Name ship: ALBATROS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1866
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J.P. Dircks, Oevelgönne, Germany
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1866-05-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 321.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 38.90 Meters Registered
Beam: 7.30 Meters Registered
Depth: 4.37 Meters Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1888-00-00: Getuigd als 3-mast schoener.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-05-00 MIKADO
Manager: August Behn, Hamburg, Germany
Owner: August Behn, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info: Call sign from 1867 onwards RCDH.

Date/Name Ship 1876-09-20 MIKADO
Manager:
Owner: Peter & Alfred Hinsch, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RCDH
Additional info:

Date/Name Ship 1886-11-00 ALBATROS
Manager:
Owner: Fontein & Tjallingii, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NBVK
Additional info:

Date/Name Ship 1891-00-00 ALBATROS
Manager:
Owner: J. Wiersma, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NBVK
Additional info:

Ship Events Data

1888-00-00: Getuigd als 3-mast schoener.

1897-05-15: PGC 15.05.1897: Delfzijl, 14 mei. Het Nederlandse schip ALBATROS, kapt. L.A. Drijfhamer, van Londen met cokes naar Veile (opm: Vejle), is zwaar lek alhier binnengesleept. (opm: zie PGC 200597)

1897-05-20: PGC 20.05.1897: Delfzijl, 15 mei. De Nederlandse driemast schoener ALBATROS, kapt. L.A. Drijfhamer, van Londen naar Vejle met cokes, had op de reis te kampen met stormweer, waardoor het schip zwaar werkte en eindelijk lek sprong. Niettegenstaande dag en nacht werd gepompt nam het water bestendig toe en toen ook bovendien de bezaansmast brak, werd in scheepsraad besloten de naastbijzijnde noodhaven binnen te lopen. Bij de Eemsmonden werd een loods aan boord genomen en bij de Eemshorn enige sjouwerlieden, om de equipage bij het pompen te vervangen.

1897-06-04: PGC 04.06.1897: Delfzijl, 31 mei. Er is heden een begin gemaakt met de lossing der lading cokes uit de driemast schoener ALBATROS, die hier voor 14 dagen lek en met een gebroken bezaansmast is binnengelopen. Bedoelde lading is hier zaterdag j.l. verkocht voor 27 30 cent per mud, langs boord te leveren. Na lossing zal het schip worden nagezien.

1897-07-13: PGC 13.07.1897: Delfzijl, 8 juli. Het afgekeurde schip ALBATROS (opm: zie PGC 150597) is thans afgetuigd en wordt uit de hand te koop aangeboden, hetzij om te worden gesloopt, hetzij om als goederenbergplaats te dienen (opm: zie NRC 201197).

1897-11-02: NRC 02.11.1897: Delfzijl, 30 oktober. De Nederlandse 3-mast schoener CERES, kapitein Visser, 30 september hier lek binnengebracht, heeft de lading gelost en wordt thans, na afgekeurd te zijn gesloopt. Het schip ligt langszijde de ALBATROS, die men bezig is mede te slopen.

1897-11-16: NRC 16.11.1897: Delfzijl, 12 november. De Nederlandse driemastschoener ALBATROS, 14 mei van dit jaar op de reis van Londen naar Vejle, hier lek binnengebracht, waarvan de lading is verkocht en het schip afgekeurd, is thans voor NLG 1200 overgegaan in handen der firma Roels & Co alhier om te worden gesloopt. Rondhouten en inventaris zullen later publiek worden verkocht.

1897-11-17: Final Fate: PGC 17.11.1897: Delfzijl, 12 november. De Nederlandse schoener ALBATROS, 14 mei van dit jaar op de reis van Londen naar Vejle hier lek binnengebracht (opm: zie PGC 150597), is afgekeurd en de lading is verkocht. Het schip is voor NLG 1200 overgegaan in handen van de firma Roelfs & Co alhier om te worden gesloopt.

Ship Masters Data

Date from: 1866
Captain: Lempferd, A.F.S.E.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1876
Captain: Hinsch, Hinrich
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1886
Captain: Koudenburg, R.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1890
Captain: Drijfhamer, Lourens Alberts
College:
Flagnumber: 0
Other information: Drijfhamer, Lourens Alberts geb. 16/04/1856 en 18/07/1917 te Delfzijl.
(Geboorteregister Groningen 1856 - Aktenummer 384)
(Overlijdensregister Delfzijl 1917 - Aktenummer 84)

Getrouwd op 14/11/1889 met Grietje Engelsman geb. 1862
(Huwelijksregister Appingedam 1889 - Aktenummer 35)

Images

Sources


Year: 0000-00-00
Source: Kroniek Marhisdata
Description: Diverse jaargangen.
General information regarding this ship

NRC 261186
Harlingen, 25 november. Door de heren Fontein & Tjallingii te Harlingen is aangekocht de Duitse bark MIKADO, groot 330 register-tons, gebouwd in 1866 te Oevelgönne. (opm: verdoopt in ALBATROS)

NRC 311286
Cuxhaven, 28 december. De Franse bark CAMILLE en de Nederlandse bark ALBATROS zijn hier op de rede met elkaar in aanvaring geweest. Eerstgenoemde verloor de kluiverboom en de ALBATROS de bezaansboom.

