Name ship: BEBOX

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5149083
Nat. Official Number: 2664 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 254
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-03-01
Delivery Date: 1952-05-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 370
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type TMAS 276 (270x500)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 438.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 258.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28200 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 52.94 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.96 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-05-06 BEBOX
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Bennett & Co.'s Houtimport N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZN
Additional info:

Date/Name Ship 1953-02-03 BEBOX
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij Redbox, Rotterdam, Netherlands
Shareholder: Bennett & Co.'s Houtimport N.V., Rotterdam
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZN
Additional info:

Date/Name Ship 1959-02-04 HERMAR
Manager: Hermann Schepers, Haren, Germany
Owner: Hermann Schepers, Haren, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Germany
Callsign: DCKP
Additional info: Hfl. 300.000,--. 1969 homeport Kiel

Date/Name Ship 1969-06-12 HERMAR
Manager: John Kindborg Reederei G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Owner: John Kindborg Reederei G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Kiel / German Federal Republic
Callsign: DCKP
Additional info: 29-06-1960 homeport Lübeck

Date/Name Ship 1972-08-02 HELEN
Manager: Bischop Shipping Services Pty. Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Asinou Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign:
Additional info: 1976 homeport Limassol, call sign 5B2123

Date/Name Ship 1976-00-00 HELEN
Manager: Bischop Shipping Services Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Owner: Bischop Shipping Services Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1951-11-24: Op 24-11-1951 als schip, nog zonder naam (bouwno. 254) , zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2664 Z GRON 1951 in de bovenkant van de dubbele bodem tussen spant 48 en 49.

1952-03-01: NvhN 01-03-1952: Tewaterlating m.s. Bebox. Bij de Scheepsbouwunie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen, werd heden met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motor-kustvaartuig Bebox, dat wordt gebouwd voor rekening van Bennet's Houtimport te Rotterdam. De Bebox is van het gladdektype, meet 600 ton d. w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53 M., L.L. 47.50 M., breedte 8 M. en holte 3.76 M. Het schip zal worden voorzien van een 370 p.k. motor. De bouw geschiedt onder Klasse Lloyds, met certifcaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een 725 tons kustvaartuig van het Raised Quaeterdecktype voor rekening van de N.V. Kustvaartunie te Groningen.

1952-05-07: NvhN 07-05-1952: Proefvaart m.s. Bebox. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bebox, dat bij de Scheepsbouw Unie N.V. te Groningen werd gebouwd voor rekening van Bennett en Co.'s Houtimport NTV. te Rotterdam. De Bebox is van het gladdecktype, meet 600 ton d.w. en is uitgerust met een 370 P.K. motor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 10.5 mijl. Het schip werd gebouwd onder hoogste klasse Llovds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart.

1952-06-26: Op 26-06-1952 als BEBOX, zijnde een stalen motorschip, metende 1241.08 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8740 d.d. 29-04-1952, liggende te Amsterdam, door W.R. Boerrigter, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2664 Z GRON 1951 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterkant van het dekhuis, 3.75 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.

1959-01-19: NvhN 19-01-1959: M.s. Bebox verkocht . Door bemiddeling van De Winter & Havinga Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V. is het m.s. Bebox, 600 ton d.w., eigendom van de N.V. Scheepvaart Mij. Redbox te Rotterdam, naar Duitsland verkocht.

1960-02-16: 16-02-1960 M/S HERMAR af Haren am Ems, 424 B.R.T. På rejse fra Haderslev til Oslo i ballast. Grundstødt d. 16. feb. ved Jyllands Ø.-kyst. (46)
Politirapport dat. 16. feb. Strandingsindberetning dat. 19. feb. Kl. 0825 grundstødte H. under en jævn SV.-lig brise med drivis ca. 400 m. Ø. for Vesterris på Haderslev Fjord. D. 18. feb. kl. 2300 blev H. bragt flot ved hjælp af en bjærgningsdamper. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være, at farvandsafmærkningen på grund af isforholdene ikke var på plads.

1961-04-04: Het Vrije Volk 04-04-1961: Zevenduizendste in Waterweg. (Van een onzer verslaggevers) Vier dagen eerder dan verleden jaar is vrijdag het zevenduizendste schip van dit jaar de Nieuwe Waterweg binnengelopen. Het was het Duitse motorschip Hermar, cargadoor Vinke en Co. De Hermar. was bestemd voor Rotterdam.

1961-05-02: Zuidelijk van Kalmarsund aan de grond gelopen en zware bodemschade opgelopen.

1981-10-00: Final Fate: Opgelegd in Salamaua Harbour, Nieuw Guinea. Daar in 1984 gestrand en later gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Bebox 1952 on her day of delivery 06.05.1952
Image type: Photo

Description: De proefvaart en oplevering van de 'Bebox' op 6 mei 1952
Image type: Photo

Description: Bebox 1952
Image type: Photo

Description: Bebox 1952
Image type: Photo

Description: 'Hermar' bj 1952 (ex 'Bebox')
Image type: Photo
Sources