Name ship: AFRIKA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tug
Propulsion: Steamship
Type: Tug
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 474
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1931-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 12 1/2, 20 1/2 & 33 3/4-19 3/4
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 157.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
Deadweight:
 
Length 1: 93.7 Feet (British) Registered
Beam: 21.4 Feet (British) Registered
Depth: 10.2 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-00-00 AFRIKA
Manager: N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h van P. Smit Jr., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h van P. Smit Jr., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1936-08-00 MAAS
Manager: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFQK
Additional info:

Date/Name Ship 1940-07-02 LAZ 44
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-01-01 ZRD 20
Manager: Nederlandsche Zeereddingsdienst, Scheveningen, Netherlands
Owner: Nederlandsche Zeereddingsdienst, Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-04-19 DWO 128
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-08-27 JBE 02
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1942-00-00 VS 402
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-08-00 MAAS
Manager: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFQK
Additional info:

Date/Name Ship 1953-03-00 WATERWEG
Manager: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIMZ
Additional info:

Date/Name Ship 1956-04-00 SICANUS
Manager: Caspel S.p.A., Servizi Marittimi Portuali, Palermo, Italy
Owner: Caspel S.p.A., Servizi Marittimi Portuali, Palermo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Palermo / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1940-05-00: In mei 1940 werd de MAAS door de Duitsers gerekwireerd en op 2 juli 1940 als Lazz44 in het Lazarett verband geplaatst. Per 1 januari 1941 kwam zij als ZRD20 in de onder Duits beheer staande Nederlandsche zeereddingsdienst, doch reeds op 19 april 1941 kwam zij als DWO128 onder Duitse vlag van de Kriegsmarine. Op 27 augustus 1941 verdoopt in JBE02 en in 1942 tot VS402, steeds van de Kriegsmarine. Op 8 mei 1945 te Kopenhagen teruggevonden en op 5 augustus 1945 weer aan de rechtmatige eigenaars teruggegeven. Na herstel op 26 januari 1946 weer in dienst.

1973-10-23: Final Fate: Tijdens zwaar weer is de SICANUS op 23.10.1973 in de haven van Palermo aan de grond gelopen; total loss. Voor de sloop verkocht. In 03.1975 ter plaatse met slopen begonnen.

Ship Masters Data

Images

Sources