PGC 010187
Cuxhaven, 28 december. Het schip ALBATROS, kapt. R. Koudenburg, is hier op de rede in aanvaring geweest met het Franse schip CAMILLE, waardoor de bezaansboom brak.

NRC 180387
Harlingen, 16 maart. Het barkschip ALBATROS, kapt. Koudenburg, van Hamburg, is volgens particulier bericht de 12e februari te Monte Christi (Dominicaanse republiek) gearriveerd. Het moest naar de Missalade-baai verzeilen om lading in te nemen. De gezagvoerder dacht half maart daarmee gereed te zijn.

NRC 050487
Harlingen, 4 april. Volgens bericht van de 11e maart uit Monte Christi (Dominicaanse republiek) was het Nederlandse schip ALBATROS, kapt. Koudenburg, van daar naar Rotterdam vertrokken.

NRC 290587
Harlingen, 28 mei. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is te Riga gearriveerd het schip ALBATROS, kapt. Koudenberg, van Rotterdam.

NRC 130787
Harlingen, 12 juli. Volgens particulier bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip ALBATROS, kapt. Koudenburg, van Harlingen.

NRC 250887
Harlingen, 24 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is te Sundsvall gearriveerd het schip ALBATROS, kapt. Koudenburg, van Harlingen.

NRC 121087
Harlingen, 11 oktober. Volgens particulier bericht zijn te Sundsvall gearriveerd de schepen BOTHNIA, kapt. Houwink, ALBATROS, kapt. Koudenburg en FRISA, kapt. Boswijk, allen van Harlingen.

NRC 101187
Nieuwediep, 9 november.Het Nederlandse schip ALBATROS, kapt. Koudenburg, van Sundsvall naar Harlingen bestemd is hier heden binnen gekomen met een gebrek aan de grote mast, waardoor deze onbruikbaar was geworden.

NRC 151187
Harlingen. Het stoomschip ALLERWASH met steenkolen van Newcastle, is hier binnenkomende tegen het achterschip van het barkschip ALBATROS, kapt. Koudenburg, gelopen en heeft daaraan belangrijke schade toegebracht, het hekwerk werd vernield en de spiegel ingedeukt.

NRC 170388
Harlingen, 16 maart. Volgens particulier schrijven is het Nederlandse schip ALBATROS, kapt. Koudenburg, de 12 februari van Harlingen te Monte Christi (Dominicaanse Rep.) gearriveerd.

NRC 190488
Rotterdam, 18 april. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse driemastschoenerschip ALBATROS, kapt. Koudenberg van Monte Christi (Dominicaanse Republiek) naar Amsterdam, 18 april Lizard gepasseerd.

NRC 010588
Rotterdam, 30 april. Volgens telegram uit Londen, arriveerde het barkschip ALBATROS, kapt. Koudenberg, de 13e april van Gloucester te Martinique ( West Indië).

NRC 030888
Harlingen, 2 augustus. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip ALBATROS, kapt. Koudenberg, heden van Hamburg te Bahia aangekomen.

NRC 220988
Rotterdam, 21 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het Nederlandse driemast schoenerschip ALBATROS, kapt. Koudenburg, de 24e augustus van Belize naar Goole.

NRC 161188
Rotterdam, 15 november. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde de Nederlandse driemast-schoener ALBATROS, kapt. Koudenburg, de 14e november van Bahia te Gravesend, bestemd naar Londen.

LC 121189  
Harlingen, 11 november. De stuurman (opm: moet zijn: scheepstimmerman) Auke de Boer van het driemastschip ALBATROS had deze morgen het ongeluk van het dek in het ruim te vallen, tengevolge waarvan hij zo zwaar aan het hoofd werd gewond, dat men voor het behoud van zijn leven vreest.

LC 131189  
Harlingen, 12 november. De scheepstimmerman, niet de stuurman, Auke de Boer, in het ruim van de ALBATROS neergekomen, is aan de gevolgen overleden.

