Name ship: GODT MET ONS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1891
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Hektjalk
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Mijs & Co., Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1891-09-11
Delivery Date: 1891-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 77.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
Deadweight:
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

1918-00-00: Na de 1e Wereld oorlog werd nog een druilmast op het hek bijgeplaatst

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-00-00 GODT MET ONS
Manager: Klaas de Vries, Groningen, Netherlands
Owner: Klaas de Vries, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTQL
Additional info:

Date/Name Ship 1920-03-00 GODT MET ONS
Manager: Roelof de Vries Jr., Groningen, Netherlands
Owner: Roelof de Vries Jr., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTQL
Additional info:

Ship Events Data

1891-09-11: NRC 130991. Alphen aan den Rijn, 11 september. Heden werd met goed gevolg van de werf van P. Mijs te water gelaten het statie-tjalkschip GOD MET ONS, gebouwd voor rekening van schipper K. de Vries, van Groningen.

189?: Het schip kwam waarschijnlijk uit de binnenvaart en werd misschien al in 1893/94 verbouwd voor de kleine kustvaart, en onder klasse GL gebracht.(Opm: 3/2011: Het gedenkboek van het compact De Onderlinge Vriendschap vermeldt over de notulen van de vergadering van 6 december 1893, dat "schipper K. de Vries van het schip genaamd GOD MET ONS, groot 138 ton, gebouwd in 1891, met gemeenschappelijke stemmen is aangenomen". De tonnemaat wijst op binnentonnen) Opm: 08-2016: Uit onderzoek blijkt dat het de ex" Immanuel" is, een Zuiderzeetjalk van 150 ton aangepast voor in de Zeevaart, bouwjaar 1891 (G.L.k ) t.w. 11 september 1891.

1917-00-00: In 1917 opgebracht door de Franse Marine toen ze met een lading melk in blik onder de Franse kust was verzeild geraakt. Na de oorlog kreeg de Vries het schip terug.

1927-03-24: Final Fate: Op 24-03-1927 gestrand met een lading cokes (waarvan 15 ton aan dek, 1 voet boven de luiken met planken en gaas vastgezet.) Het voordek geheel vrij. Onderweg van Lubeck naar Karlshamn via Fehmarnsund / Grote Belt en vervolgens Bögeström. Op 23 maart tijdens het middaguur werd Sandhammern gepasseerd, waarvan het mistsein werd gehoord. Aanvankelijk goed weer, doch het was mistig geworden. De wind was van ZW met flauwe koelte, s`middags om 18.00 pass. men Simrishamn op gissing 1 mijl afstand en ankerde vervolgens wegens stilte om 19.00 uur bij Vik op nagenoeg 10 vadem water. Later kwam er een weinig oostelijke rolling en om 23.00 uur kwam de wind door van het OZO. Terstond ging het anker op en viel over bakboord vol, in het grootzeil waren 2 reven. Het werd stormweer met hoge zee, veel water over waardoor de deklast wegspoelde. De schipper vatte het plan op Ahus binnen te lopen, doch s `morgens 24 maart om 5.00 uur werd dichtbij land waargenomen. Onmiddellijk werd rond gehalsd over SB boeg ongeveer Zuid voorliggend. Nu ging ook de rest van de deklading in zee. De Zuid Ooster storm nam toe en tegen 6.00 uur werd het zeer dik, men zag niets meer. Na een paar uur bemerkte men aan lij de branding. De schipper trachtte op te draaien en liet beide ankers vallen. Dit hielp niet, de ankers slipten, doordat later bleek één van de kettingen was gebroken. Direct daarop stootte het schip achter op de stenen waardoor roer en achtersteven afbraken, door de hoge zee werd het schip steeds verder op de rotsen gedreven. Na herhaaldelijk noodseinen te hebben gegeven werd bemanning Kapitein en zijn vrouw en 3 kinderen zoons 17 / 10 / 9 jaar werden met een wippertoestel aan land geholpen. Het sloeg totaal wrak op de zuidkust van Zweden( Stenshüved bij Kivik) Berging bleek onmogelijk en de tjalk is ter plekke gesloopt. (Wladimir de Vries (zoon van) vond in 1985 een deel van de kofneus van het schip in een nabijgelegen bos.)



Ship Masters Data

Images


Description: Godt met ons 1891
Image type: Photo

Description: Deze foto van het schip is duidelijk gemaakt op dezelfde dag als die uit de coll.Schmaal. Beide foto's zijn omstreeks 1908 gemaakt te Hull, toen het schip daar kolen ging laden voor Bornholm.
Image type: Photo

Description: Het einde van het schip: maart 1927 op de rotsen bij Kivik, Zuid Zweden.
Image type: Photo

Description: Alle zeilen bij. De GODT MET ONS, diep geladen.
Image type: Photo
Sources