Name ship: BEPPIE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5041786
Nat. Official Number: 3572 Z GRON 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Kerstholt, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 210
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-10-08
Delivery Date: 1957-11-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 2026-50 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 292.00 Net tonnage
Deadweight: 655.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32790 Cubic Feet
Bale: 29830 Cubic Feet
 
Length 1: 52.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.56 Meters Depth, moulded
Draught: 3.264 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-11-22 BEPPIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Handelsonderneming v/h Johs. Smit, Winschoten, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands
Callsign: PDAQ
Additional info:

Date/Name Ship 1966-09-09 BEPPIE
Manager: H. Brevik P/R, Skärhamn, Sweden
Owner: H. Brevik P/R, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SIZE
Additional info: £ 47.500,--

Date/Name Ship 1978-04-00 MONITOR
Manager: Johann Franz Hallhuber P/R, Malmö, Sweden
Owner: Johann Franz Hallhuber P/R, Malmö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Malmö / Sweden
Callsign: SIZE
Additional info: SEK. 830.000,--

Date/Name Ship 1982-00-00 MAYO
Manager: Compagnie Maritime San Pol S.A. de Panama, Panama, Panama R.P.
Owner: Compagnie Maritime San Pol S.A. de Panama, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6351
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 BELLA
Manager: Compagnie Maritime San Pol S.A. de Panama, San Lorenzo, Honduras
Owner: Compagnie Maritime San Pol S.A. de Panama, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HOAC4
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 BELLA I
Manager: Compagnie Maritime San Pol S.A. de Panama, Panama R.P.
Owner: Compagnie Maritime San Pol S.A. de Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HOAC4
Additional info:

Date/Name Ship 2006-02-00 BELLA I
Manager: St. Vincent Marine Line, San Lorenzo, Honduras
Owner: St. Vincent Marine Line, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HOAC4
Additional info:

Ship Events Data

1957-10-08: NvhN 08-10-1957: Tewaterlating m.s. Beppie. Bij de N.V. Scheepswerf Kerstholt te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Beppie, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Handelsonderneming voorheen fa. Johs. Smits te Winschoten. De Beppie is van het gladdektype. meet 660 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 52.64 m, lengte tussen de loodlijnen 47.87 m, breedte 8.40 m en holte 3.55 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt plm. 3.23 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart (met speciaal houtvaartcertificaat). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 475 ton d.w. voor Deense rekening. Dit schip zal worden uitgerust met een 365 pk motor.

1957-11-26: Op 26-11-1957 als BEPPIE, zijnde een motorschip, metende 1416.04 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10807 d.d. 28-10-1957, liggende te Delfzijl, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3572 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.60 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.

1957-11-29: NvhN 29-11-1957: Proefvaart m.s. BEPPIE. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig BEPPIE dat bij de N.V. Scheepswerf Kerstholt te Groningen werd gebouwd voor rekening van de N.V. Handelsonderneming voorheen fa. Johs. Smits te Winschoten. De BEPPIE (bouwno. 210) is van het gladdektype, meet 660 ton d.w. (499.86 b.r.t. en 291,83 n.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 52.64 m, lengte tussen de loodlijnen 47.68 m, breedte 8.40 m en holte 3.55 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt 3.20 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 29 pk opgesteld. De ruiminhoud is 32790 cft. grainspace en 29830 cft. balespace. De bunkercapaciteit bedraagt: brandstof (olie) 33.4 m3. drinkwater 14.4 m3 en waterballast 187.7 m3. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart (met speciaal houtvaartcertificaat).

