Name ship: BELLATRIX

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1961
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5039862
Nat. Official Number: 3773 Z GRON 1961
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 1x10, 2x5 and 1x2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 193
Date Laid Down:
Launch Date: 1961-05-09
Delivery Date: 1961-07-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor no. 2096 Type TMABS 338 (330x600)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 306.00 Net tonnage
Deadweight: 1043.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 85082 Cubic Feet
Bale: 75004 Cubic Feet
 
Length 1: 74.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 73.50 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.90 Meters Depth, moulded
Draught: 4.76 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1971-04-00: In 04.1971 verlengd en verbreed met wingtanks tot zwaar ladingschip (closed shelterdek) en 1 laadboom van 85 ton vermogen bijgeplaatst bij Havenbedrijf Vlaardingen Oost: GRT 1238, NRT 864, TDE 2026, Loa 80,69 Ll 74,83 B 14,04.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-05-04 BELLATRIX
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: B. van der Laan, Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZS
Additional info: Bareboatcharter Van Nievelt, Goudriaan.

Date/Name Ship 1961-12-19 BELLATRIX
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Berend van der Laan & Frans Hendrik Muthert, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZS
Additional info: Resp. 9/10 en 1/10 deel.

Date/Name Ship 1972-01-20 BELLATRIX
Manager: B. van der Laan, Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Schiedam, Netherlands
Owner: Sealift 3 N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJQC
Additional info:

Date/Name Ship 1973-07-01 BELLATRIX
Manager: Big Lift Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Big Lift Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJQC
Additional info:

Date/Name Ship 1974-10-00 BELLATRIX I
Manager: Big Lift Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Caribbean Land & Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9574
Additional info:

Date/Name Ship 1977-12-00 AMAL
Manager: T.N. Vlassopulos, Piraeus, Greece
Owner: Al Amali Line Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3DK
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 AMALI
Manager: Amina Ashraf King, Djeddah, Saudi Arabia
Owner: Amal Line Ltd, Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZKM
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 AMALI
Manager: Elkaval Marine, Piraeus, Greece
Owner: Emirates Saudi Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3482
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 AMALI
Manager: Emirates Saudi Shipping Co., Dubai, United Arab Emirates
Owner: Emirates Saudi Shipping Co., Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates
Callsign: A6E2234
Additional info:

Ship Events Data

1961-05-09: NvhN 09-05-1961: Tewaterlating m.s. Marijke-lrene. Bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang Gebr. Suurmeijer te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Marijke-lrene, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij B. van der Laan te Schiedam. De Marijke-lrene is van het shelterdektypc en meet 1025 ton d.w. De ruiminhoud bedraagt 81.000 cft. bale-space. De voortstuwing zal geschieden door een 1250 pk. motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdektype, groot ca. 950 ton d.w voor rekening van de rederij Hannah N.V. te Rotterdam. Dit schip krijgt een 940 p.k. motor.

1961-05-10: Op 10-05-1961 als "Marijke Irene", bouwno. 193 van de N.V. Scheepswerf "Vooruitgang" Gebr. Suurmeijer te Foxhol, zijnde een motorschip in aanbouw , nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3773 Z GRON 1961 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot van het brughuis op het shelterdek, 4.94 m. uit hekplaat, 1.05 m. uit lengteas en 1.41 m. uit dek.

1961-07-00: In 07-1961 als "Bellatrix"in een 10 jarig charter bij Van Nievelt, Goudriaan.

1961-07-22: NvhN 22-07-1961: Proefvaart m.s. Bellatrix. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe m.s. Bellatrix, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang Gebr. Suurmeijer te Foxhol (Gr.) voor rekening van de rederij B. van der Laan te Schiedam. De Bellatrix is van het shelterdecktype en meet 1025 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 1250 PK motor (snelheid ca. 12 knoop). In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 62 PK elk met 20 Kw. dynamo's opgesteld.

1973-05-15: Het Vrije Volk 15-05-1973: Bellatrix weer terecht. Rotterdam, -De Nederlandse kustvaarder “Bellatrix, die gistermorgen door Scheveningen Radio als vermist werd opgegeven, is terecht. Het schip is gesignaleerd in het Kanaal. Sinds zaterdag bestond onzekerheid over het 1400 ton metende schip van rederij Van der Laan in Schiedam. Het had die dag in Antwerpen moeten arriveren. Wat de oorzaak van de vertraging is geweest is nog niet bekend.
Vermoed wordt, dat de radio defect is geraakt en niet kon worden gemaakt, omdat er geen marconist aan boord is. De “Bellatrix” vertrok drie weken geleden uit Point Noir in West-Afrika. De kustvaarder bevond zich gisteravond op 70 mijl ten zuidwesten van Casquest, een Engels Kanaaleiland.
De waarheid 15-05-1973: Vermiste kustvaarder terecht. De Nederlandse kustvaarder Bellatrix die maandagochtend door Scheveningen-radio als vermist werd opgegeven, is maandag tegen de avond gesignaleerd in het Kanaal. Over het lot van het schip (1400 ton) bestond sinds zaterdag onzekerheid, omdat het die dag in de haven van Antwerpen zou arriveren. Het is nog niet bekend wat de oorzaak van de vertraging is geweest. Bij rederij Van der Laan in Schiedam, de eigenaar van de kustvaarder, die onder Antilliaanse vlag vaart, vermoedt men dat de radio defect is geraakt en niet kon worden gemaakt, omdat er onder de 14 koppen tellende bemanning geen marconist is. De Bellatrix vertrok drie weken geleden uit Point Noir in West- Afrika. Toen het schip zaterdag niet in Antwerpen aankwam, werden pogingen gedaan radiocontact te krijgen. Dit bleek vruchteloos en maandagmorgen verzocht Scheveningen-radio het scheepvaartverkeer uit te kijken naar de kustvaarder. Aan het eind van de middag kreeg een Panamees schip de Bellatrix in zicht. De kustvaarder bevond zich toen 70 mijl ten zuidwesten van Casquest, een Engels eiland in het Kanaal.

1984-08-00: Opgelegd i.v.m. schade en klasse ingetrokken.

1988-05-26: Final Fate: Te Beypore (India) om gesloopt te worden door Steel Industrials Kerala Ltd. De sloop begon op 17 sept. 1988.

Ship Masters Data

Images


Description: Bellatrix 1961 rigchanged
Image type: Photo

Description: Bellatrix 1961
Image type: Photo

Description: Bellatrix 1961
Image type: Photo
Sources