Name ship: BAWEAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5038234
Nat. Official Number: 3589 Z AMST 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts: Two masts
Rig: 16 winches, 18 derricks
Lift Capacity: 1x65, 1x40, 4x10 and 12x5 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Maatschappij V.o.F., Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 446
Date Laid Down: 1953-03-02
Launch Date: 1953-08-22
Delivery Date: 1953-12-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 10
Power: 8450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN - Diesel (30 11/16 - 55 1/8)
Speed in knots: 16.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 9525.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5584.00 Net tonnage
Deadweight: 11047.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 634000 Cubic Feet
Bale: 599000 Cubic Feet
 
Length 1: 150.62 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 142.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 19.70 Meters Registered
Depth: 12.27 Meters Registered
Draught: 8.61 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-12-23 BAWEAN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCZK
Additional info:

Date/Name Ship 1970-07-01 BAWEAN
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZK
Additional info:

Date/Name Ship 1972-11-00 BAWEAN
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZK
Additional info:

Date/Name Ship 1973-04-16 GEMBIRA
Manager: P.T. Perusahaan Pelayaran Samudera 'Gesuri Lloyd', Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Perusahaan Pelayaran Samudera 'Gesuri Lloyd', Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWI
Additional info:

Ship Events Data

1953-08-24: De Tijd 24-08-1953: "Bawean" extra feestelijk te water gelaten. Zon, vlaggen en muziek op het IJ. (Van onze speciale verslaggever) Een Amsterdams schip op een Amsterdamse werf, bestemd om te varen tussen Amsterdam en de rest van de wereld, zo heeft de heer Feike de Boer, directeur van de Nederlandse Dok en Scheepsbouwmaatschappij, Zaterdagmiddag, na afloop van de tewaterlating van, het m.s. "Bawean", de lof gesproken van de goede samenwerking tussen de Amsterdamse werf en de opdrachtgeefster, de Stoomvaartmaatschappij Nederland En hij betuigde zijn dank aan de doopmoeder van het nieuwe schip, mevr. Saskia Delprat—Veth, echtgenote van de oudste directeur van deze onderneming. Als blijk van erkentelijkheid voor het door haar verrichte ceremonieel en als herinnering aan deze feestelijke gebeurtenis, overhandigde de heer De Boer aan mevr. Delprat een broche in de vorm van een bloem, bezet met brillanten. Reeds eerder heeft de Stoomvaart Mij. Nederland een schip in de vaart gehad, dat "Bawean" was gedoopt. De heer De Boer, die ook dit eerste schip goed heeft gekend, trok een vergelijking tussen de "Bawean" van 1914 en thans de nieuwe in 1953; de bouwkosten bedroegen destijds honderd gulden per ton deadweight, thans het elfvoudige, maar daar heeft men dan ook iets meer voor, het hele schip geclimatiseerd, om wat te noemen, en voor elk lid der bemanning een eigen hut, nog ongeacht een sanitair als in het beste hotel. In haar dankwoord zei mevr. Delprat dat zij beschaamd was met zulk een fraai cadeau voor zo weinig moeite, maar dat zij zich gelukkig voelde een dood roestig iets als een schip op de helling tot een levend wezen te hebben mogen maken, iets met een eigen persoonlijkheid, dat zij van nu af volgen zou in al zijn lief en leed. Zij dankte ook de directie van de "Nederland" en sprak de hoop uit, dat dit nieuwe schip gelukkig mocht varen en voorspoed brengen zou. Namens de directie van de "Nederland" sprak jhr. mr. H.L.A. Kretschmar van Veen. De "Bawean" is het 31ste schip van deze maatschappij, dat op deze werf werd gebouwd, 31 "Nederland" schepen op de in totaal 485, hier van stapel gelopen. Hij verheugde zich over de goede samenwerking tussen twee grote Amsterdamse ondernemingen, die ook in de verdere toekomstplannen van de maatschappij zal worden bevestigd. Ook de heer Kretschmar van Veen dankte mevr. Delprat, die thans reeds 38 jaar het wel en wee der "Nederland" deelt, en hij verheugde zich, dat zij - honderd procent dochter van Amsterdam - het doopceremonieel van dit Amsterdamse schip had willen verrichten. De tewaterlating van de "Bawean" is in de Amsterdamse haven met meer dan gewone feestelijkheid gepaard gegaan. Er was grote belangstelling, o.a. de minister van Verkeer en Waterstaat Algera, burgemeester d'Ailly en vele andere autoriteiten. Alleen de buien van de afgelopen week lieten verstek gaan, zodat een Amsterdams zonnetje de vele vlaggen, hoog op de torenkranen, op het erepodium en op de schepen op het IJ, nog eens extra in gloed zette. Het muziekkorps van Tuindorp Oostzaan luisterde de plechtigheid op. De "Bawean" zal waarschijnlijk nog in December worden opgeleverd, als laatste van de vier grote moderne motorvrachtschepen met passagiersaccommodatie, dit jaar aan de vloot van de "Nederland" toegevoegd. „Karimata" en „Karimun" zijn onlangs in de vaart gekomen, terwijl de "Banka" op 2 September zijn officiële proeftocht maakt.

1953-12-30: Java Bode 30-12-1953: "Bawean” overgedragen aan de "Nederland”. Met het gebruikelijke vlaggenceremonieel is het m.s. "Bawean" aan de Sumatrakade te Amsterdam door de Stoomvaart Maatschappij "Nederland" van de bouwer, de Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Mij, overgenomen. Het m.s. "Bawean" is het vierde vrachtschip, dat dit jaar aan de vloot van de "Nederland" is toegevoegd. Het maakte onlangs een geslaagde proeftocht op de Noordzee. Het schip heeft een lengte van 150 m., breedte van 19.66 meter en een "deadweight" van 10.925 ton. De dienstsnelheid bedraagt 16 knopen. Het schip heeft vijf laadruimen, waarvan twee ruimen speciaal zijn ingericht als deeptanks voor het vervoer van eetbare oliën en latex. De "Bawean" is uitgerust met de modernste navigatiemiddelen, zoals een radarinstallatie. De Stoomvaart Maatschappij "Nederland" heeft thans nog drie vrachtschepen en een tanker bij Nederlandse werven in bestelling.

1981-03-06: Final Fate: Liggend vóór Teluk Bayur (Padang, Sumatra) in positie 00°58’ZB. en 100°22OL. met een lading rijst brak op 6 maart 1981 een brand uit in de machinekamer van de ‘GEMBIRA’. Toen men er uiteindelijk in geslaagd was het vuur te blussen, was de ‘GEMBIRA’ zwaar beschadigd. Zij werd naar Cigadang (bij Merak, West Java) gebracht en op 9 mei 1981 aldaar op het strand , gezet, en werd ‘Total Loss’ verklaard. Op 10 augustus werd zij ‘As Lies’ overgedragen voor sloop aan de P.T. Krakatau Steel Co. te Cilegon (bij Merak) en gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Bawean 1953
Image type: Photo

Description: Bawean 1953
Image type: Photo

Description: Bawean 1953
Image type: Photo

Description: Gembira 1953 (ex Bawean)
Image type: Photo

Description: Gembira 1953 (ex Bawean)
Image type: Photo
Sources