Name ship: EEMS STAR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 2008
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9421659
Nat. Official Number: 22135 Z 2008
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Hong Ha Shipyard, HaiPhong, Vietnam
Yardnumber: HH04
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 2008-11-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Anglo Belgian Corporation (ABC), Ghent, Belgium
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1100
Power Unit: kW
Eng. additional info: ABC Type 6DZC (256x310)
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1862.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 920.00 Net tonnage
Deadweight: 2620.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3385 Cubic Meters
 
Length 1: 87.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 83.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.85 Meters Depth, moulded
Draught: 4.26 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 2008-11-05 EEMS STAR
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Amko Shipping C.V., Werkendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHMP
Additional info:

Date/Name Ship 2017-06-07 EEMS STAR
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Star B.V, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHMP
Additional info:

Ship Events Data

2009-03-15: Zo'n 7 kilometer ten noorden van Terschelling is zondagmorgen even voor elf uur de Nederlandse coaster EEMS STAR in de problemen geraakt. Het 88 meter lange schip met vijf personen aan boord dreigde om te slaan. Onder meer de KNRM-reddingsboten van Terschelling en Vlieland en de SAR-helikopter gingen naar de plek toe. Het lag aan de kapitein of de mensen van boord mochten. De coaster was onderweg van Rotterdam naar het Duitse Kiel. Het weer was zondagmorgen niet extreem slecht. Bij windkracht 6 7 ging de lading schuiven. Waarschijnlijk is de lading, zware cementpijpen, gaan schuiven. Mogelijk zijn de luchtkussens die bij vervoer tussen de pijpen geplaatst worden, kapot gegaan. Er is besloten om zelfstandig maar onder begeleiding van drie reddingsboten naar Harlingen te varen. Het schip hing daarbij behoorlijk over naar stuurboordkant. Het heeft 20 tot 30 graden slagzij gemaakt. De KNRM sloot niet uit dat de EEMS STAR bij het binnenvaren van het Stortemelk, het water tussen Vlieland en Terschelling, in de problemen raakta. Daar komt de coaster dwars op de zee te liggen. De coaster EEMS STAR die op zondag 15 maart 2009 in de problemen kwam 11 mijl boven Terschelling is in de middag veilig door sleepboot VLIELAND veilig in de haven van Harlingen aangekomen.

2011-04-05: De Nederlandse kustvaarder EEMS STAR kreeg 05-04-2011 's middags bij het binnenlopen van de haven motorstoring tussen de pieren. Direct heeft men het anker gepresenteerd en kwam de sleepboot Hercules te hulp. Nadat de Hercules had vastgemaakt zijn eerste enkele andere schepen gepasseerd. Ondertussen was ook de sleepboot Sirius gearriveerd. Het is de bemanning van de kustvaarder gelukt om het anker weer binnen te halen waar hun schip door beide sleepboten naar Buitenkade 3 in de Hoogovenhaven is gebracht. Daar kan het schip laden en tevens de technische problemen oplossen.


Ship Masters Data

Images


Description: Eems Star 2008 on 19-03-2009 River Eems
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Eems Star 2008 on 19-03-2009 Zeehavenkanaal inbound Delfzijl
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Eems Star 2008 on 12-12-2014 outbound Nieuwe Waterweg.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo
Sources