PGC 310190
IJmuiden, 28 januari. Het schip ALBATROS, kapt. R. Koudenburg, van Newcastle met cement naar Bahia bestemd, is hier zwaar lek binnen gelopen en zal naar Amsterdam opvaren om te worden nagezien.

NRC 110290
Amsterdam, 10 februari. Het Nederlandse schip  ALBATROS, van Shields naar Bahia, alhier lek binnen, heeft de gehele lading gelost en zal dokken.

PGC 140490
Amsterdam, 11 april. Het Nederlandse driemast schip (opm: schoener) ALBATROS, groot 321 ton, gebouwd in 1866, is door de makelaar H. Tollenaar uit de hand naar Groningen verkocht.

PGC 290490
Amsterdam, 27 april. Het Nederlandse driemast schoenerschip ALBATROS is aangekocht door de heer J. Wiersma te Delfzijl en zal worden bevaren door kapt. L. Drijfhamer.

NRC 220890
Rotterdam, 21 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen is de Noorse schoener IRIS, van Burntisland naar Frederikstad, in aanvaring geweest met de Nederlandse schoener ALBATROS,  van Burntisland naar Riga bestemd. Eerstgenoemde arriveerde met schade te Granton. De ALBATROS keerde terug om te repareren.

PGC 230890
Londen, 21 augustus. Het Nederlandse schip (opm: 3m schoener) ALBATROS, kapt. L. Drijfhamer, van Burnt Island naar Riga, is uit zee naar Burnt Island teruggekeerd met schade door aanvaring.

PGC 250890
Glasgow, 20 augustus. De Noorse schoener IRIS, van Burnt Eiland naar Frederikstad met kolen, kwam des nachts ten 12 uur, omstreeks 30 mijlen beoosten May met het Nederlandse driemast schoenerschip ALBATROS, kapt. L. Drijfhamer, van Burnt Eiland naar Riga met kolen bestemd, in aanvaring. De IRIS liep te Granton binnen om te repareren, hebbende kluiverboom en galjoen verloren en schade aan bakboordsboeg, kraanbalk en verschansing bekomen. De ALBATROS keerde insgelijks uit zee terug om te repareren. Een der ankers van de ALBATROS is nog aan boord van de IRIS.

PGC 021295
Delfzijl, 28 november. Het hier van Gefle aangekomen schip ALBATROS, kapt. L. Drijfhamer, had verlies van deklast en ankers en werd gesleept door de sleepboot OOSTZEE.

PGC 150597
Delfzijl, 14 mei. Het Nederlandse schip ALBATROS, kapt. L.A. Drijfhamer, van Londen met cokes naar Veile (opm: Vejle), is zwaar lek alhier binnengesleept.

PGC 200597
Delfzijl, 15 mei. De Nederlandse driemast schoener ALBATROS, kapt. L.A. Drijfhamer, van Londen naar Vejle met cokes, had op de reis te kampen met stormweer, waardoor het schip zwaar werkte en eindelijk lek sprong. Niettegenstaande dag en nacht werd gepompt nam het water bestendig toe en toen ook bovendien de bezaansmast brak, werd in scheepsraad besloten de naastbijzijnde noodhaven binnen te lopen. Bij de Eemsmonden werd een loods aan boord genomen en bij de Eemshorn enige sjouwerlieden, om de equipage bij het pompen te vervangen.

PGC 040697

Delfzijl, 31 mei. Er is heden een begin gemaakt met de lossing der lading cokes uit de driemast schoener ALBATROS, die hier voor 14 dagen lek en met een gebroken bezaansmast is binnengelopen. Bedoelde lading is hier zaterdag j.l. verkocht voor 27 à 30 cent per mud, langs boord te leveren. Na lossing zal het schip worden nagezien.

PGC 130797

Delfzijl, 8 juli. Het afgekeurde schip ALBATROS is thans afgetuigd en wordt uit de hand te koop aangeboden, hetzij om te worden gesloopt, hetzij om als goederenbergplaats te dienen.

NRC 021197

Delfzijl, 30 oktober. De Nederlandse 3-mast schoener CERES, kapitein Visser, 30 september hier lek binnengebracht, heeft de lading gelost en wordt thans, na afgekeurd te zijn gesloopt. Het schip ligt langszijde de ALBATROS, die men bezig is mede te slopen.

NRC 161197
Delfzijl, 12 november. De Nederlandse driemastschoener ALBATROS, 14 mei van dit jaar op de reis van Londen naar Vejle, hier lek binnengebracht, waarvan de lading is verkocht en het schip afgekeurd, is thans voor NLG 1.200 overgegaan in handen van de firma Roelfs & Co. alhier om te worden gesloopt. Rondhouten en inventaris zullen later publiek worden verkocht.