plotseling echter, terwijl men met het anker bezig was, liep het schip aan den grond, met naar getuige’s mening 3 mijls vaart. Het schip bleef vastzitten, hoewel de motor dadelijk volle, kracht achteruit werkte. Door de aanlopende zeegang stootte het schip voortdurend zwaar. Weldra ging het schip slagzij over bakboord. De bemanning heeft zich met een boot gered. De volgende dag is een bergingsboot gekomen, welke de inventaris, die nog boven water was, van het schip heeft gehaald. De stranding geschiedde dichtbij de Olsangeboei, waar de bodem zeer steenachtig is. Het schip is geheel wrak geslagen. De raad zal later uitspraak doen.

Ship Masters Data

Images

Sources