1958-02-26: Het Vrije Volk 26-02-1958: Storm brengt schepen in moeilijkheden. Stockholm(ANP). Het in ballast varende Nederlandse vaartuig „Beppie" uit Winschoten van 655 ton is dinsdagavond in een sneeuwstorm ongeveer vijf mijl ten zuiden van Kristianopel, aan de Zweedse zuidoostkust, aan de grond gelopen. Er zijn acht opvarenden aan boord. Het lot van het schip is onzeker, het radiocontact is verbroken. De reddingboot „Drottning Victoria" is in een verblindende sneeuwstorm uitgevaren om de „Beppie" hulp te bieden. Latere berichten meldden, dat de „Drottning Victoria" de plaats heeft bereikt, die de „Beppie" had opgegeven, maar niets heeft gevonden. Sindsdien is er met de reddingboot ook geen radio-contact meer. De reddingboot heeft eveneens acht koppen aan boord.
Algemeen Handelsblad 26-02-1958: Nederlandse kustvaarder gestrand op Zweedse zuidkust. De in ballast varende Nederlandse kustvaarder Beppie van 655 ton is dinsdagavond in een sneeuwstorm ongeveer vijf mijl ten zuiden van Kristianopel, aan de Zweedse zuidoostkust, aan de grond gelopen. Er zijn acht opvarenden aan boord. Sleepboten en een motorreddingboot voeren uit om hulp te verlenen, Aan boord van de Beppie, die in de loop van de middag Kalmar had verlaten op weg naar Antwerpen, is alles wel.
Het Vrije Volk 27-02-1958: Reddingboten vechten zich naar „Beppie" toe. (Van onze Scandinavische correspondent) Na een wild gevecht met storm, sneeuw, een Siberische koude en massa's pakijs zijn de bemanningen der reddingboten „Drottning", „Victoria" en „Hjalparen" er woensdagavond met ware heldenmoed in geslaagd, het voor de Zweedse oostkust zuidelijk van het stadje Kristianopel aan de grond geraakte motorvaartuig „Beppie" te bereiken. Het uit Delfzijl afkomstige schip, dat acht man aan boord heeft, was enige uren nadat het dinsdagmiddag de haven van Kalmar had verlaten in een razende sneeuwstorm op de rotsige kust vastgeraakt en werd daarna onmiddelüjk door pakijs ernstig bedreigd. Volgens het bestuurslid van de Zweedse maatschappij voor het redden van drenkelingen, Carlskrona, moeten kapitein Waj en zijn zeven mannen in een ware hel geleefd hebben en is „Beppie" als door een wonder niet ernstiger lek geslagen. Het vroor 25 graden, de windsterkte was 20 meter per seconde en er was door de sneeuw geen meter zicht. Pas woensdagmiddag, toen de storm bedaarde en de sneeuw ophield, werd het schip door de beide reddingboten ontdekt. Het duurde daarna nog uren voordat de redders dwars door het pakijs de „Beppie" konden bereiken en met pompen aan boord konden gaan. Donderdag zullen twee sleepboten trachten het schip, dat op een diepte van slechts twaalf voet aan de grond zit, vlot te krijgen.
Leeuwarder courant 07-03-1958: Coaster „Beppie" vlot. De Nederlandse kustvaarder „Beppie", die voor de Zweedse kust in de Oostzee was gestrand, is weer vlot gekomen. Het schip vaart nu voor reparatie en onderzoek naar Karlskrona.

1966-09-15: NvhN 15-09-1966: M.s. ‘Beppie’ verkocht. Het in Delfzijl thuishorende motorkustvaartuig „Beppie" is door de handelsonderneming voorheen J. Smith te Winschoten verkocht aan de heren Folke Thedin, Oskar Brevik en Bengt Brevik te Skaarhamn (Zweden) die 't schip onder dezelfde naam in de vaart zullen brengen met als thuishaven Skärhamn. De „Beppie" heeft een draagvermogen van ongeveer 655 ton en werd in 1957 gebouwd bij de NV Scheepwerf Kerstholt te Groningen. Het schip behoort tot het gladdek-type en is voorzien van een 395 pk MWM-dieselmotor.
NvhN 08-10-1966: M.s. Beppie naar Zweden verkocht. Het motorkustvaartuig Beppie van de NV Handelsonderneming v.h. E. G. Smit te Winschoten is verkocht naar Zweden. De Beppie meet 499 brt. en is uitgerust met een 395 pk MWM-motor. Het schip werd in 1957 gebouwd bij de NV Scheepswerf Kerstholt te Groningen.

1997-12-00: Op 15.12.1997 onderweg van Aarhus naar Hamburg met een lading schroot kreeg het in pos. 55.56.09. N. – 10.27.08. O. (buiten Aarhus) problemen met de hoofdmotor. 16.12.1997 naar Aarhus teruggesleept. Na een kleine repartie op 20.12.1997 weer vertrokken.

2001-00-00: 2001 Lloyd's laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

2002-01-00: Op 25.01.2002 te Sharjah (VAR) aangekomen. (Van Kandla in India.)

2006-02-00: In 02.2006 weer in LR opgenomen.

2015-10-00: In 10.2015 registratie vervallen, nog bestaan twijfelachtig.

Ship Masters Data

Images


Description: Beppie 1957 on her day of delivery 28.11.1957
Image type: Photo

Description: Beppie 1957
Image type: Photo

Description: Beppie 1957.
Image type: Photo

Description: The Swedish mv 'Monitor' (ex 'Beppie') moored at the E.M.G.-berth; photo: Eemskanaal, Groningen, 1980.
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Bella I 1957 ex Bella ex Mayo ex Monitor ex Beppie on the NOK on 06.05.1995
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources