Name ship: AAGTEKERK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1943
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5000471
Nat. Official Number: 7143 Z ROTT 1948
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type: C3-S-A2 (Baby Flattop)
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig: 12 derricks, 20 winches
Lift Capacity: 1 x 40, 1 x 30, 2 x 10 and 8 x 5 tons each
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Ingalls Shipbuilding Corporation Inc., Pascagoula (Miss.), U.S.A.
Yardnumber: 295
Date Laid Down: 1941-06-28
Launch Date: 1942-06-19
Delivery Date: 1943-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Westinghouse Electric & Manufacturing Company Inc., Pittsburgh (Pa.), U.S.A.
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 8500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Two steamturbines
Speed in knots: 16.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8149.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4891.00 Net tonnage
Deadweight: 12475.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 793000 Cubic Feet
Bale: 721000 Cubic Feet
 
Length 1: 149.96 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 143.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 21.21 Meters Registered
Depth: 13.08 Meters Registered
Draught: 8.97 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1943-03-00 U.S.S. BRETON CVE 10
Manager: United States Navy, Washington (D.C.), U.S.A.
Owner: United States Navy, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Pascagoula (Miss.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info: Escort Carrier. Op stapel als vrachtschip MORMACGULF

Date/Name Ship 1943-04-09 H.M.S. CHASER D 32
Manager: Royal Navy, London, Great Britain
Owner: Royal Navy, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info: Lend/lease

Date/Name Ship 1945-08-00 H.M.S. CHASER R 306
Manager: Royal Navy, London, Great Britain
Owner: Royal Navy, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1946-05-12 CHASER
Manager: United States Maritime Commission, Washington (D.C.), U.S.A.
Owner: United States Maritime Commission, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Washington (D.C.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1947-12-04 AAGTEKERK
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCAG
Additional info:

Date/Name Ship 1967-04-00 E YUNG
Manager: C.Y. Tung, Taipeh, Taiwan
Owner: Chinese Maritime Trust Ltd, Taipeh, Taiwan
Shareholder:
Homeport / Flag: Keelung / Taiwan
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1941-06-28: Kiel gelegd als MORMACGULF voor Moore McCormack Lines Inc. Op 19 juni 1942 gedoopt BRETON door Mrs. Eugene T. Oates en te water gelaten als hulpvliegdekschip (AVG-10) voor United States Navy, technische proefvaart, 20 augustus 1942 marinenummer veranderd in ACV-10, 9 april 1943 marinenummer veranderd in CVE-10, opgeleverd en overgedragen op grond van de leen- en pachtwet aan de Royal Navy, herdoopt HMS CHASER (D-32).
In augustus 1945 na de overgave van Japan geallieerde krijgsgevangenen naar huis vervoerd, 1945 marine-nummer veranderd in R-306. Op 12 mei 1946 overgedragen aan de United States Maritime Commission, 3 juli 1946 uit dienst.
Op 30 december 1946 verkocht aan Waterman Steamship Company. Op 27 augustus 1947 verkocht aan de Nederlandse regering, bij Gulf Shipbuilding Corp., Mobile, Alabama verbouwd tot vrachtschip. September 1947 herdoopt AAGTEKERK, 4 december 1947 opgeleverd aan de V.N.S.

1972-12-03: Final Fate: Tijdens reparatie aan de turbines brand uitgebroken in de haven van Kaohsiung, Taiwan. Brandend naar buiten de haven gesleept en op het strand gezet. Op 4 december door bemanning verlaten. 20 December wrak uitgebrand in de haven Kaohsiung afgemeerd. Vanaf 28 juli 1973 gesloopt te Kaohsiung.

Ship Masters Data

Images


Description: Deze foto van de AAGTEKERK in het Noordzeekanaal zal omstreeks 1960 zijn genomen, en toont kleine verschilpunten met die uit AustraliŽ.
Image type: Photo

Description: De AAGTEKERK in originele staat; foto, genomen in een Australische haven.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

Op 20 juni 1943 vertrokken van Norfolk en begeleidde een konvooi van New York naar Engeland, 06-07-1943 gearriveerd te Engeland, 22-02-1944 t/m 26-02-1944 escort van konvooi JW.57 (20-02-1944 Loch Ewe naar Kola Inlet 28-02-1944), 1944 begeleiding vankonvooien naar Rusland, 08 Duitse onderzeeërs getroffen, begeleiding van de invasie in Frankrijk, naar de Pacific. 04-03-1944 Bear Island, Noorwegen in de Barents Zee door een Swordfish vlietuig van HMS CHASER (Sqdn. 816) en door kanonvuur en raketten van H.M.S. ONSLAUGHT de Duitse onderzeeboot U-472(Freiherr Wolfgang Friedrich von Forstner) tot zinken gebracht (†23).05-03-1944 ten noorwesten van Hammerfest in de Arctische Oceaan door een Swordfish vlietuig (Sqdn.816) de Duitse onderzeeboot U-366 tot zinken gebracht (†50).06-03-1944 ten noordwesten van Narvik door een Swordfish vliegtuig (Sqdn. 816/X) de Duitseonderzeeboot U-973 (Klaus Paepenmöller) tot zinken gebracht (†53). 

1948 reis 1, thuisreis van Mobile naar Europa. 1948 reis 2, Holland-Bombay-Karachi/Australië Lijn. 1949 reis 3, Holland-Bombay-Karachi/Australië Lijn.1949 reis 4, Holland-Bombay-Karachi/Australië Lijn. 7-1949 getracht het gestrande s.s. LEKKERKERK vlot te trekken die te Perim Island gestrand was, de verbinding brak en kwam in de schroef terecht. 1950 reis 5, Holland-Australië Lijn. 1950 reis 6, Holland-Australië Lijn. 1951 reis 7, Holland-Oost-Azië Lijn. 1951 reis 8, Holland-Oost-Azië Lijn. 13-8-1952 t/m 10-1-1953 reis 11, Holland-Oost-Azië Lijn, 151 dagen. 11-01-1953 t/m 26-06-1953 reis 12, Holland-Australië Lijn, 167 dagen. 29-06-1953 t/m 08-12-1953 reis 13, Holland-Oost-Azië Lijn, 163 dagen. 09-12-1953 t/m 16-05-1954 reis 14, Holland-Oost-Azië Lijn, 159 dagen. 17-05-1954 t/m 26-10-1954 reis 15, Holland-Oost-Azië Lijn, 163 dagen. 27-10-1954 t/m 09-03-1955 reis 16, Holland-Oost-Azië Lijn, 134 dagen. 10-03-1955 t/m 09-09-1955 reis 17, Holland-Australië Lijn, 184 dagen. 10-09-1955 t/m 06-02-1956 reis 18, Holland-Australië, 150 dagen. 07-02-1956 t/m 30-07-1956 reis 19, Holland-Australië, 175 dagen. 31-07-1956 t/m 28-11-1956 reis 20, Holland-Afrika Lijn, 121 dagen. 29-11-1956 t/m 26-05-1957 reis 21, Holland-Oost-Azië Lijn, 179 dagen. 08-07-1957 t/m 10-12-1957 reis 22, Holland-Oost-Azië Lijn, 156 dagen. 09-01-1959 reis 26, Holland-Afrika Lijn. 29-04-1959 reis 27, Holland-Afrika Lijn. 12-08-1959 (28) in Holland-Bengalen-Burma Lijn. 09-12-1959 t/m 31-03-1960 reis 29, Holland-Afrika Lijn. 24-04-1961 te Marseille aangevaren door m.s. PIERRE LOTI. 25-02-1963 tijdens een reis van Rotterdam naar Hamburg op de Elbe in aanvaring gekomen met de Zweedse CITOS. 13-04-1967 uit de participatie van de V.N.S.