Name ship: BELANTA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1947
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 902
Date Laid Down:
Launch Date: 1947-04-03
Delivery Date: 1947-05-29
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (11-15 3/4)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 172.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 80.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
Bale: 9000 Cubic Feet
 
Length 1: 37.10 Meters Registered
Beam: 7.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.14 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 50 0 50
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-05-29 BELANTA
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: Gouvernement van Nederlandsch Oost Indië, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKEM
Additional info:

Date/Name Ship 1949-02-00 BELANTA
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKEM
Additional info:

Date/Name Ship 1949-12-00 BELANTA
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCZP
Additional info:

Ship Events Data

1947-07-28: Vertrek vanuit Rotterdam van het konvooi van de coasters 'Beaso', 'Besori', 'Berombong' en de 'Belanta' naar Tandjong Priok (aankomst aldaar op 20 oktober 1947). De vier z.g. 'Be' coasters werden in opdracht van de naoorlogse Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit in 1946 gebouwd bij enkele Groningse werven, bestemd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) in Nederlands-Indie.

1947-08-08: Leeuwarder Courant 08-08-1947: Vier nieuwe coasters naar Indië. Nadat in het voorjaar zes KPM-ers, bestemd voor de verzameling van copra, naar Indië vertrokken, hebben gisteren om 12 uur de vier laatste van deze 3 serie van 10 schepen, n.l. de „Belanta", „Besori", „Berombang" en „Beaso", de moeilijke reis naar Indië aanvaard. De vertrokken schepen behoren alle tot de Banka-klasse. De „Belanta", waarover kapitein J. A. M. I. Kramers het bevel voert, treedt als convooileider op. De schepen zijn geladen met gietzand en Brusselse aarde voor de werkplaatsen van de K.P.M. in Indië.

1950-08-05: Op weg van Boeton naar Makassar op 12 mijl ten oosten van Saleier overvallen door wervelwind met orkaankracht en vergaan. 21 opvarenden verloren het leven. Oorzaak was stabiliteitsverlies door verkeerde belading. Het schip was onderverhuurd aan de Indonesische kustvaartmaatschappij Maskapai Kapal Sulawesi Selatan, Makassar.

1950-08-08: De Vrije Pers 18-08-1950: Kustvaarder vergaan. Vele vermisten. Makassar, 16 Augustus (Aneta). — Op 7 Augustus is de kustvaarder „Belanta" varende onder de vlag van de Maskapai Sulawesi Selatan te Makassar, 12 mijl ten Oosten van Straat Saleler vergaan. Van de 43 opvarende worden 24 vermist, namelijk 18 leden van de bemanning en 6 passagiers. De Belanta is gecharterd van de stichting Schepenbezit, en vaart reeds sinds 1947 voor de MKSS, laatstelijk onder kapitein E. Onsen. De gezagvoerder, en de anderen zijn gered door prauwen van het schiereiland Bira. Van Bira trachtte de gezagvoerder via Bulukumba en Bonthain Makassar te bereiken, doch door de militaire botsingen werd hij in Sungguminasa opgehouden. Van deze plaats bereikte hij later lopende Makassar. Het vergaan van het schip is veroorzaakt door een reusachtige draaikolk, die de achtersteven van de „Balanta" naar de diepte trok.

Ship Masters Data

Images


Description: De 'Belanta' nieuw van de werf uitgehaald, in mei 1947 gefotografeerd in het Winschoterdiep te Groningen.
Image type: Photo
Sources