Name ship: ANTOINETTE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1871
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Halifax (N.S.),
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1871-04-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 678.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 146.2 Feet (British) Registered
Beam: 28.8 Feet (British) Registered
Depth: 17.3 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-04-00 ELISE ALICE
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1875-00-00 ANTOINETTE
Manager: Jan Goedkoop, Amsterdam, Netherlands
Owner: Jan Goedkoop, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFLV
Additional info:

Date/Name Ship 1882-00-00 MARIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PKMR
Additional info:

Ship Events Data

1889-08-00: Final Fate: Uitgebrand bij Menado.

1889-08-00: JB 110989
Uit Menado schrijft men aan de Celebes-Courant:
Het Nederlandse barkschip MARIA, kapt. Aug. Markwardt, metende 584 registertons, toebehorende aan de reder Aug. Köpcke te Rotterdam, arriveerde van Makassar, op 13 augustus jl. onder charter van een van de firma’s alhier om te Gorontalo enzovoort een lading producten in te nemen. Aangezien het schip hier slechts 24 uren behoefde te wachten op orders en een supercargo, ging de gezagvoerder niet ten anker en bleef op de buitenrede laveren. Tegen 7 uur in de avond werd de MARIA door stroomverzetting tussen Tandjong Piso en Tandjong Pasi-Pasi Koening op een koraalrif gedreven. De kapitein moest de volgende dag de masten laten kappen, daar het schip gevaar liep van om te kantelen en zond de 1e stuurman met 4 matrozen per sloep naar hier ten einde assistentie te vragen. Het Engelse stoomschip TERESA dat op 15 augustus binnen kwam, vond de MARIA drijvende bij het eiland Nain, waaruit blijkt dat het schip weer vlot was gekomen en bood de kapitein van de stomer zijn in nood verkerende collega van de MARIA aan, dat schip voor NLG 800,- naar hier te slepen, hetgeen evenwel door kapt. Markwardt werd geweigerd. De stuurman keerde de 15e augustus naar de MARIA terug en is men hier thans nadere tijding wachtende.” Die nadere tijding werd intussen de 2e augustus meegebracht door kapt. Slaker van de TERESA, die rapporteerde, dat hij op 17 augustus na te Menado gelost en geladen te hebben en koers stellende naar Gorontalo, kapt. Markwardt en zijn equipage in sloepen op zee ontmoet en de MARIA brandende gezien heeft.

Ship Masters Data

Date from: 1875
Captain: Hoven, S.H.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1878
Captain: Ouwehand Szn., W.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1882
Captain: Schall, C.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1886
Captain: Markwardt, A.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1889
Captain: Saatmann, C.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: Das Gemälde ist in keinem guten Zustand, sehr schmutzig und dunkel und wurde wohl noch nie gereinigt oder restauriert. Es hängt bei Leuten in Mecklenburg, die nicht wissen, wie es dort hingekommen ist. Als Kapitän ist "C. Schall" angegeben, möglicherweise ein Kapitän aus Mecklanburg, der für holländische Rechnung gefahren ist.
Image type: Painting
Sources