Name ship: BENAKAT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 621 Z 'S HAGE 1935
Category: Tanker
Propulsion: Steamship
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 194
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down: 1935-03-28
Launch Date: 1935-08-17
Delivery Date: 1935-09-14
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 6
Power: 2300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Twee 3-cyl., 405, 610 & 1140-760
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 4762.63 Gross tonnage
Net Tonnage: 2664.62 Net tonnage
Deadweight: 6005.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 15469
Liquid: 304578
 
Length 1: 115.52 Length overall (Loa)
Length 2: 111.45 Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 19.56 Registered
Depth: 5.51 Registered
Draught: 5.08 Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-09-14 BENAKAT
Manager: N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart-Maatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart-Maatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCZT
Additional info:

Ship Events Data

1943-05-20: Final Fate: De tanker ss 'BENAKAT' (1935) van de Nederlandsche Koloniale Tankvaart Mij. te Den Haag, op weg van Kaapstad naar Baltimore en varende in ballast, onder kapitein C.J. Grootes, wordt getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 197' en op ongeveer 280 zeemijl van Ascension tot zinken gebracht (op positie 06.05į Z / 12.56į W). De bemanning kan worden gered. (Het schip deed tussen 1939 en maart 1942 als Tan 7 regelmatig dienst voor de Koninklijke Marine in Nederlands-IndiŽ, maar werd nadat het naar AustraliŽ was uitgeweken weer vrijgeven door de Koninklijke Marine.)

Ship Masters Data

Images


Description: Benakat 1935
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

VAD 200835. Zaterdag (opm: 17 augustus 1935) is met goed gevolg te water gelaten het dubbelschroefstoomschip BENAKAT, in aanbouw voor rekening van de N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij te 's-Gravenhage. De doopceremoniën geschiedden door Mevr. Horstman, echtgenote van de heer A.C.H Horstman, directeur van de N.V. Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij te 's-Gravenhage. Bij de plechtigheid waren tegenwoordig de heer en mevrouw S.G. Walden, chairman van de board of directors van de Standard Vacuum Oil Company of New York, voor welke maatschappij bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij ook werd gebouwd het motorschip G.S. WALDEN.
Na afloop van het schip verenigde het gezelschap zich in de hall van de R.D.M., alwaar Ir. A. Knape enige woorden sprak. Onder aanbieding van een souvenir aan Mevr. Horstman, stelde hij voor een dronk te wijden aan het welzijn van de doopster en van de eigenaars en op een voorspoedige toekomst van het schip. Vervolgens werd het woord gevoerd door de heer A.C.H. Horstman, directeur van de N.V. Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij te Den Haag. Spr. stelde voor te drinken op het geluk en de welvaart van de rederij, het stoomschip BENAKAT en de bouwers van het schip.
De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte tussen de loodlijnen 360'-0", breedte op buitenkant spanten 64'-0", holte tot opperdek 18'-0, laadvermogen 6.000 tons. De voortstuweing van het schip zal geschieden door middel van twee triple-expansie stoommachines met een vermogen van 2.300 IPK, waarvoor stoom van 225 lbs. per vierkante duim geleverd zal worden door twee enkele Schotse ketels met een verwarmend oppervlak van 570 m2.

AH 160935. Zaterdag j.l. (opm: 14 september 1935) heeft met goed gevolg de proeftocht plaats gehad van het dubbelschroefstoomschip BENAKAT, gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor rekening van de N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij te 's-Gravenhage. (opm: volgt herhaling van de in het Vaderland van 20 augustus 1935 - zie hierboven - vermelde technische gegevens). Het schip is zaterdagavond (opm: 14 september 1935) naar Batoum vertrokken.