Name ship: AEGIR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5081176
Nat. Official Number: 1892 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Three masts
Rig: 3 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 168
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-02-21
Delivery Date: 1939-04-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Man Type (286 x 421)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.99 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.61 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47800 Cubic Feet
 
Length 1: 53.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.82 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.26 Meters Depth, moulded
Draught: 3.087 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1952-00-00: 1952 nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 360 Pk Frederikshavn Type 406-24VO (240x400) 8,5 Kn

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-04-25 AEGIR
Manager: Frans van der Laan, Groningen, Netherlands
Owner: Frans van der Laan, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCEB
Additional info:

Date/Name Ship 1939-07-06 SIGYN
Manager: J. Haag, Gavle (Gefle), Sweden
Owner: Rederi A/B Staffan, Gavle (Gefle), Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gavle (Gefle) / Sweden
Callsign: SFRM
Additional info: In charter Svea

Date/Name Ship 1961-01-00 COSTIS
Manager: A. Melissakis, Piraeus, Greece
Owner: A. Melissakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYBP
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 ARVI
Manager: H. Hermansen, Marstal, Denmark
Owner: I/S 'Arvi', Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OUSQ
Additional info:

Date/Name Ship 1968-00-00 NAKHODA VANANCA
Manager: Andranik A. Carapetian, Bandar Abbas, Iran
Owner: Andranik A. Carapetian, Bandar Abbas, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Bandar Abbas / Iran
Callsign: EPBD
Additional info:

Ship Events Data

1939-02-09: Op 09-02-1939 als bouwnummer 168, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, liggende te Gideon, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1892 Z GRON 1939 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant dekhuis.

1939-02-22: Algemeen Handelsblad 22-02-1939: Scheepsbouw. Gisteren werd van één der helingen van de scheepswerf „Gideon" J. Koster Hzn., te Groningen te water gelaten het voor rekening van kapitein F. van der Laan te Groningen in aanbouw zijnde motorzee vrachtschip „AEGIR", groot 550 ton d.w. Het schip is van het zgn. Nieuw Koster-type met verblijven en machines midscheeps en wordt uitgerust met een 400 p.k. M.A.N.-motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's en Scheepvaart Inspectie.

1939-04-28: NvhN 28-04-1939: Delfzijl. Onder zeer groote belangstelling vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon" J. Koster Hzn. te Groningen, voor rekening van den heer F. v. d. Laan te Groningen, gebouwde m.s. „AEGIR". Het schip, een nieuw-Koster-type motorvrachtboot, heeft een deadweight van 570 ton (1016 kg.). De machines, verblijven voor kapitein en de navigatiebrug bevinden zich midscheeps, terwijl de verblijven der officieren in het achter- en voor de bemanning in het voorschip zijn ondergebracht. De kubieke ruiminhoud bedraagt 47800 cub. ft., de netto register tonnage 153.61 reg. ton en de bruto register tonnage 399.99 reg. ton. Het schip heeft een totale waterballastcapaciteit van ongeveer 251 ton, ondergebracht in voorpiek, dubbele bodem voor, dieptanks, dubbele bodem achter en achterplek. Een gedeelte van den dubbelen bodem in de machinekamer is ingericht als brandstoftank met een capaciteit van 31 ton, terwijl één der voorste dubbele bodemtanks met een capaciteit van 25 M 3 tevens voor brandstof kan worden gebruikt. De hoofdmotor is een 400 p.k. 8 cylinder M.A.N Dieselmotor, waarmede op de proefvaart een snelheid werd bereikt van ruim 10 mijl. Als hulpwerktuigen zijn in de machinekamer opgesteld: een 75 p.k. M. A. N. Dieselmotor voor aandrijving van een 36 K.W. generator voor levering stroom dekwerktuigen. Een 16 p.k. Lister Diesel voor aandrijving van een plunjer ballastpomp en een 6 K.W. generator voor levering stroom stuurmachine. Een 9 p.k. Lister Diesel voor aandrijving van een compressor en een 2 K.W. dynamo; deze dynamo, met een tweede 2 K.W. dynamo, gedreven door de hoofdmotor, leveren de stroom voor de electr. verlichting. Het schip heeft M.M. masten en een stalen laadpost, welke ieder uitgerust ziin met een stalen laadboom met een hefvermogen van 3 ton. ledere laadboom wordt bediend door een electr. laadlier. Aan de inrichting van de verblijven is zeer veel zorg besteed. Alle verblijven worden centraal verwarmd, terwijl warm en koud stroomend water beschikbaar is. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's.

1939-07-00: 07-1939 Het schip heeft alleen de reis naar de kopers in Zweden gemaakt.

1939-07-05: NvhN 05-07-1939: Schepenverkoop. Het m.s. „AEGIR", groot bruto 400 ton, gebouwd in 1939, voorzien van een 400 p.k. Mann-Dieselmotor en toebehoorende aan F. van der Laan te Groningen, is aan een Zweedsche reederij verkocht.

1940-00-00: 1940 tot 1945 opgelegd gelegen in Zweden.

1964-10-24: 24-10-1964 M/S ARVI af Marstal, 370 B.R.T. Bygget af stål. På rejse fra Kotka til Lübeck med stykgods. Motorhavari d. 24. okt. i Østersøen.
Søforklaring i Lübeck d. 30. okt. Kl. 1252 passerede A. under en let SV.-lig brise med ringe sø Hammer Odde fyr. Kl. 1330 svigtede olietrykket til reversgearet. Motoren stoppedes, og en nærmere undersøgelse viste, at der var brud på oliepumpen, samt at en reparation ikke kunne udføres på stedet. Kl. 1830 ankom et andet skib til assistance, og kort etter kom A. under bugsering mod Neksø, hvortil skibene ankom d. 25. okt. kl. 0100.
Anm. Der intet oplyst om årsagen til motorhavariet.

1970-05-00: Classed LR until 5/70

1993-00-00: 1993 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: 27.04.1939 - proefvaart en oplevering 'Aegir'
Image type: Photo

Description: De 'Aegir' onder de vlag van Zweden als 'Sigyn'
Image type: Photo

Description: Het Deense m.s. 'Arvi' (ex 'Aegir')
Image type: Photo
Sources